Cisco spouští futuristické nakupování

Společnost Cisco, která se zabývá síťovými službami, a londýnský obchod s pánskou módou Dandy Lab spojily síly a představily futuristický koncept obchodu, který zahrnuje interaktivní technologie a internet věcí (bezdrátová síť, v níž se propojí jednotlivá zařízení/spotřebiče v jednom prostoru) v souladu s mobilní komunikací. Koncept zatím funguje v menším prostoru Dandy Lab v Londýně, v dohledné době se ale plánuje přemístit do většího maloobchodního prostředí, které umožní další rozvoj technologických možností.

Registrovaný zákazník je informován o produktech, i když jde jen okolo prodejny

Registrovaný zákazník je informován o produktech, i když jde jen okolo prodejny

Právě skrze mobilní aplikaci má systém zajistit zákazníkům pohodlí virtuálního prohlížení sortimentu, zkoušení si oblečení nebo rychlé rady od odborníka. „Mobilní technologie jsou na vzestupu a tento trend se nevyhne ani oblasti retailu. Naše studie ukazuje, že už dnes si polovina zákazníků před návštěvou kamenného obchodu hledá recenze a další informace online a asi dvě třetiny zákazníků chtějí svůj chytrý telefon pro lepší navigaci po obchodě nebo ke skenování zboží pro informace, “ říká Pavel Křižanovský, technický ředitel Cisco ČR.

Po naskenování zboží ukáže aplikace z čeho je produkt vyroben, v jakých barvách a velikostech je momentálně dostupný

Po naskenování zboží ukáže aplikace z čeho je produkt vyroben, v jakých barvách a velikostech je momentálně dostupný

Obchodníci mají zase dostat zpátky přesnější data o svých zákaznících a jejich preferencích, a to skrze připojená i nepřipojená mobilní zařízení. Lepší plánování a pochopení provozu obchodu by měly poskytnout nejnovější technologie Cisca. Nejzajímavější z nich je startup z inovačního centra Cisca Hoxton Analytics. Ten funguje tak, že u vchodu jsou nainstalovány kamery na úrovni bot a snímají všechny příchozí. Speciální software pak počítá počet návštěvníků, kdy do obchodu přišli a jestli byli sami nebo ve skupině. Toto řešení dokáže také na základě analýzy typu bot rozpoznat věk a pohlaví zákazníka s přesností na 75 %. Snímáním bot údajně odpadá problém ochrany osobních údajů, který by vznikl snímáním tváří. 

Na interaktivní obrazovce se může zákazník přesvědčit, jak v daném kousku vypadá, případně aplikace navrhne jinou barvu, velikost nebo doplňující prvky

Na interaktivní obrazovce se může zákazník přesvědčit, jak v daném kousku vypadá, případně aplikace navrhne jinou barvu, velikost nebo doplňující prvky

„Zatím nemáme přesnější informace o rozšíření tohoto konceptu v Evropě nebo v Česku,“ doplnil Křižanovský. „Nicméně, vzhledem k tomu, že tento koncept je výrazem změn, které přináší do retailu digitální ekonomika a stále větší rozšíření a používání mobilních zařízení, očekáváme, že obchodní řetězce i jednotliví obchodníci v Evropě i u nás budou brzy postupně prvky tohoto konceptu využívat. Některá řešení jsme jim schopní samozřejmě nabídnout už dnes, především v oblasti wifi a cloudových technologií, které umožňují obchodníkům analyzovat chováni zákazníků v obchodech a nabízejí jim nové služby více šité na míru.“

Co dodat? Asi ‚amen‘. Vypadá to jako prodejna budoucnosti, integrující klíčové výhody kamenného maloobchodu a nových technologií. Jen někde ve skrytu duše mne napadá, že i tak bude hodně lidí, kterým se budou líbit úplně jiné prodejny. Bez techniky, s příjemnými prodavačkami, skvělou atmosférou. Ale to je asi sci-fi.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zde se do budoucna nabízí propojení mobilní technologie s věrnostním programem. Je zapotřebí dávat ale pozor na takzvanou ‚komfortní‘ zónu zákazníků, mobilní telefon je vnímaný jako velmi ‚blízký a soukromý‘ prostor, lidé si chtějí do velké míry určovat obsah, který je jim takto nabízený.
Martin Boček

Nejnovější