Retaileři dostali pokuty za klamavé slevové akce

Žluté cedulky s nápisem akce nebo sleva v obchodech lákají celý rok, ne vždycky se ale jedná o tak výhodnou koupi, jak je v prodejně uvedeno. Česká obchodní inspekce se loni znovu zaměřila na slevové akce a výprodeje za akční ceny. Její inspektoři prošli 4.500 prodejen v celé republice a ve 43 % případech odhalili špatně přepočítané či uvedené slevy, což je o 3 % více nedostatků, než v roce 2014. Pokut, které inspekce uložila, bylo celkem 1.409 a dosáhly výše 13,3 milionu Kč. Česká obchodní inspekce hodlá v kontrolách prodejen pokračovat i v roce 2016, protože stoupá tendence maloobchodníků uvádět špatně spočítané a klamavé slevy.  

Řádově nejvyšší postih potkal Tesco – 32 pokut za 3.382.000 Kč. Druhým slevami nejklamavějším řetězcem byl Ahold, který provozuje prodejny Albert. Dostal od inspekce 28 pokut ve výši 2 885.000 Kč. Třetím maloobchodníkem byl Penny Market, který dostal 37 pokut za 1.973.000 Kč. Nejčastější chybou bylo neuvedení konečné ceny po slevě, spotřebitel si ji musel dopočítávat. Druhým největším nedostatkem obchodníků bylo nedostatečné informování o rizikovosti a řádném bezpečném užívání produktu, často způsobené tím, že návod nebyl v českém jazyce. Mezi další pochybení patří nevydání dokladů ke koupi tak, jak by to mělo správně být nebo špatné informace o možné reklamaci. 

Před průměrnými pokutami málo přes šest tisíc korun se novodobí obchodníci jistě třesou strachy! Na pokuty si vydělají v řádech minut, tak nač se obtěžovat. Poctivý obchodnický duch a řemeslný kumšt rodinných kšeftů se z našeho retailu téměř vytratil, ‚stavovská čest‘ neposlouží… Svou roli sehrává zřejmě i nepovinná matematika u maturity: kdo dnes ještě zpaměti na místě spočítá příklad s procenty? My prostě chceme a musíme být podvedeni!
Jana Kubištová (Budvar)

Ano, každá sleva není zadarmo. A nejsou jenom špatně sečtené slevy, ale jiná cena na stojanu a jiná v pokladně. Marketingově je sice strategie ‚cena jako nejlepší obchodní argument‘ hojně využívaná, ale obdobné zážitky mohou být i kontraproduktivní a mohou odradit i věrné zákazníky.
Monika Hrubalová

Nejnovější