Supermarkety jsou pružnější směrem k zákazníkovi

V posledních letech se trendy minulé doby značně překlápí, spotřebitele stále víc zajímá složení a původ potravin, roste obliba nákupů online, zákazník je sofistikovanější a dokáže si lépe určit, co, kde a jak by si přál nakoupit. Pokud mu jeden retailer není schopný vyhovět, nebojí se přejít k dalšímu. To je jen několik faktorů, na které se nyní musí (nejen) řetězce supermarketů a hypermarketů zaměřit ve své strategii. Přijít na kloub zákazníkovi, který dokáže lépe specifikovat své potřeby a není líný přejít v případě nespokojenosti ke konkurenci, se snažily i špičky oboru na letošním Retail Summitu. 

Jak se ale ukazuje, naše supermarkety a hypermarkety dokáží držet krok a na zákazníkovi potřeby reagovat poměrně rychle, otázka je, zda dostatečně. „Díky farmářským konceptům jako je Sklizeno, Grunt či My Food Market se supermarkety začaly stále více zaměřovat na kvalitu zboží a služeb. I když s ohledem na svou velikost musí nutně narazit na určité limity – ať už jde o schvalovací procesy, dodavatele či firemní pravidla. Na důležitosti získává původ prodávaných potravin, přičemž preferované jsou české výroky a dodavatelé. Zákazníci si totiž mnohem častěji pročítají etikety s informacemi o složení či zemi původu a dávají si pozor na to, co kupují. Základem ale pořád zůstane cenotvorba. Český zákazník je stále citlivý na cenu a slyší na nakupování v akcích,“ říká Tomáš Soukup, vedoucí oddělení maloobchodních nemovitostí JLL. V případě modernizace prodejen je důležité přihlížet i k zákazníkově důrazu na design a prezentaci zboží, zastaralé prostory by měly v brzké době, pokud chtějí v dnešní době uspět, projít rekonstrukcí. „Příkladem může být společnost Lidl. Ta nedávno v Berouně otevřela první prodejnu podle nového konceptu, který bude postupně uplatňovat i na další vybrané provozovny. Součástí konceptu je například atraktivní velká prosklená fasáda, úspornější provozní technologie budovy, širší parkovací stání před prodejnou či dosud často chybějící toalety pro zákazníky vybavené třeba i přebalovacím pultem. Nový menší koncept, se kterým hodlá proniknout do center měst, chystá i řetězec Globus. Pro čerstvé potraviny a občerstvení by tak už zákazníci nemuseli jezdit pouze do velkých provozoven na okraji města,“ vysvětluje Soukup a pokračuje: „Zároveň lidé více vyhledávají osobní přístup tak, jako tomu bývalo před lety, už jsou unaveni z velkých hypermarketů. Například Ahold zavedl funkci takzvaného ‚greeter‘. Je to člověk, který vás při vstupu do potravin pozdraví, případně vám podá nákupní košík – zkrátka vás uvede do prodejny.“

V novinkách nelenilo ani Makro a zavedlo platformu mujobchod.cz, která funguje jako marketingová a provozní podpora kamenným prodejnám drobným lokálním prodejcům. Cílem platformy je vytvořit síť obchodů konkurující Žabce nebo Tesco Express, zajistit kvalitnější potraviny do těchto menších prodejen a samozřejmě zajistit si stálé odběratele vlastních surovin. Billa ve spolupráci s benzínkami Shell akurátně reagovala na zrychlený životní styl lidí v dnešní době a v prostoru čerpacích stanic otevřela Stop & Shop prodejny, které na minimální ploše nabízejí vše pro denní nákup. V budoucnu se expanze supermarketů bude také více prolínat s online obchodem. Prodejny budou sloužit jako „sklady“ pro rozvoz zboží do okolí. Už několik let u nás úspěšně funguje itesco.cz, konkurencí mu dosud byly vyloženě online koncepty jako Kolonial.cz nebo Rohlik.cz. V dohledné době bude ovšem spuštěn online obchod Lidlu, který velmi dobře funguje na domácím trhu společnosti v Německu a momentálně i v Belgii. 

Ano, supermarkety by měly být pružnější, zatím to ale žádný průlom není. Kromě vítače v Albertu, což by mohl být dobrý nápad, nicméně bude hodně záležet na osobách a obsazení.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

To jsem ráda, že se něco v této věci dělá. Kvalita potravin v obchodech je v řadě případů katastrofální. V některých případech až zdraví škodlivá. Proč? To je samozřejmě otázka prodejce i spotřebitele. Prodejce chce nalákat zákazníky, kteří v převážné míře zohledňují cenu a zároveň tedy musí tlačit na dodavatele, kterému nezbývá nic jiného než pracovat s náhražkami. Kdyby to bylo jenom takto jednoduché, tak bychom si asi vydechli a řekli si: vyšší cena, lepší kvalita. Bohužel ale ani toto neplatí. Sami jste už četli o rozdílech mezi potravinami u nás a v západních zemích – vyšší podíly masa, tuku atd. Ano, osobní přístup je důležitý a určitě přinese lepší pocit z nakupování, vždyť emoce hrají stále důležitější roli. Zároveň je potřeba držet standardy kvality chápu, že je to někdy na úkor zisků.
Monika Hrubalová