Do e-shopů se řetězce pouští opatrně

Trvalo to několik let, než se k velmi úspěšnému e-shopu Tesca z roku 2012 připojily další řetězce s potravinami. V tomto týdnu ohlásil Globus, že v rámci oslav 20. výročí vstupu na český trh a miliardových investic plánuje spuštění e-shopu, zatím zaměřeného na vína. „Poslední tři roky pro nás byly velmi úspěšné. Proto jsme se rozhodli pro významné investice,“ prohlásil na úterní tiskové konferenci Bronislav Matyšek, vedoucí vývoje nových kanálů Globus. Chystané investice si vyžádají 4 miliardy Kč a Globus s jejich realizací počítá během tří let. Mezi další plánované novinky přitom patří rozšiřování digitálního systému nakupování Scan&Go, koncept malých prodejen v centrech měst, rekonstrukce a modernizace vybraných hypermarketů.

Dobře nakročeno k zavedení e-shopu má z tohoto segmentu zatím jen Lidl. Jeho fungování má nacvičené z Německa, kde prosperuje, ovšem jen na bázi trvanlivých potravin. U nás Lidl téměř bez povšimnutí v Plzni staví logistické centrum, které otevře na podzim, a které má být základem pro e-shop. Podle mluvčí Lidlu Zuzany Holé se oficiální spuštění předpokládá na první čtvrtletí 2017. O podobě sortimentu zatím nebylo rozhodnuto, je zatím pouze jisté, že jeho součástí bude spotřební zboží z kamenných prodejen. Německý kolega Lidlu Kaufland se chystá k zavedení e-shopu pro svou mateřskou zemi v příštím roce, Čechy nezamítá, ale nezmiňuje se o žádném konkrétním termínu fungování e-shopu. 

Albert prošel ve vývoji svého e-shopu zásadními rozhodnutími. Už v roce 2013 vydal totiž prohlášení, že online služba bude velmi reálně do konce toho samého roku fungovat. Své plány rychle přehodnotil a nakonec oznámil, že je to finančně velmi náročná investice s dlouhodobou návratností, od té doby už se k tématu žádný mluvčí nevyjádřil. Stejně jako Lidl, i Albert má v zahraničí dobře fungující e-shopy s potravinovým i nepotravinovým zbožím. Billa už před dvěma lety sdělila, že se spuštěním e-shopu rozhodně počítá, jen není možné určit přesně, v jakém časovém horizontu k zavedení této služby dojde. I ona má funkční e-shop v Německu.

Poslední na řadě, Makro, má zavedenou online službu, zatím však jen pro členy Makro Distribuce přes sytém www.m-objednávka.cz. Protože hodně maloobchodníků Makra je z řad vietnamské komunity, od roku 2013 funguje portál i ve vietnamském jazyce. 

Tohle je docela složité téma, určitě ne na ‚jeden katův šleh‘. Velmi stručně řečeno: na rozdíl od e-commerce v jiných oblastech (non-food, cestovní ruch a další služby, gastronomie atd.) si internetový prodej rychloobrátkového zboží zatím nenašel svého zákazníka, kterého by byl schopen servisovat ekonomicky smysluplně (o udržitelném zisku se ani neodvážím psát). Docela intenzivně jsme to diskutovali na loňské konferenci Retail in Detail/FMCG Online (závěry zde) a právě chystáme další specializovanou konferenci Omnichannel. Tam bude adekvátní příležitost to probrat do detailu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Vše je to jenom otázka investic, což logicky v Čechách je problém s návratností těchto investic, a to kvůli malému a zatím neprofilovaném trhu.
Monika Hrubalová

Maloobchodní řetězce byly během posledních několika let vystaveny velmi silnému konkurenčnímu tlaku. Vzájemné cenové souboje přivedly jednotlivé hráče do situace, kdy dlouhodobé větší investice byly nerealizovatelné. Z výzkumů poslední doby je patrné, že s oživením ekonomiky přichází také ochota lidí připlatit si za vyšší kvalitu a pohodlí. V kombinaci s klesající oblibou trávení volného času v nákupních centrech se začínají vytvářet podmínky pro rozvoj společností zabývajících se prodejem a rozvozem potravin a drogerie do domácností. Vždy je zapotřebí na novinky zákazníky naučit a u tohoto druhu služby se zdá, že se to postupně jednotlivým hráčům úspěšně daří.
Martin Boček

Docela mě zajímá, jak se promění obor instore komunikace, až se tohle rozšíří. Přeci jen, dnes si výrobce vybere ten správný supermarket i třeba s ohledem na regionální cílení, tam umístí stojany a další promoprvky, třeba hostesku. Na e-shopu oblíbeného supermarketu si prostě naklikám to nejnutnější, co mi doma chybí a zábava je pryč. Dokonce na mně ani obchodník nevydělá na prodeji toho, co jsem původně ani nechtěl, nepotřebuji a nelíbí se mi to, ale koupil jsem si to, protože mě to v prodejně uhodilo do očí. To jsou možná i důvody, proč s tím většina obchodníků tak otálela, samozřejmě s ohledem i na nutnost vybudování nové logistiky. Nejdřív si ověřili, že to funguje Tesku, a když se začaly rozjíždět nezávislé e-shopy, tak to chtějí všichni.
Václav Loubek

Nejnovější