Lékárny Pilulka mají vlastní dopravu, a co ostatní?

Martin Kasa, majitel společnosti Pilulka.cz

Martin Kasa, majitel společnosti Pilulka.cz

Lékárenská skupina Pilulka, která sdružuje 210 samostatných lékáren CoPharm, spustila ve středu 18. května pro Česko i Slovensko službu dovozu objednaných léků. Cena přepravy má přitom být srovnatelná s rozvážkovými službami PPL nebo České pošty (budou i akce na dopravu zdarma), zákazníci si můžou vybrat si z více než 10.000 položek e-shopu. Rozvoz bude zatím dostupný jen pro Prahu, rozšíření dále záleží podle Michala Hanáčka, výkonného ředitele Pilulky, na finanční úspěšnosti celého projektu. Zázemí pro novinku bude poskytovat sklad v pražské Vinoři, který by se do budoucna mohl stát klíčovým, i pokud se firma rozhodne rozšířit službu do Středočeského kraje.

Od května rozváží portál Pilulka.cz léky po Praze

Spektrum zákazníků, kteří mají být touto nabídkou osloveni, jde od matek přes špatně se pohybující seniory po ty, kteří jsou v časové tísni. Výhody služby jsou podle společnosti hlavně v doručení (někdy i intimních produktů jako inkontinenční vložky, prezervativy) až do bytu bez zbytečné pozornosti okolí od 60 minut po objednání. Je možné si vybrat z tříhodinových intervalů doručení (9.00 až 12.00, 13.00 až 16.00, 17.00 – 20.00). Aby zákazníci nemuseli doma tři hodiny čekat, po potvrzení objednávky budou kontaktováni a bude jim upřesněno 30 minut, ve kterých jim zboží přijde. Možnost, že bude jednou rozvoz fungovat nonstop, nevyloučil spolumajitel Pilulka.cz Martin Kasa. Na tvorbě služby se pracovalo více než rok, investice byla řádově v milionech korun. Do roku 2017 plánuje firma i vzhledem k nové službě obrat ve výši 1 miliardy Kč. Vydání léků proti receptům není ve službě zahrnuto, v Čechách to není v souladu s legislativou. 

Pilulka.cz rozváží léky (kromě receptů) po Praze

Pilulka.cz rozváží léky (kromě receptů) po Praze

Jednička na českém trhu, lékárny Dr.Max, má na trhu 375 kamenných prodejen a také provozuje vlastní e-shop, rozváží jí však tradiční PPL nebo Česká pošta. „Pokud jde o rozvoj e-shopu, do konce letošního roku by měla každá lékárna jako výdejní místo. To je naše klíčová konkurenční výhoda – velmi dobré celorepublikové pokrytí pobočkami vlastní sítě. Nemusíme tak klienty e-shopu odkazovat na alternativní místa, která jsou vyhrazena i jinému sortimentu. Klienti v Čechách obecně velmi rádi využívají odběr na jakémkoliv výdejním místě. Je to do určité míry lokální specifikum. Obecně na internetu takto končí až 60% e-shopových objednávek, u nás ještě víc. Jestliže máme k dispozici tak dostupnou síť kamenných lékáren, je v zásadě předurčeno, že nejčastěji budou klienti vyzvedávat své objednávky v nich. V tuto chvíli nabízíme zhruba 150 lékáren, které fungují jako výdejní místa e-shopu, a našim cílem je zajistit ještě letos ‚full multichannel‘ (tedy asi 400 lékáren). Jestliže drtivá většina klientů e-shopu Dr.Max dává přednost vyzvednutí objednávky přímo v lékárně, ke zřizování vlastní rozvážkové služby není důvod. E-shop každopádně vnímáme jako platformu s určitým potenciálem. Nedávno jsme otevřeli nové distribuční centrum v Brně-Heršpicích, které nahradilo už kapacitně nevyhovující prostory v Brně-Lískovci. Odpovídá to našim záměrům zvýšit v letošním roce obrat e-shopu Dr. Max o 100%,“ reagoval pro Médiář na dotaz, zda chystají rozvážkovou službu, tiskový mluvčí Dr.Max Michal Petrov. Kromě e-shopů sází lékárny na atraktivitu 50% slevy z doplatku na recept. Dr. Max je poměrně aktivní v marketingu směrem k moderním technologiím, před nedávnem převedly svůj klientský i interní magazín a zasílání novinek do online podoby a veškeré papírové reklamy ve vitrínách nahradí do konce roku digitálními obrazovkami.

Druhá na našem trhu je síť lékáren Benu, která zahrnuje 180 kamenných prodejen a e-shop (rozvážka stejným způsobem jako Dr.Max). Lékárenské sítě Devětsil, Lékárníci 95, Medifin a Medicon mají výrazně nižší počet kamenných obchodů (převážně v poliklinikách a nemocnicích) a e-shopy neprovozují. Z marketingově propojených lékáren, které sdružují samostatné prodejny, je největší sítí Moje lékárna. Ta provozuje e-shop a rozvoz pomocí služby PPL. Ostatní (kromě CoPharm v čele s Pilulka.cz) internetové nákupy neposkytují. Výrazným hráčem na poli marketingově či virtuálně sdružených lékáren je síť Magistra lékárna, která navzdory ostatním přišla loni s relativně viditelným marketingem i na televizních obrazovkách. „Pracujeme na rozšíření sítě, zbylé záměry zatím prezentovat nechceme,“ uvedla Zuzana Mocová, marketingová manažerka Magistra lékárny na dotaz, zda plánují reagovat na novinku Pilulka.cz nějakou inovací.

Do boje o trh se brzy připojí úplně nová síť lékáren s názvem Na zdraví!, kterou chce zprovoznit brněnská investiční skupina DRFG. Do provozu již investovala 300 milionů Kč a koupila 4 kamenné prodejny – dvě v Praze a okolí, v Brně a v Olomouci. Do konce roku chce zprovoznit dalších 12 prodejen. Podle slov Rudolfa Matějky, ředitele divize DRFG Medical, se chtějí lékárny Na Zdraví! ucházet o třetí místo na trhu a vytvořit do čtyř let obrat jednu miliardu Kč. O plánech na spuštění e-shopu, potažmo i vlastní rozvážkové služby zatím nebyla řeč. 

Nákup léků online s možností doručení domů považuji za velmi užitečnou a praktickou službu. Jen nevím, zda doručení od 60 minut po objednání, je od Pilulky realistickým příslibem, a hlavně, zda je v případě tohoto sortimentu vůbec nutné takový příslib formulovat. Výhodou služby je skutečně především to doručení zboží domů v nějakém přesně omezeném časovém úseku, a to jak pro maminky s malými dětmi, tak pro hůře pohyblivé důchodce. Opravdu nepodceňuji komfort doručení ‚anonymního‘ balíčku u citlivého sortimentu, o který se řada lidí stydí v lékárně požádat. A zdaleka k němu nepatří jen inkontinenční vložky a prezervativy.
Barbora Krásná (Blue events)

Jednoznačně zajímavá konkurenční výhoda od firmy Pilulka.cz, podnětné jednak pro část cílové skupiny (maminky s dětmi, starší, špatně pohybliví lidé…) a také díky termínům rozvozu (tedy aspoň pro nás Pražáky – zatím).
Monika Hrubalová

Martin Kasa si zaslouží obdiv za nápady i jejich realizaci. S nadsázkou – úplně vidím, že častým dovozním artiklem budou modré pilulky od Pfizeru. To bude radosti, až se auto dostaví…
Václav Loubek

Tváří se to velmi chvályhodně a jistě to bude mít pozitivní odezvu u těch, pro koho je služba určena. Jde zřejmě o obchodně dobrý tah, ale jako bojovník proti farmakologické demenci a farmakofilii se všemi jejich projevy bych zatleskala spíš tomu, kdo výdej léku podmíní adekvátním předchozím úsilím: například léky na hubnutí by byly jen pro ty, kdo do lékárny přiběhli do Karlína z Vypichu, léky na rýmu by dostali jen držitelé certifikátu otužilce, potravinové doplňky jen ti, kdo účtenkami z farmářského trhu prokáží dostatečné zásobování své rodiny ovocem a zeleninou… Zkrátka takový malý likvidační lékárenský byznys model.
Jana Kubištová (Budvar)

První průkopníci v rozvozech vyšlapali cestu a nyní se zdá, že se postupně tento servis rozšiřuje do většiny dalších oblastí. Je dobré, že se tím vlastně řeší také servis pro handicapované spoluobčany, kteří by jinak museli za podobné služby platit neúměrně vysoké ceny.
Martin Boček