Před 25 lety otevřel Ahold první supermarket

Před 25 lety se otevřel první supermarket Mana společnosti Ahold v Jihlavě

Před 25 lety se otevřel první supermarket Mana společnosti Ahold v Jihlavě

Společnost Ahold si letos připomíná jubileum, 25 let od otevření své první pobočky v české zemi. Konkrétně to byl v tehdejším Československu supermarket Mana v Jihlavě, prodávat se začalo od 6. června 1991. „Ačkoli ještě před otevřením v době rekonstrukce lidé zvědavě nakukovali přes výlohu, vůbec jsme netušili, jak budou reagovat a jestli se jim bude úplné nový typ obchodu líbit. Pohled na zástupy lidí hned první den ale mluvil za vše. Myslím, že prostě chtěli nějakou změnu, obchod, ve kterém si koupí to, co potřebují, v příjemném prostředí, s příjemnými a ochotnými zaměstnanci. A přesně to se nám tenkrát povedlo,“ přibližuje atmosféru tehdejší manažer prodejny Martin Hildemann, který pro Ahold pracuje celých 25 let a dnes se stará o oblast bezpečnosti. V roce 1998 následovalo otevření prvního hypermarketu Hypernova v Čestlicích, v roce 1999 Ahold přivedl do Čech dnes dobře známý Albert.

Takhle vypadal první obchod společnosti Ahold v roce 1991 v Jihlavě

Takhle vypadal první obchod společnosti Ahold v roce 1991 v Jihlavě

V roce 2005 převzala společnost na českém trhu 57 prodejen společnosti Julius Meinl, před dvěma lety pak došlo k akvizici obchodů řetězce Spar. Aktuálně Ahold provozuje v Česku více než 300 supermarketů a hypermarketů Albert. Právě díky získaným prodejnám Spar si Ahold v Čechách v prvním čtvrtletí 2016 pomohl k meziročnímu 0,4% růstu tržeb (14,3 miliard Kč). Celkově narostl Ahold meziročně o 15 %. Svůj zisk u nás oproti loňskému období ztrojnásobil z 2 milionů eur v roce 2015 na 6 milionů eur (zhruba 162 milionů Kč) letos. V hypermarketech nedávno společnost otevřela kavárenská bistra Coffee & Snack, které za ní bude provozovat Eurest.

Při této příležitosti si Ahold ze zdrojů ČSÚ vytvořil statistiku porovnání nákupů dnes a před 25 lety

Při této příležitosti si Ahold ze zdrojů ČSÚ vytvořil statistiku porovnání nákupů dnes a před 25 lety

Ahold si u této příležitosti nechal ve spolupráci s Českým statistickým úřadem udělat průzkum chování dnešních spotřebitelů versus chování spotřebitelů v 90. letech v supermarketech. Vyšlo najevo, že dnes zákazníci oproti minulé době nejvíc oceňují (ze 74 %) šířku sortimentu, dostupnost zboží (51 %) a možnost výběru platby (45 %). Medializovanou zdravou výživou se při nákupu dnes řídí více než polovina lidí, v 90. letech to byla jen jedna pětina. Co se spotřebního koše týče, největší skok zaznamenaly minerální vody – z 16 litrů v minulosti na 55 litrů v dnešní době.

Nejnovější