CrossCafe uvádí, že vzhledem k rostoucím nárokům konzumentů opouští stávající technologie pro přípravu kávy a investuje do nákupu pákových kávovarů, dále se také řetězec rozhodl pro změnu kávové směsi. Češi prý dříve pili především ranní kávu, která je 1:1 v poměru s mlékem. 1:1 kávy s mlékem. V posledních letech rostla i skupina zákazníků, kteří si rádi dají kávu „po italsku“ a zajímají se o kvalitu toho, co pijí. Podle CrossCafe na českých kavárnících závisí, jak tyto dvě kultury sloučí a jak nabídku kávy ve svých kavárnách uzpůsobí poptávce. „Velkou výzvou na českém kavárenském trhu je příprava oblíbeného espressa americana, což je jednoduše řečeno espresso, neboli pikolo, prodloužené různým množstvím horké vody. Otázky se týkají způsobu přípravy. Existují hned tři postupy, které ovlivňují výslednou chuť nápoje. Nejrozšířenější je ten, kdy se káva namele nahrubo, aby byla doba extrakce stále do 30 vteřin a nelouhovaly se nezdravé látky. Výsledkem je pěkná crema na nápoji, ale nedostatečně vylouhované aromatické látky. Výsledná chuť je relativně silná se stopami třísloviny a dřevitosti. Druhý způsob přípravy je ten, kdy připravíme klasické espresso/pikolo, které prodloužíme čistou horkou vodou. Buď servírujeme pikolo a vedle horkou vodu k dolití dle libosti, nebo nápoj rovnou o čistou horkou vodu doplníme. Výsledkem obou dvou způsobů přípravy je nápoj na cremu chudší, ale má příjemnou čistou chuť kávy. Po ochutnání mnoha a mnoha šálku jsme nakonec zvolili cestu druhou, cestu čisté příjemné chuti,“ dodává šéfbarista CrossCafePetr Korbel. Na větší kvalitu kávy se řetězec zaměřil nákupem pákových kávovarů (předtím vařil v superautomatických kávovarech) od značky Faema. Do této inovace investuje CrossCafe 10 milionů a bezplatně poskytne kávovary všem svým franchisantům. Kromě kávovarů používají kavárny novou kávovou směs složenou ze 70 % z arabicy a 30 % z robusty. „Inovace jsou klíčem k úspěchu. Za devět let, co jsme na trhu, se kávová kultura v České republice značně změnila. Jsme náročnější a informovanější. Cítili jsme, že bez nové technologie se dál neposuneme. Proto jsme si po pečlivém výběru dodavatelů zvolili italského výrobce kávovarů a vyhlášenou italskou pražírnu kávy se 130 letou historií. Kromě investice do pořízení kávovarů je se změnou spojeno také dokonalé proškolení personálu,“ vysvětluje Luboš Martínek, ředitel společnosti CrossCafe Original.
CrossCafe je ambiciózní česká firma, která se v tomto vysoce konkurenčním prostředí prosadila a patří k našim největším franchisorům. Je dobře, že inovuje a přináší nové produkty. Jejich káva a další nabídka jsou určitě srovnatelné z notoricky známějšími světovými značkami.
Monika Hrubalová
Pamatuji doby, kdy ráno nebylo kam si jít dát kávu a o snídani ani nemluvě. Podle mého názoru je dnes kvalita kaváren obecně u nás a nejen z pohledu kávy na vysoké úrovni.
Martin Boček
Kávová kultura se sice posunula, ale asi to nebude úplně zásluha řetězců, ale spíš menších autentických kaváren. A stejně furt slýchám někoho dávat si expreso (případně to pikolo, co prý neexistuje) a k tomu krosant.
Václav Loubek