Žebříček Brandz: online obchody už mají v retailu navrch

Největšího růstu dosahují v globálním měřítku online firmy. Dlouhodobě rostou také retailové společnosti. I společnosti, jejichž značky se prodávají převážně v klasických „kamenných“ obchodech, ale využívají pro svůj růst online nástroje. Vyplývá to z aktuálních údajů mezinárodního žebříčku nejhodnotnějších značek Brandz výzkumné společnosti Kantar Millward Brown. Oproti roku 2006, kdy žebříček spatřil poprvé světlo světa, vzrostl významně podíl souhrnné hodnoty online obchodů na celkové hodnotě kategorie retailu. Zatímco v roce 2006 dělal 14 %, loni už to bylo 53 %.

Top 20 retail značek v čase

Top 20 retail značek v čase

„Mezi největší online značky patří hlavně Amazon a Alibaba (přes pokles od loňska), eBay a JD.com,“ upozorňuje výzkumník Milan Průša z Kantar Millward Brown. Amazon a eBay jsou původně americké internetové obchody, Alibaba a JD.com čínské.

Top 20 retailových značek

Pořadí Značka Hodnota značky v mld. USD Příspěvek značky Změna v % mezi lety 2015 a 2016
1 Amazon 98,988 3 59
2 Alibaba 49,298 2 -26
3 The Home Depot  36,44 2 32
4 Walmart 27,275 2 -23
5 Ikea 18,082 3 6
6 Costco 14,461 2 29
7 Lowe’s 13,001 2 21
8 Aldi 12,077 2 4
9 CVS 12,074 3 17
10 eBay 11,509 2 -19
11 JD.com 10,496 2 37
12 Walgreens 10,364 3 22
13 7-eleven  9,36 3 25
14 Target 9,301 2 11
15 Tesco 8,923 3 -5
16 Kroger 7,905 3 neuvedeno
17 Carrefour 7,736 3 -3
18 Woolworths 7,459 3 -37
19 Lidl 6,846 2 14
20 Macy’s 5,419 3 -24

Zdroj: Brandz / Millward Brown (včetně dat z Kantar Retail a Bloomberg), 2016

Žebříček vychází z kontinuálního výzkumu, který probíhá od roku 2006 napříč 50 zeměmi. Aktuální data pak pocházejí z Brandz výzkumu, který proběhl letos na jaře ve 13 největších zemích na vzorku 400 respondentů na každou zemi. Respondenti byli metodou online Cawi (kvantitativní online sběr dat pomocí internetových dotazníků) dotazováni na své názory na jednotlivé značky.

V tabulce citovaný „příspěvek značky“ je složka hodnoty značky, která nevychází z finančních ukazatelů, ale jen a pouze z toho, jak značku vnímají spotřebitelé. „Je to syntetizovaná míra vnímání značky jako smysluplné, odlišné a vyčnívající. Míra je škálovaná do pěti úrovní – maximum je pět, minimum jedna, přičemž pět obvykle znamená, že značka je mimořádně přitažlivá, určující trendy a široce známá,“ vysvětluje Průša.

Česko bylo do globálního výzkumu Brandz zařazeno naposledy v roce 2014, přičemž dotazování zkoumalo mimo jiné vztah českých spotřebitelů k maloobchodním řetězcům. Podle dat z tohoto roku, citovaných i v aktuálním výzkumu, vnímali spotřebitelé na českém trhu jako nejsmysluplnější a současně nejvíce odlišný maloobchod řetězec Albert před Billou, Co-opem, Globusem, Kauflandem a Lidlem. „Smysluplný znamená, že odpovídá potřebám a současně vyvolává emoční náklonnost. Odlišnost v sobě zahrnuje unikátnost (nabízí něco jiného) a dynamismus (určuje trendy),“ dodává Průša.

Nejnovější