Zoot zavádí osobní stylisty, zákazníky plánuje i skenovat ve 3D

S výběrem oblečení pomáhají v Zootu osobní stylisté

S výběrem oblečení pomáhají v Zootu osobní stylisté

E-shop s módou Zoot přišel v průběhu září s novinkou – službami osobních stylistů. Ti se po vyplnění formuláře na webu ozvou telefonicky zákazníkům do tří pracovních dnů. Proberou styl a velikosti, stylisté na základě toho vyberou kousky, které objednají na výdejnu. Tam se potom se zákazníkem potkají osobně. „Možnost využít osobního stylistu při nákupu na Zootu jsme nejdříve nabídli našim VIP zákazníkům. Během prvního týdne jsme zaznamenali přes 40 objednávek, což jasně značí, že lidé mají zájem módu nejen nakupovat, ale uvítají i stylistickou radu. Do konce září tuto službu zpřístupníme všem našim zákazníkům,“ říká Pavlína Louženská, marketingová ředitelka Zootu. Služba stylisty je poskytována zdarma. Zákazník platí pouze za oblečení, které stylista vybere a na kterém se shodnou.  

O dalších plánech Zootu do budoucna promluvil Oldřich Bajer na zářijové přednášce Je retail internet? v sídle výzkumné společnosti Ipsosu. Bajer je spolu s Ladislavem Trpákem majitelem Zootu. „Do roku 2018 bychom ideálně rádi přišli s inovací v podobě 3D skenerů, které naskenují tvary lidí a předvedou na nich rovnou oblečení. Je to další forma propojení onlinu s fyzičnem. Jen se teď technici perou s přenosem elasticity do 3D tisku,“ vysvětluje Bajer.

Jedním z dalších kroků sbližování reálného a virtuálního světa by měla být mobilní aplikace, která by prý mohla fungovat na podobné bázi při placení jako aplikace Uber, navíc by s ní zákazník byl přednostně odbavený u pokladny. „Daří se nám sem dostávat zajímavé značky, které tu jen tak neseženete. Příkladem v poslední době jsou Dorothy Perkins, New Look nebo Miss Selfridge. Příští rok to bude nejspíš TopShop,“ pokračuje v tématu budoucnosti Zootu Bajer.

Jedna z výdejen radosti Zootu, která se nachází v Plzni. V Česku jich je celkem 16

Jedna z „výdejen radosti“ Zootu. V Česku jich je celkem 16

Výdejna Zootu na Hlavním nádraží v Praze

Výdejna Zootu na Hlavním nádraží v Praze

Výdejna Zootu v pražském Karlíně

Výdejna Zootu v pražském Karlíně

Výdejna Zootu v Bratislavě

Výdejna Zootu v Bratislavě

Na svých private brands, jako je Zoot Original, spolupracují s českými designery. „Spolupráce s designery je prosperující, jinak ale do luxusního segmentu nikdy nepůjdeme, ten se chová úplně jinak, než jak bychom chtěli,“ vysvětluje Bajer. Pokud si u Zootu objednáte nějaký módní kus, kromě obvyklého způsobu dopravy si ho můžete vyzvednout v takzvaných výdejnách radosti. Těch je v Česku, na Slovenku a v Rumunsku celkem 34. Majitelé se s e-shopem chystají expandovat i do sousedního Německa a Polska. V Česku je výdejen 16, podle Bajera do konce roku přibudou ještě tři. 

Zoot se podle Bajera často snaží nabízet lokální strategická partnerství jiným módním firmám, které by to v online světě měly samy těžké. „Například Geox chtěl prodávat přes internet, říkali jsme jim, ať jdou na Zoot. To se jim nelíbilo, zkusili si to sami a nefungovalo jim to. U obuvi, která má dvě sezóny, to není snadný úkol. Je těžké vytvořit si správnou frekvenci se zákazníkem nebo s ním mít dostatečnou retenci, jakou máme my. Nakonec se k nám Geox přece jen našel cestu,“ vypráví Oldřich Bajer. V jejich případě se prý na budování loajality a retence podílely třeba chybové zásilky, za které se Zoot omluvil a poslal zákazníkovi něco navíc. „Když se k chybě firma postaví správně a čelem, je to ta nejlepší příležitost, jak budovat loajalitu. Dnes jsou někteří klienti z naší omluvy tak šťastní, že nám nakonec ještě dárky z vděčnosti posílají sami. Přitom by to měla být samozřejmost. Na pomoc nám přicházejí i bloggerky, s těmi spolupracujeme moc rádi. Teď rozjíždíme projekty i s rumunskými bloggerkami.“

Majitelé Zootu letos očekávají čistý provozní zisk 30 milionů Kč, podle Bajera se částka každý rok zdvojnásobuje. „V roce 2020 bychom rádi byli na 200 milionech Kč. Do té doby se ale budeme muset opravdu pořádně naučit retail. Zatím jsme jen byli takoví pankáči, co to nedělají podle industry standardů.“ Pravdou ale je, že Zoot svým majitelům zatím zisk nepřinesl. Od založení v roce 2009 kumuloval až do roku 2015 ztrátu ve výši 148 milionů Kč. V roce 2015 do e-shopu ovšem investoval fond 3TS 150 milionů na rozšiřování sítě. Právě investice do expanze posunula tržby ze 187 milionů v roce 2014 na 452 milionů loni. Letos očekává Bajer na tržbách miliardu. V roce 2013 Zoot prodělal 63 milionů, loni to podle účetní závěrky bylo 125 milionů Kč. V onlinu přesto vidí Bajer i nadále obrovský potenciál. „Výhodou je v tuto chvíli na naší straně fakt, že spousta firem obchoduje na burze, mnoho akcí je pro ně riskantní a nemohou si dovolit tolik inovovat. Ti, kterých se to netýká, jako jsme my, mohou daleko víc řádit.“