Přes web nakupují jídlo u Teska ze čtyř pětin ženy

Rozvoz potravin à la Tesco

Rozvoz potravin à la Tesco

Internetový prodej potravin řetězce Tesco oslovuje převážně ženy, a to až z 80 %. Jde přitom nejčastěji o matky dětí zhruba do deseti let věku. Na konferenci Forum Media v Praze to dnes řekla Daša Žabokrecká, digital brand manager českého Teska. Službu Tesco potraviny on-line přitom podle ní využívají především lidi od 25 do 45 let. Jak řečeno, jde hlavně o matky, které tak řeší těžké nákupy (takových je většina) – průměrný nákup přes web Teska totiž váží 37 kilogramů a obsahuje 80 položek. Nejvíc se kupuje trvanlivé mléko (je těžké), pak okurky (v sezoně banány), následně rohlíky.

„Zájem o službu stoupá o desítek procent ročně,“ podotkla manažerka značky Tesco. Tesco spustilo svůj e-shop s potravinami v lednu 2012, nyní v něm nabízí kolem 20.000 položek (z toho 4.000 týdně ve slevě). Služba v Tesku zaměstnává 400 lidí (řidičů a takzvaných pickerů, těch, kteří vybírají zboží), vozová flotila čítá podle Žabokrecké 120 aut.

Tesco podle Žabokrecké svým internetovým obchodem dosahuje teoreticky až ke 4 milionům Čechů, je totiž přítomno ve 12 městech (kromě Prahy a Brna také třeba v Hradci Králové, Mladé Boleslavi, Kolíně, Benešově či Hodoníně) celkem 7 krajů. Služba přitom vychází ze zázemí kamenných prodejen Teska – přes web je nutné objednat minimálně den předem, pracovníci obchodu pak položky od šesti ráno následujícího dne sesbírají v prodejně a od 8 do 22 hodin rozvážejí, vybrat si dovážku lze z dvouhodinových oken. Tesco zároveň nabízí možnost vyzvednout si připravený nákup na prodejně.

Personalizace přes Clubcard

Těm, kteří u něj nakoupí přes internet, připíše Tesco do věrnostního programu Clubcard dvakrát víc bodů než nakupujícím v prodejně. Zatraktivněním věrnostního programu si tak Tesco hodlá zajistit víc dat, která pak dovolují přizpůsobit nabídku konkrétním zákazníkům. „Chceme se zaměřit na personalizaci nabídek, ať už v newsletteru či na webu, k tomu chceme využít data z Clubcard, které nám o zákaznících říkají spoustu věcí,“ podotkla Daša Žabokrecká.

Tesco potvrzuje zkušenosti svých konkurentů, totiž že u objednávek často záleží na kvalitě a čerstvosti a že zájem o nákup čerstvých potravin roste. A samozřejmě roste počet uživatelů mobilních zařízení. Tesco už od května 2014 nabízí nákupní mobilní aplikaci Tesco potraviny on-line, která umožňuje skenovat EAN kódy či vytvářet si nákupní seznamy. Kromě toho má Tesco speciální aplikaci pro věrnostní program Clubcard a herní Moje malé Tesco.

Výzkumy potvrzují, že průměrně mix velkých nákupů tvoří ze 70 procent ženy. Tento poměr tedy odpovídá také online. Je to tedy důkaz, že online nákupy v podstatě začínají kopírovat klasické nákupy v kamenných prodejnách HM, SM.
Martin Boček

Nevím, jaký je poměr nakupujících žen v Tesco mimo on-line a zda bude zásadně jiný. Možná je to reálný obraz Teska očištěný od mužů-řidičů a mužů-hlídačů značky piva, která bude vložena do víkendového košíku?
Jana Kubištová (Budvar)

Ono to v kamenných (no, spíš plechových) obchoďácích bude dost podobné s tím poměrem. U nás prostě přežívá tradiční model, kdy ženy řeší takové ty nepodstatné věci, jako nákup nebo to, zda jejich partner půjde večer do hospody, a my chlapi řešíme ty zásadní otázky, jako náš vztah k Taiwanu.
Václav Loubek

Na zprávě mi nepřijde nic překvapivého – obecně nakupují potraviny více ženy a u prodeje po internetu mám pocit, že to platí dvojnásobně – muži se v nákupu potravin určitě orientují lépe při osobní konfrontaci s produktem na prodejně než při klikání v nabízených kategoriích (alespoň u nás doma určitě).
Barbora Krásná (Blue Events)

Nejnovější