Košík.cz plánuje do konce roku vozit po celém Česku

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail, vlevo Martin Rozhoň z Vivantisu. Foto: David Bruner

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail, vlevo Martin Rozhoň z Vivantisu. Foto: David Bruner

Na jaře rozvoz potravin Košík.cz expandoval za hranice Prahy, nejdále do Plzně, Pardubic nebo do Ústí na Labem. Na konferenci Retail in Detail koncem srpna spolumajitel a šéf Košíku Jakub Šulta odhalil plány firmy na celoplošnou expanzi do všech větších měst Česka ve všech regionech, která by se měla uskutečnit do konce letošního roku. Byl by tak prvním mezi dalšími online potravinovými službami, který by takovou věc poskytoval. Firma podle Šulty kupuje zhruba 35 rozvážecích aut v horizontu tří měsíců, nebyl by to tak problém. Na celou republiku by Košík.cz neaplikoval současný model dovozu do dvou hodin od objednání, ale vyzkoušel by víc různých logistických variant. ,,Nebudeme slibovat, že budeme u zákazníků všude v Čechách do dvou hodin, ale prakticky třeba do čtyř hodin to zvládneme,“ dodává Jakub Šulta. Upřesnil, že není ani ambicí obsáhnout všech 10,5 milionů obyvatel Česka, reálný je počet čtyři a půl až pět milionů lidí, kteří generují zhruba 67 % kupní síly.

Snahu být všude, ve smyslu geografickém, moc nechápu. Podle mě je daleko důležitější být u všech relevantních – koupěschopných a internetově afinních zákazníků (tedy zejména v Praze), a jít tedy spíše do hloubky než do šířky. Košík.cz má ale asi i plány v tomto směru, protože na Retail in Detail anoncoval snahu dostat se (v provozních číslech, bez investic) do zisku už počátkem příštího léta.
Barbora Krásná (Blue Events)

Určitě dobrý směr, jenom mě zajímá, jak se tato služba, dovoz projeví v ceně (či už přímo, nebo nepřímo v ceně produktů).
Monika Hrubalová

V souvislosti s minulým souhrnem z českého retailu mě napadá, že je hrozně fajn, že takhle dynamicky se na trhu chová česká firma, která dává na zadek (minimálně v PR a vnímání cílovkou) všem těm, co byli zmíněni v souvislosti s tím, že extrémně tlačí na své dodavatele. Pohodový obchodní vztah všech zúčastněných, od producenta přes prodejní kanál až po konečného zákazníka a spotřebitele, to je asi to, o co by se měl opírat růst maloobchodu a české společnosti obecně. A to podle mě Košík.cz splňuje, proto je dobře, že expanduje i tam, kde je to bohužel zatím o tom nákupu co největšího množství levných hnusů. A ještě jedna věc mě napadá. Čas od času u nás na městské facebookové drbárně vyskočí info, že snad by se o kupní sílu našeho dvanáctitisícového městečka měl ucházet nějaký další řetězec i přes to, že tady funguje supermarket Tesco, naproti němu je Penny, a po městě jsou ještě tři středně velké Jednoty, a frontu jsem ani v jednom z nich snad ještě nezažil, a ni při otevřených dvou pokladnách ze sedmi. Vždycky se nadšeně hýkajících davů na Facebooku ptám proč. Proč chcete další plechovou krabici, která bude prodávat úplně ten stejný shit, jako tu už máme? Proto když tady budeme mít standardní i lehce nadstandardní nabídku zboží z e-shopu bez vybetonovaného hnusu někde místo pole, jedině dobře.
Václav Loubek

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail. Foto: David Bruner

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail. Foto: David Bruner

„S tvrzením, že online potraviny jsou nedynamický segment, musím principiálně nesouhlasit. Online hráči rostou velmi rychle, zejména na úkor velkých kamenných retailerů,“ odpověděl na konferenci Retail in Detail/Omnichannel Jakub Šulta, zakladatel a většinový majitel online obchodu s potravinami Košík, na pochybnosti o rychlosti růstu segmentu. Prý ovšem očekával pružnější reakci velkých retailerů na nové online startupy s potravinami. Zatím se ale jen ukázala jejich nulová schopnost exekuovat nové obchodní modely, míní. Řetězce s potravinami se v Čechách do e-shopů nijak zvlášť nehrnou, kromě největšího hráče na trhu, Teska, je zatím jistý jen e-shop Lidlu na začátku roku 2017.  Ostatní hráči, jako Albert, Kaufland nebo Billa fungování takové služby do budoucna nevylučují, nechtějí ale mluvit o konkrétních datech. Globus letos v dubnu oznámil miliardové investice do nového e-shopu, ze začátku v něm chce ale nabízet pouze vína.  

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail. Foto: David Bruner

Jakub Šulta na konferenci Retail in Detail. Foto: David Bruner

 „Dynamika našeho trhu je silná, obrat online potravin letos činí až 2 miliardy Kč, ke konci roku odhaduji 2,5 miliardy Kč. A to si dělí prakticky pouze tři hráči. Když se podíváme o tři roky zpět, tak byl trh nule, rok zpátky to byla miliarda, to je podle mě ukázka rozvoje trhu,“ komentuje situaci Šulta. Zároveň říká, že loni vyšla od dalších konkurentů najevo nepravdivá čísla obratu online potravin (už minulý rok měl být obrat 2,5 miliardy Kč), což znamenalo problém ve vztahu s dodavateli. Ti nechtěli Košíku dodávat produkty, protože slyšeli, že ziskovost segmentu je obrovská, ale jejich vlastní obraty byly stále malé.

Podle Šulty má momentálně největší podíl Tesco, odhaduje 50 %, 35 % připadne na Rohlík, 12 % má Košík. Na otázku o čtvrtém z hráčů, Kolonialu, odpovídá Šulta skepticky, že ten určitě také nějaký podíl má. Byla to pravděpodobně narážka na poslední informaci iDnes.cz, která uvádí problémy na straně Kolonialu s jejich v dubnu ohlášenou expanzí. Kolonial.cz je projekt spuštěný loni a stojí za ním skupina Rockaway Jakuba Havrlanta, která patří pod seskupení e-shopů Mall Group. Loni měl Kolonial.cz obrat 300 milionů Kč, na letošní rok se očekávala suma 1,2 miliardy Kč. Jednatel Kolonialu Petr Vyhnálek ale v druhé polovině letošního roku přiznal, že trh nereaguje dostatečně rychle a v Mladé Boleslavi, kam sliboval expandovat, musel službu zrušit z nedostatku objednávek.

„Co limituje Košík.cz v dalším rozvoji, jsou automobily, například jsme kompletně spolu s Rohlíkem vybookovali mercedesovou flotilu. Nikdo pro nás není schopen vyrobit více vozů a také nejsou dostupné dostatečně velké skladové prostory. Převis poptávky nad nabídkou je ohromný,“ říká o další etapě Košíku Jakub Šulta. Právě jeho firma převzala vozy Mercedes po Kolonialu, který si je objednal, ale po nepovedené expanzi pro ně neměl využití.

Až slevy skončí, bude potřeba hledat nové obchodní modely.

Podle Šulty se maloobchodníci v Čechách zasekli na slevové spirále, která je jejich jediným akvizičním kanálem. „U nás se skoro 50 % rychloobrátkového zboží prodá ve slevách, to je opravdu hodně. Všechno ale jednou končí, brzy i doba slevové spirály. V západních zemích, jako je Rakousko a Německo, už to mají dávno za sebou,“ říká Jakub Šulta a pokračuje: „Až slevy skončí, bude potřeba hledat nové obchodní modely. Když přijdete na západě do obchodu, cítíte, jak je všechno estetické a fresh. Když se vrátíte zpátky domů, cítíte se tu jak za socialismu. To bude třeba změnit.“

Rozdíl u nás podle něj obstarávají právě online startupy v prodeji potravin. To, že tyto firmy zcela standardně dovezou jídlo v tentýž den, není skoro nikde jinde v Evropě běžné. „Logistika je nejpropracovanější věc ve firmě, dovážíme potraviny do dvou hodin na deset minut přesně, stížností je minimum,“ tvrdí za Košík. Proces dovážení je intenzivně testován tři čtvrtě roku před spuštěním. Zákazníkovi službu dodávky čerstvých potravin navíc musí doručit čistý a milý kurýr, který třeba po dodání i vynese odpadky. „Pokud jednu z těchto tří hodnot odstřelíme, převálcuje nás okamžitě konkurence,“ je si vědom Šulta. Kurýři prý nejsou brigádníci, ale zaměstnanci na DPP, kteří procházejí čtrnáctidenním školením a ghost shoppingem.

Velcí hráči budou odkupovat menší startupy.

„Spousta lidí si ale neuvědomuje, jak nesmírně drahá a náročná disciplína online potraviny jsou. Před dvěma lety tu bylo dvacet hráčů, kteří říkali, jak se to chystají rozjet. Málokdo už ale tušil, že je potřeba stomilionová investice, pak zhruba pět milionů korun měsíčně na udržení provozu. Znamená to několik měsíců v červených číslech,“ upřesňuje situaci Jakub Šulta. Košík plánuje být na provozní nule v červnu 2017, do té doby do projektu od počátku majitelé investovali kolem 100 milionů Kč. Na kladné trajektorii se prý pohybuje dlouhodobě, limitován je zmíněnými vozy, sklady a expanzí. Šulta si je ovšem jistý, že to vše ufinancují, a že se jedná o zajímavou příležitost do budoucna – ať už přijde na konsolidaci, či odprodej. „Nebo nám to prostě bude někdy vydělávat,“ říká Šulta. Domnívá se, že jestli bude někdy někdo do tohoto vysoce konkurenčního prostředí přicházet někdo z velkých retailových hráčů, půjde cestou odkupu některého ze zajetých startupů. „Jejich budgety jsou úplně někde jinde. Samozřejmě že když nám někdo nabídne miliardu na marketingové aktivity, tak si nebudeme nalhávat, že to my v Košíku podržíme.“

A s jakými potížemi Košík nejvíce zápolil? „Na začátku jsme se domnívali, že určité procesy vydrží do přesně stanovených deadlinů. Reálně se to ale vyčerpalo už třeba v polovině. Dnes je náš obchodní model velmi škálovatelný. Jedna objednávka činí 53 kusů výrobků, které pickujeme [chystáme podle objednávky – pozn. red.]. Prodáváme z mnoha různých sektorů – chlazené zboží, koloniál, mražené zboží -, proto ve skladě využíváme multipicking a sektorový picking,“ popisuje Jakub Šulta. Každý jeden skladník [picker] vyskladňuje 12 objednávek ze svého sektoru, později se všechny objednávky sjedou a doplní se daná objednávka ze zboží z každého sektoru. „Výhoda našeho obchodního modelu je v tom, že neplatíme pronájmy a nestavíme obří parkoviště,“ uzavírá Šulta.

Nejnovější