Ani ne desetina Čechů věří, že potravinářský průmysl produkuje „zdravé“ výrobky. Na věrohodnosti ztrácí i hlavní potravinářské značky - 68 % českých spotřebitelů se bojí vedlejších účinků kvůli používání umělých přísad, barviv a dochucovadel v potravinářském průmyslu. Naopak získávají menší lokální výrobci, u kterých by nakoupilo 41 % českých spotřebitelů raději než v supermarketech. A jsou ochotni připlatit si za to - 54 % deklaruje, že nakoupí u lokálních prodejců i za dražší ceny. Ukazuje to průzkum agentury Havas Worldwide nazvaný Eaters Digest: The Future of Food.
„Lidé mají z dnešního stravování skutečné obavy a přestávají potravinářskému průmyslu důvěřovat, prohlašuje Gilles Berouard, šéf Havas Worldwide Prague, „70 % českých respondentů, kteří se naší studie účastnili, si myslí, že nezdravý životní styl představuje skutečnou hrozbu. Výrobcům nápojů a potravin se zde ale nabízí příležitost, jak tento problém řešit. Firmy si nejdříve musí získat důvěru spotřebitelů zpět. Třeba tím, že dokáží, že jejich produkty jsou dobré pro jejich zdraví a zároveň jejich výroba neškodí naší planetě.“
Z čísel, která Havasu v průzkumu vyšla, pramení uvědomění Čechů o podstatě zdravého stravování. Že zdravá strava dokáže předcházet nemocem, totiž věří 60 % spotřebitelů, 79 % z nich dokonce považuje zdravé stravování za stejně efektivní jako medicínskou léčbu. Za dobře informované v oblasti nutričního složení se považuje 50 % konzumentů. Že ale cesta zdravého životního stylu nevede přes moderní paleo, raw a veganské diety, to si myslí 57 % Čechů. Ti tento typ diet považují za módní výstřelek. Že jídlo, které konzumuji, vypovídá o tom, kdo jsem, si myslí 52 % lidí.
Dnešní uspěchanou dobu reflektoval průzkum Havasu minimálně ve dvou bodech - 76 % Čechů obdivuje kultury, kde si lidé vyhradí delší pauzu na oběd, aby se najedli ve společnosti druhých. Takovou kulturu najdeme například v jižních evropských státech, jako je Španělsko nebo Řecko. O uspěchanosti svých jídel ví 41 % Čechů.
K metodice výzkumu
Report Havas vytvořila ve spolupráci s výzkumnou agenturou Market Probe International. V něm se věnuje trendům, které vládnou potravinářskému průmyslu. Online průzkumu se zúčastnilo téměř 12.000 dotázaných můžu a žen ve věku nad 18 let ze 37 světových trhů, převážně z rozvinutých světových ekonomik. Z 20 % tvoří dotazované prozumenti - tedy influenceři, kteří kromě své vlastní ekonomické síly ovlivňují chování dalších konzumentů. Zbylých 80 % tvoří mainstreamoví konzumenti. Havas si je dále ještě rozdělil do skupin milleniálové (věk 18 - 34), generace x (věk 35 až 54) a boomers (věk nad 55). Celá zpráva je dostupná na stránkách agentury Havas Worldwide.