Mrkvičkova Teeta řeší EET bez pokladny: zavěšuje účtenky na web

Tomáš Mrkvička

Tomáš Mrkvička

S blížícím se zavedením elektronické evidence tržeb (EET) přibývá projektů, které nabízejí podnikatelům, že jim s tímto krokem pomohou. Po mobilním pokladním systému Storyous, jenž slibuje komplexní řešení elektronické pokladny včetně nástrojů pro vzdálené řízení podniku a správy a vyhodnocování provozních dat, v úterý spustila v ostrém provozu další projekt společnost Tapitu komunikačního stratéga a někdejšího strategického plánovače Ogilvy Group Tomáše Mrkvičky. Projekt, nazvaný Teeta, nabízí podnikatelům možnost využívat takzvané „webové účtenky“. 

„Mou profesí vždycky bylo a je podívat se na produkt nebo službu z pohledu koncového zákazníka. A totéž jsme teď udělali s EET. Když jsem letos mluvil s některými svými klienty z řad menších firem, všichni se EET a jeho zavedení báli, protože jim vadilo, co všechno to pro ně bude obnášet. A podle rešerše, kterou jsme si udělali, měli strach oprávněně, protože zavést elektronickou pokladnu pro ně bylo opravdu složité. Tak jsme vymysleli projekt s účtenkou, kterou jednoduše zavěsí na web. Vyhovuje zákonu a podnikatel si kvůli ní nemusí pořizovat elektronickou pokladnu za desítky tisíc,“ uvedl pro Médiář Mrkvička.

Webová účtenka by měla běžet i na tabletu nebo mobilu

Webová účtenka by měla běžet i na tabletu nebo mobilu

Webová účtenka je podle něj normální účtenka se všemi povinnými informacemi, jen je dostupná na webu. Běží i na mobilu, tabletu nebo na PC. „Abyste vyhověli zákonu, musíte účtenku vystavit a zákazníkovi s ní musíte umožnit disponovat – to znamená napsat mu třeba její adresu na papírek nebo ji poslat mailem,“ uvádí Teeta na svém webu. Pokud zákazník takovou účtenku odmítne, třeba s argumentem, že nemá internet, pak jde podle Teety na 99 % o kontrolora z Finanční správy a bude lépe mu účtenku vypsat rukou. 

Zavedení elektronické evidence tržeb se v první vlně týká zhruba 55.000 lidí, ale projekt Teeta cílí podle svého zakladatele zejména na ty, kteří vystavují účtenky v menší frekvenci a pořizování elektronické pokladny by se jim proto nevyplatilo. „Malé penziony, pronajímatelé chat na živnostenský list. kempy, vinné sklípky, každý, kdo vystavuje účtenky s frekvencí nižší než několik za hodinu,“ popsal svou cílovou skupinu Mrkvička. Podle jeho slov může projekt oslovit zhruba jednotky tisíc takových podnikatelů, další si mohou na Teetě „nanečisto“ vyzkoušet, jak bude fungovat zavedení EET u nich ve firmě. „Projekt běží od úterý 1. listopadu 12:30 naplno na všech našich produkčních serverech a do konce listopadu je zdarma,“ uvedl pro Médiář Mrkvička. Poté by měla stát při běžném provozu 99 Kč za měsíc, s telefonickou podporou 149 Kč za měsíc.

Jméno projektu vymyslel podle svých slov sám, grafickou podobu dalo webovým stránkám Teeta.cz kreativní ateliér Frank Davida Hanouska, který vznikl z bývalých zaměstnanců agentury Klan.

Vizuální styl webuTeeta.cz vytvořil David Hanousek a kreativní ateliér Frank

Vizuální styl webuTeeta.cz vytvořil David Hanousek a kreativní ateliér Frank

Mrkvička není jediný, kdo usiluje o rozšíření služby webových účtenek. Na serveru Hithit běží v současnosti sbírka na projekt Malá pokladna, který nabízí obdobnou službu prakticky v téže cenové relaci jako Teeta.

Projekt na svůj rozjezd potřebuje zhruba 200.000 Kč, přičemž k datu 1. listopadu nasbíral na Hithit něco přes 107.000 Kč. 

Další službou podobného typu je takzvaná Národní EET, kterou provozuje společnost Red Eggs Jana Pálky a Jaroslava Hrozy. Ta nabízí bezplatně zařídit bezpečnostní EET certifikát a uložit jej v zabezpečeném cloudovém úložišti. Bezpečnostní EET certifikát je počítačový soubor, něco jako „elektronický podpis“, který musí podnikatel vložit do své pokladny. Každá tržba, která bude v systému pro evidenci tržeb evidovaná, musí být „podepsána“ tímto certifikátem.

Projekt nabízí, že na základě plné moci od uživatele za něj certifikát uloží do Národního EET a na základě uživatelského pokynu jej pak zpřístupní jeho vybranému dodavateli či dodavatelům EET pokladny. Při nainstalování terminálu pak uživatel nemusí účtenku tisknout. Pokud získá na zákazníka kontak, služba mu ji automaticky odešle prostřednictvím SMS na jeho mobilní telefon či na e-mail.