„Remodeling center není tak zásadní, hlavní roli hraje lokalita“

Náš panel odborníků z retailu podobně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí pět vybraných aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti budou nabízet svůj pohled na dění českého trhu jednou týdně.

Česká obchodní centra by se měla zaměřit na remodeling, tvrdí studie

Česko je příliš saturováno obchodními centry, na nové není téměř prostor

Česko je příliš saturováno obchodními centry, na nové není téměř prostor

V Česku je prý 1,33 milionů metrů čtverečních obchodních center starších 10 let. Z toho renovací prošlo jen 10 % z nich. Zároveň ale na každých 1.000 Čechů připadá 238 metrů čtverečních obchodního centra. Jak na tak hustou saturaci plochy vyzrát radila majitelům center studie společnosti BNP Paribas Real Estate. Podle ní do budoucna nebude prostor stavět nové nákupní zóny ve velké míře, cesta tudíž prý vede přes remodeling těch starých, případně extenzi. Příklad si z toho vzalo například Centrum Černý Most, Galerie Myslbek nebo liberecká OC Nisa, které všechny remodelingem už prošly. Otevření rozšířené části chystá na příští podzim Centrum Chodov nebo IGY České Budějovice. 

Rozhodně větší potenciál spočívá v remodelingu než ve výstavbě center nových. Při remodelingu je asi nejdůležitější přijít na to, čím by se centrum mohlo odlišit od ostatních (centra trpí stále podobnějším výčtem značkových prodejen) a absencí společného marketingu – zajímavých doprovodných aktivit, které mají nějaký pravidelný rytmus během celého roku – nejen mikulášské bruslení a velikonoční pomlázka. Tématem remodelingu asi bude v souvislosti s nejnovější legislativou i velikost budoucích ploch (pod 200 metrů, aby se nemuselo ve svátek uzavírat) a hlavně kombinace prodeje s úplně jinou zábavou (nejen stravování, kino nebo fitko).
Barbora Krásná (Blue Events)

Nevím, jestli jako zákazník budu celkově více utrácet, ale vím jistě, že budu utrácet i do budoucna více tam, kde bude příjemnější prostředí a personál, čistota, kvalitní maso, pečivo, ovoce, zelenina a výběr mléčných výrobků.
Martin Boček

Ve článku dobře zaznívá myšlenka, že ócéčka by si měla dělat analýzu návštěvnosti, útrat, zkrátka úspěšnosti. A tak nějak si nemyslím, že by remodeling byl nějak zásadní. Stejně, a teď odhaduji, lidé jezdí do OC podle lokality, zkrátka kam to mají nejblíž. Od nás ze severovýchodu Prahy to asi stáhnou hlavně Letňany nebo Čerňák, případně Mladá Boleslav. Asi málokdo by od nás jel třeba na Zličín. Co by mohlo hrát roli při překonávání této bariéry, jsou unikátní legendární značky, které na českém trhu nejsou přímo zastoupeny. Mám pocit, že kdyby někde otevřel značkový kšeft třeba Desigual (a tím nemyslím takové ty miniobchůdky, kde se logem Desigual pyšní, ale prodávají jen to, co bylo v krabici, která spadla z kamionu na hranicích), manželka by mě donutila jet světa kraj. To samé platí pro mé oblíbené konfekční pánské značky. Když American Eagle, tak fakt nechci předloňskou kolekci, navíc v pár velikostech…
Václav Loubek

Kaufland má vlastní značku pro vegetariány a vegany, prodává i bio

Řada K-take it veggie zahrnuje například sójové frikassee

Řada K-take it veggie zahrnuje například sójové frikassee

Od konce října nabízí řetězec Kaufland svou vlastní privátní značku potravin pro vegetariány a vegany K-take it veggie a řadu výrobků ekologického zemědělství se značkou K-bio. K vytvoření těchto nových řad se prý řetězec inspiroval po zkušenost v západních zemích. Prodej nových značek za to zavedl ve stejnou chvíli v těch východních – kromě Česka také v Polsku, na Slovensku, v Rumunsku. Vegansko-vegetariánská nabídka zahrnuje v první vlně 27 výrobků jako pomazánky, nápoje, tofu či hotová jídla. Bio výrobků bude Kaufland nabízet 60, a to hlavně mléčné výrobky, těstoviny, nealkoholické nápoje a obiloviny.

Určitě důležitý krok odpovídající trendům ve stravování hlavně mladších zákazníků, koneckonců se k němu již mnohem dříve odhodlali i jiní prodejci. Jen bych chtěla Kauflandu popřát hodně štěstí za rok při hledání lokálních bio dodavatelů …
Barbora Krásná (Blue Events)

Vegetariánské výrobky vnímám jako ‚bez masa‘ a ‚bio‘ pak všechno, co má nějakou organickou složku. Znamená to, že ‚nebio‘ maso nebo třeba jogurt je z umělé hmoty?
Martin Boček

Hele, máte taky pocit, že super hypermarkety projely trend bio tak o 5 let?
Václav Loubek

Tomáš Mrkvička nabízí podnikatelům webové účtenky v rámci EET

Společnost Tapitu komunikačního stratéga a někdejšího strategického plánovače Ogilvy Group Tomáše Mrkvičky spustila projekt Teeta, který nabízí podnikatelům možnost využívat takzvané „webové účtenky“. Projekt má usnadnit fungování v rámci systému elektronické evidence tržeb (EET) hlavně menším podnikatelům. „Vymysleli  jsme projekt s účtenkou, kterou podnikatelé jednoduše zavěsí na web. Vyhovuje zákonu a podnikatel si kvůli ní nemusí pořizovat elektronickou pokladnu za desítky tisíc,“ uvedl Tomáš Mrkvička. Projekt běží od úterý 1. listopadu 12:30 naplno na všech našich produkčních serverech a do konce listopadu je zdarma. Později bude fungovat za 99 Kč na měsíc, s telefonickou podporou 149 Kč za měsíc. O usnadnění práce při zavedení EET se pokouší i další společnosti – mobilní systém představila Storyous nebo Hithit.

Na první pohled to vypadá jako zjednodušení a zlevnění, na druhou stranu to asi bude fungovat jen u někoho. Nedovedu si představit starší paní (příklady mám v rodině, ale nemohu jmenovat), která místo účtenky odchází s papírkem, na kterém má webovou adresu – co s ní tak asi bude dělat? Taky pochybuji, že někdo touží po tom mít mailovou schránku zaplněnou účtenkami..
Barbora Krásná (Blue Events)

Bylo by dobré, kdyby na zavedení pokladen vydělal především stát a ne další banda, která se na celém systému bude snažit přiživit a vlastně ho nám všem zdražit.
Martin Boček

Konečně podnikatel, který ani nemrčí, že ho EET zničí, ani se neláduje miliardama na dodání infrastruktury pro stát, ale jde na to tak nějak normálně selským rozumem. EET je zlo, to víme asi všichni, komu nesponzoruje vesmírný program velkodrůbežář, ale taky je to jen a pouze další výkyv na trhu, se kterým je třeba se nějak poprat. Nebo zavřít.
Václav Loubek

Náš Grunt se přidává k uskupení Sklizeno Foods

Sklizeno má nového spolumajitele - Petra Borkovce

Ke Sklizenu nově patří síť Náš Grunt

Síť Náš Grunt s kvalitními potravinami přidává svých 20 prodejen k síti Sklizeno Foods Petra Borkovce a Davida Kukly. Jeden z dosavadních 4 majitelů sítě Náš Grunt Aleš Kotěra získává v nově konsolidovaném uskupení 10% podíl, zbylí tři spolumajitelé byli vyplaceni. Borkovec dříve vlastnil pouze My Food Market, Kukla zase jen Sklizeno. Letos v dubnu se dohodli na spojení sil. Ve vedoucí pozici celé sítě zůstává Borkovec, zbylí dva fungují jako managing partneři. Síť má ambice dosáhnout příští rok obratu 750 milionů Kč a disponovat do roku 2018 80 prodejnami po celém Česku. Momentálně má síť přes 45 prodejen, převážně franšízových. 

Velmi rozumný krok .. je lépe se společně zasazovat o rozšiřování prodejen tohoto typu než si hloupě zdánlivě konkurovat a budovat marketing pro malou síť.. A pokud spojení navíc přinese větší šance pro otevírání prodejen spojených s gastronomií (alespoň bufet či jídelna pokud ne přímo restaurace), bude to pro zákazníky a jejich edukaci směrem ke zdravým a domácím potravinám jenom dobře.
Barbora Krásná (Blue Events)

Takže nám tu vznikne takový hezký bio monopolík. Snad si uvědomí, že k bio patří taky nějaká ta etika.
Václav Loubek

Aperolu se letos prodalo o třetinu více než loni

Značka Aperol přes léto otevřela loď na pražské Náplavce

Značka Aperol přes léto otevřela loď na pražské Náplavce

Alkoholického nápoje Aperol, který patří do portfolia společnosti Rémy Cointreau, se letos meziročně prodalo o třetinu víc než loni. Když se započítá i letní varianta pití zvaná Aperol Spritz, prodalo se prý podle brand manažerky značky Evy Zákalové 8 milionů drinků. Prodej táhl hlavně díky podpůrným promo aktivitám jako je letní kino, loď Porto Aperol na pražské Náplavce nebo pojízdný bar Piaggio Apero. Už v loňském roce se Aperol výrazně promítl v hospodářským výsledcích společnosti, kde zdvojnásobil objem prodejů a přispěl tak k celkovým obratům ve výši 1,2 miliardy Kč.

Bylo by s podivem, kdyby se tak masivní reklamní kampaně neprojevily na nárůstu prodejů. Hlavně vybrat ‚tu správnou Náplavku‘ – pak už to jde samo.
Barbora Krásná (Blue Events)

Na léto super tahák. Z marketingového pohledu je to skvělý příklad toho, že stále se dá ‚inovovat‘ a posouvat poptávku k novým produktům.
Martin Boček

Matně si vybavuju nějakou pěkně nesmyslnou vysmátou reklamu plnou oranžových koulí. Ale hlavně si vybavuju, že vždycky, když jsem šel s nějakou partou, kde byly i holky, na pivko, jako drahně let dosud, dámy najednou hromadně znalecky objednávaly aperol spritz se samozřejmým výrazem, jako by ho pily odjakživa. Takže pro mě je Aperol jeden z letošních symbolů pozérství.
Václav Loubek

Nejnovější