Ikea zvažuje, zda se s novým obchodním domem přiblíží centru Prahy

Marek Feltl, generální ředitel Ikea Česko, Slovensko a Maďarsko

Marek Feltl, generální ředitel Ikea Česko, Slovensko a Maďarsko

Místní pobočka švédského nábytkářského řetězce Ikea zatím nerozhodla, kde postaví třetí pražský obchodní dům. Retailku to na tiskové konferenci řekl generální ředitel společnosti Ikea pro Česko, Slovensko a Maďarsko Marek Feltl. „Zatím jsme nepotvrdili ani Průhonice, ani Čestlice,“ předeslal v reakci na dřívější zprávy médií. Doplnil, že s expanzí se počítá a prostředky na ni jsou, jen není podepsána žádná konkrétní lokalita.

„V rámci expanze jsme se poohlíželi v Plzni nebo v Hradci Králové,“ řekl ředitel Ikey v Česku. Zmíněné regionální lokality ale nevyhovují globálnímu konceptu švédského řetězce. „Největší potenciál tedy v současné době je v Praze,“ přiblížil Feltl. Nabízel by se jih Prahy, pokračoval ředitel, neboť východ i západ metropole je obsazený obchodními domy na Černém Mostě, respektive na Zličíně. Na jihu Prahy – u výjezdu na dálnici D1 – leží zmiňované Čestlice i Průhonice, v těsném sousedství.

„Žádná lokalita nicméně ještě nebyla finálně potvrzena. Přemýšlíme i o nové možnosti přiblížit se víc centru města a postavit nějaký menší obchodní prostor navázaný na hromadnou dopravu,“ podotkl ředitel Feltl s odkazem na předpoklady, jak se budou v dalších letech měnit zákaznické nároky na komfort nakupování. Koncept menších nákupních prostor se už podle Feltla testovat v Belgii a v Německu.

Jak Ikea letos hospodařila

Česká divize švédského prodejce nábytku zveřejnila dnes údaje o hospodaření za fiskální rok 2016.

  • Ikea v Česku utržila 9,3 miliardy Kč, meziročně o 9 % víc.
  • Zisk po zdanění činil 675 milionů Kč.
  • Nejvýznamněji se na tržbách podílela prodejna na Černém Mostě, která se ve světovém měřítku mezi obchodními domy pohybuje kolem 15. místa. V Česku obrat prodejny na Černém Mostě tvoří 40 % tržeb, tedy 3,25 miliardy Kč. Do této prodejny také míří 40 % všech zákazníků Ikey.
  • Čtyři obchodní domy Ikea, které se v Česku nacházejí v Praze na Černém Mostě a na Zličíně, v Brně a v Ostravě, navštívilo více než 11,2 milionu návštěvníků, tedy o 4 % víc než loni.
  • Návštěvníci v průměru utratili za jeden nákup 1.535 Kč, o 5 % víc než loni.
  • Nejprodávanějším artiklem v Ikee v rámci Česka se staly za loňský rok vonné svíčky, prodalo se jich 3,5 milionu.
  • Sortiment se rozšířil o 3.000 nových položek a představila 11 limitovaných kolekcí.
  • Ikea se v posledním roce zaměřila na promo segmentu potravin, jejichž podíl na tržbách činí 8 %, to je zhruba půl miliardy z celkového obratu Ikea Česko.
  • Restaurační zařízení navštívilo v průměru 5 milionů zákazníků, kteří utratili o 5 % víc než loni. Průměrný nákup potravin byl ve výši 100 Kč.
  • Česko si mezi ostatními 27 zeměmi světa, kde Ikea funguje, stojí na 7. místě, co se obratu týká. Nejrychleji rostoucími trhy jsou Polsko, Irsko, Maďarsko, které rostou v průměru o 15 %, ostatní země kolem 4. až 7. místa, kde se nachází Česko, rostou kolem 9 %.