„Dobře, že se letákové akce orientují na svátky a omezuje se slevová mánie“

Náš panel odborníků z retailu podobně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí pět vybraných aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění českého trhu jednou týdně.

Říjnové slevy patřily nákupům na Dušičky a Halloween

V listopadu jsme začali ve spolupráci s portálem Kupi.cz s pravidelnou analýzou o slev a promovaných produktů nebo značek v českém retailu. Z dat za měsíc říjen vyplynulo, že se maloobchodníci nejvíce soustředili na promo produktů spojených oslavou Dušiček nebo amerického Halloweenu – tedy na svíčky a hřbitovní lampy. Nejpromovanější značkou měsíce se stala K-Purland, privátní značka masových výrobků Kauflandu. Největší slevy se dotkly zeleniny – paprik a rajčat. Třetí místo obsadily halloweenské dýně.

Akce, akce, akce. Češi milují akce, jak nedávno ukázal výzkum Ipsos a Popai. Tedy, on jen potvrdil, co se dávno ví. Výše slev v tabulce v článku je docela zarážející. Buď se třeba plněné papriky prodávají běžně v průměru šestkrát dráž, než je jejich skutečná hodnota, a nebo ty ceny před slevou nejsou tak úplně tržní ceny, ale spíš takové to umělé navýšeníčko, aby pak obchodník oslnil zákazníka výší slevy, která ale v reálu žádnou slevou není. Ani jedno z toho mi nepřijde moc normální. Ale když na to zákazník skáče… Nicméně, abych neryl jen do řetězců, ona taková návštěva soukromé vesnické sámošky, honosně zvané supermarket, je tak výživná záležitost. Kostkový cukr za 49,90 Kč (běžná cena v marketech kolem max 30 Kč), rajčata nahnilá (speciální česká odrůda) 79,90 Kč… A tak dál. Vezme-li člověk v potaz, že mladí a mobilní si radši zajedou pár km do Lidlu, takže do této sámošky chodí jen starší lidé, kteří rozhodně na rozhazování nemají, no, asi bych si s majitelem obchodu moc nerozuměl.
Václav Loubek

Takže kromě bitvy Ježíška se Santa Klausem tu máme drsnou třenici mezi Halloween a Dušičkami. Přijde mi to dost pokleslé a nechce se mi to moc komentovat. Obecně je dobře, že se letákové akce orientují na různé sváteční akce a trochu se tak omezuje slevová mánie. Ale už jsem skoro ztratil víru, že by tohle někoho přesvědčilo k výběru místa nákupu nebo dokonce k vyšším výdajům v prodejně, obšťastňující národ svými letáky.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Promoce produktů se řetězcům pořád vyplácí, a tedy chápu složení podle zájmu cílové skupiny pro to, které období. Nerozumím však nejpromovanějšímu produktu v říjnu – Plochý malířský štětec Spokar. Asi nějaká změna v chování spotřebitelů, že by se malovalo před Vánoci?
Monika Hrubalová

Otevírá nový Aupark, Benu lékárny a Alove ho využily k expanzi

Nové obchodní centrum v Aupark v Hradci Králové

Nové obchodní centrum v Aupark v Hradci Králové

Přestože je Česko podle studie BNP Paribas Real Estate přeplněné obchodními centry a není téměř možné postavit nová, dnes se v Hradci Králové otevírá centrum Aupark. Centrum se rozkládá na ploše 22.000 metrů čtverečních a je v něm 140 obchodů. Zastoupení v něm mají značky jako například 4F, Terranova, Orsay, H&M, Guess nebo Tommy Hilfiger, McDonald’s, Billa, Grand Optical, Pet Center a další. Místo si v něm našla i značka šperků do 10.000 Kč Alove, která tento týden také otevřela v Centru Černý Most. V expanzi sítě v Auparku pokračuje také Benu Lékárna, která má ambice mít do konce roku 200 poboček. Bude tak druhým největším hráčem s kamennými lékárnami na trhu po Dr.Maxovi. Ten disponuje 390 pobočkami. 

Prodej léků je skvělý business. Bohužel ale zisky nejdou do státního rozpočtu, ale do ‚chřtánu‘ soukromého sektoru.
Martin Boček

Jo, Aupark je přesně to, co Hradec potřeboval. Tak určitě.
Václav Loubek

Mrozek má v Praze třetí Delmart, chce jich mít brzy čtrnáct

Nová prodejna Delmartu v pasáži Millenium

Nová prodejna Delmartu v pasáži Millenium

Dušan Mrozek dříve působil v představenstvu českého Marks & Spenceru. Před dvěma lety založil síť kvalitních potravin Delmart a minulý týden otevřel svou třetí pobočku v Praze. Výhledově by jich měl rád 14, všechny zatím koncentrované pořád v metropoli. Mrozkovo bývalé pracoviště Marks & Spencer naproti tomu ohlásilo zavření všech svých poboček na několika světových trzích – ze Slovenska, z Číny, Polska, Estonska, Francie, Litvy nebo Maďarska. Řetězec v těchto zemích končí z důvodu pokračující vykázané finanční ztráty a kvůli omezeným možnostem růstu na tamním trhu. Delmart není jedinou expanzivní společností s kvalitními potravinami. Minulý týden ohlásil konsolidaci řetězec Sklizeno Foods a Náš Grunt. Spojení by mělo majitelům Petrovi Borkovci, Davidovi Kuklovi a Alešovi Kotěrovi vynést příští rok obrat čtvrt miliardy. 

Mně na tomhle přijde nejvíc zarážející, že to, co je vlastně normální potravina, třeba jogurt, který je fakt jen jogurt bez škrobů a dalších sr.. ehm, přidaných látek, se postupem času stalo prémiovou záležitostí. Mám pocit, že byly časy, kdy bylo naprosto normální, že šunka je maso, jogurt je mléko. No jo, ale když spotřebitel chce šunku za 15 korun, tak je jasné, že dostane toho masa sotva tři čtvrtiny objemu (a ta šunka ho nakonec vyjde dráž, než normální šunka s 96-98 % masa). Takže Delmart vlastně prodává především normální jídlo, akorát my jsme naší touhou po hodně žrádla za málo peněz se sami dostali do situace, kdy jsme tiše akceptovali produkty drůbežáře Hrabiše…) Takže Delmartu (a dalším, kdo chtějí nabízet normální potraviny za normální ceny – tedy bez hipsterské přirážky) držím palce, ať se daří.
Václav Loubek

Delmart postupuje pomalu, ale jistě. Přispívá ke sbližování gastronomie a retailu, což je nepochybně velké téma dnešního českého maloobchodu. Dokonce větší než Halloween. Proto mu věnujeme jednu diskusní část Retail Summitu 2017, kde mezi jinými vystoupí i nový majitel sítě Sklizeno.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

 Ostravská ulice Stodolní je prvním místem prodeje značky Woodies

Prodejna Woodies v Ostravě

Prodejna Woodies v Ostravě

Dosud internetový obchod se streetwear Woodies se rozhodl otevřít svou první kamennou pobočku v Ostravě ve Stodolní. Woodies nabízí produkty značek jako Adidas, Champion, Carhartt, Puma či Stüssy. Často se jedná o limitované edice značek. Podle generálního ředitele a spolumajitele firem Woodies.cz a Woodies Store Davida Homoly si v Ostravě obchod ověří pevný základ své strategie a v plánu je prý další expanze. V říjnu udělal konsolidací stejný krok e-shop se streetwear a sportovní módou Urbanstore.cz, jehož majitelé převzali síť obchodů Sam73. Urbanstore.cz tak z původně dvou prodejen v Praze a v Brně získal přístup k 80 dalším kamenným prodejnám. 

Nemám tušení, zda je to dobrý tah. Pevně věřím, že si to příslušní manažeři dobře zanalyzovali a mají představu, jak to v Ostravě vypadá s potenciálními zákazníky a konkurenty. Je to základní ‚hygiena‘, ale mám obavu, že v českém retailu ne zcela známá. Spousta prodejen je lokalizována chybně a absolutně nemá šanci dlouhodobě přežít. Teď se momentálně drží nad vodou jen díky neobvyklé tržní konjunktuře, která ale logicky jednou skončí a bude se zavírat….To je ale obecné povzdechnutí, konkrétní situaci pouliční módy ve Stodolní neznám a ani nemám ambici znát.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Dr.Max začal prodávat vlastní značku dermokosmetiky Nuance

Nuance, nová privátní značka kosmetiky Dr. Maxe

Nuance, nová privátní značka kosmetiky Dr. Maxe

Lékárny Dr. Max skupiny Penta začaly prodávat novou privátní značku dermokosmetiky Nuance. Na trh jí posílají po třech letech vývoje ve spolupráci s francouzskými specialisty. Nuance zahrnuje 4 produktové řady, každá se zaměřuje na jiný typ pleti. Na promo se Dr.Max pustil skrze věrnostní program a pomocí speciálních poradenských koutků ve 12 vybraných prodejnách. Tam může zákazník s vyškoleným personálem řešit konkrétní problémy s pokožkou. 

Další chytrý tah Dr. Maxe. Tenhle tržní výklenek je ve skutečnosti pěkně velký. Spotřebitelé přitom určitě budou věřit tomu, že dermokosmetika od profesionálního lékárníka je kvalitní a vyřeší jejich problémy. No a řada výrobců pak jistě pochopí, že vyrábět pod touto privátní značkou je efektivnější, než budovat vlastní marketing a prodej pro tuto velmi specifickou cílovou skupinu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)