„Osobní odběr Rohliku a Kolonialu je vlastně pojízdná prodejna na dálkové ovládání“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Rohlik.cz i Kolonial.cz testují, jestli se nepustí do kamenných prodejen

Rohlik.cz

Rohlik.cz zařídí osobní odběr ze svých rozvozových aut

Online supermarket Rohlik.cz oznámil, že bude do ledna 2017 testovat osobní odběr nákupů na čtyřech benzínkách Mol. Novou službou Rohlík po cestě chce vyzkoušet, jestli bude schopný přesunout se v budoucnosti do prodejen. „ V úvahu přicházejí i vlastní kamenné prodejny,“ prohlásil Tomáš Čupr, majitel Rohliku. Vzápětí pro Retailek reagoval konkurenční Kolonial.cz, že test osobních odběrů vyzkoušel už v dubnu a teď během lyžařské sezóny bude vydávat nákupy z auta pod sejzdovkou ve Špindlerově Mlýně. 

Možnost sám si vyzvednout online nákup potravin je určitě skvělá věc (pokud místo vyhovuje), tři termíny jsou dobré. Domníval jsem se, že půjde o vyzvednutí v prodejně čerpací stanice, ale je to vlastně pojízdná prodejna na dálkové ovládání. Kdo to všechno sní a vypije, když se osobní odběratel zpozdí třeba v koloně? Dostane druhou šanci?
Daniel Procházka (Ipsos)

Docela se bavím, už i nejortodoxnější internetoví borci přiznávají, že omnichannel je víc než jen trapný pokus kamenného obchodu oddálit svoji smrt. Beru to jako další důkaz, že hlavní téma nadcházejícího Retail Summitu 2017 – tedy one consumer, one market, one retail – má fakt hluboký smysl.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Testovací provoz můžeme hodnotit asi až po jeho ukončení. Každopádně čím větší ‚offline‘ dostupnost ‚online‘ světa je jen ku prospěchu věci. Jen si všimněte, že online projekty pronikají do offline mnohem snáz a samozřejměji než kamenní obchodníci do onlinu. Přitom logika velí, že by to mělo být naopak. Jestlipak to není pěkný důkaz překonaného konceptu korporátních procesů?
Václav Loubek

Mall.cz testuje doručení dronem, napřesrok investuje do „poslední míle“

Z akce testování dronu e-shopem Mall.cz

Z akce testování dronu e-shopem Mall.cz

E-shop Mall.cz zkoušel 22. listopadu doručit objednané zboží pomocí dronu. Test proběhl na trase dlouhé dva kilometry, ze skladu Mallu v Jirnech do Zelenče. Celé doručení trvalo zhruba pět minut. „Možnost doručení zásilky dronem by byla posun v celém e-commerce, legislativa to ale v Česku zatím neumožňuje,“ říká Jakub Havrlant, šéf skupiny Rockaway, do níž Mall.cz spadá. V rozhovoru pro deník E15 (má s Mallem, respektive s Rockaway stejné majitele Daniela Křetínského a Patrika Tkáče) se Havrlant vyjádřil, že chce Mall.cz v příštím roce investovat do „poslední míle“ na cestě zboží k zákazníkovi. „V této oblasti je toho hodně co zlepšovat. Bude to právě ona, kterou v e-commerce čeká největší rozvoj. Chceme, aby se zákazník dostal k objednaným věcem co nejjednodušeji. Například aby si mohl lépe vybrat termín a čas, kdy balík dostane, stejně tak aby mohl operativně změnit způsob doručení a poslat si ho třeba na výdejní místo,“ řekl Havrlant. „Ceny jsou v e-commerce už všude podobné. Rozhodují služby,“ zdůraznil šéf skupiny Rockaway.

Modeláři z Mallu si trochu zalétali, úřad si zadohlížel, balíček byl doručen, skvělé. Budoucnost je tady. Teď ještě vyřešit ‚českého nenechavého souseda‘ s podběrákem, kterému by se mohl dron líbit.
Daniel Procházka (Ipsos)

Skvělé PR. První test české firmy s populárním moderátorem si média nemohou nechat ujít, i když legislativa zatím dronům nepřeje. Měsíc před Vánocemi na sebe Mall.cz dobře upozorňuje. E-shopy potřebují dnes víc než jen internetovou reklamu, chtějí-li naplňovat ambice svých významných investorů.
Tomáš Hájek (Admez)

Ano, cesta je to správná a bude dlouhá. A Amazon má i tady neuvěřitelný náskok. Má například vlastní výzkumné centrum na vývoj dronů.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Vlastně platí to, co jsem napsal k novince Rohliku. Tady zas platí, že online prodejci se musí mít na pozoru před Amazonem. Ale něco mi říká, že je zde online obchodování na takové úrovni, že silné značky zůstanou, stejně jako se u vyhledávačů Seznam nenechal vytlačit Googlem.
Václav Loubek

Vypadá to jako dobrý nápad, ale když si to převedu do reálu, možné doručování ve městech, v hustě obydlených aglomeracích – jednak kvůli legislativě, kvůli bezpečnosti obzvláště – je nereálná. Tak možná pro firmy, které mají prostory, kde dron může bez větších problému přistát, ale jak by to bylo v panelácích? Lidé by čekali na trávě před domem? Vletěl by dron oknem? Uvidíme, co a kdy nás to zastihne.
Monika Hrubalová

E-shopy, drobní podnikatelé… Komu všemu Babiš nakonec dá výjimku z EET?

Ministr financí Andrej Babiš řekl webu Info.cz řekl, že uvažuje o kompletním vyjmutí e-shopů z elektronické evidence tržeb (EET). Jako důvod uvedl, že počet platebních metod, se kterými internetové obchody operují, je příliš složitý. Třeba Seznam Zprávy informovaly, že Babiš také navrhuje vyjmout z EET drobné podnikatelé s obratem menším než 250.000 Kč. Návrhy přicházejí týden před ostrým startem nového systému, před 1. prosincem 2016.

EET není úplně jednoduché téma. Laikům může zpráva připadat jako důkaz chaosu a nepřipravenosti, ale e-shopy jsou díky platebním mechanismům pod značným dozorem, takže je výjimka asi na místě. Nicméně, navazující zprávy o výjimkách a paušálu pro firmy do 250.000 Kč obratu mohou vnímaný ‚amatérismus‘ přípravy EET podpořit.
Daniel Procházka (Ipsos)

Je logické, že prodej na dálku nepatří pod EET. V budoucnu se ukáže, zda EET má vůbec smysl i jinde.
Tomáš Hájek (Admez)

Asi to nebyl hlavní záměr EET, ale vláda docela razantně podpoří digitalizaci českého byznysu. Jednak z trhu vytlačí všechny, kteří se na ty ‚nové technologické blázniviny‘ už nehodlají adaptovat. No a taky trochu podpoří e-commerce. Ostatně on takový zákaz pro kamenné obchody prodávat ve vybrané dny internetovému obchodu taky docela nahraje. Je to celé v konfliktu se socialistickým snem o rovných podmínkách pro podnikání, ale z pohledu digitální transformace to vlastně ani není tak špatně. Nebo přece jen je?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Nemluvil ještě před nedávnem Babiš o tom, že výjimky v zákonech jsou příčina toho, že ‚všeci tuná kradnú‘? No, i když konzistence názorů toho pána je známá…
Václav Loubek

„Češi mají jen na polovinu věcí, co průměrní Evropani“

Vývoj kupní síly v Česku za posledních deset let

Vývoj kupní síly v Česku za posledních deset let. *bez zohlednění inflace Zdroj: Kupní síla v okresech a obcích ČR 2016, GfK Czech

Kupní síla Čechů kontinuálně roste, a to i přes stagnaci v letech 2011 až 2014. Disponibilní příjmy v Česku letos dosahují 82 miliard eur. Přesto podle studie GfK Kupní síla v okresech a obcích 2016 v nejbližší době západní státy nedoženeme, za stejné peníze si můžeme koupit jen polovinu toho, co ony. Nově nás v žebříčku růstu kupní síly mezi evropskými státy přeskočila Litva a Estonsko, druhým rokem jsme za Slovenskem. V Česku zůstává z pohledu kupní síly nejsilnější Praha a Středočeský kraj. Naopak nejslabší je severozápad Čech a severní Morava. 

Vyšší kupní síla je vždy dobrá zpráva, ale umístění Česka určitě ne, je to vlastně hrůza. V roce 1938 psal John Patric pro National Geographic o Čechoslovácích jako o ‚Yankees of Europe‘. Není už na čase prokázat, že jsme se ze čtyřiceti let komunismu konečně oklepali a jsme zase ti chytří s nápady, sebevědomí, draví, šikovní, obchodně úspěšní a že tomu odpovídá i naše hospodářství? Kdo, anebo co nás vlastně brzdí? A vždy se porovnávejme jen s těmi nejlepšími.
Daniel Procházka (Ipsos)

Velmi seriózní analýza, jen lehce trpí kurzovými relacemi. Mám obavu, že poté, co ČNB přestane zvládat držet kurz na uzdě, sice na chvíli kupní síla mocně (uměle) povyskočí, aby pak (přirozeně, v důsledku krize vyvolané krachem exportu) zase poklesla. Nebo najdeme odvahu provázat korunu napevno s eurem a vyhneme se velkému kurzovému tsunami?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Hrozně dobře to na Facebooku popsal Martin Jaroš. Vedou nás mamlasové, lemplové a amatéři, a tohle je důsledek.
Václav Loubek

Amazon další sklad v Horních Počernicích nepostaví

Americký internetový obchodní gigant Amazon měl v plánu postavit své druhé logistické a skladové centrum v Česku v areálu P3 v Horních Počernicích (první má v Dobrovízi), plán ale ztroskotal na odporu okolních radnic, které se obávaly o zničení životního prostředí. Píše to deník E15. V období tří let se jedná o druhý nevydařený plán Amazonu postavit další sklad, stejně skončil i plán v Brně. I přesto americká firma dál plánuje hledat v regionu východní a střední Evropy, Česko nevylučuje. 

Obce jej nechtěly, Amazon nemohl otálet, to zní jako vysvětlení. Ovšem, co dalšího, co nevidíme, mělo vliv?
Daniel Procházka (Ipsos)

Na seminářích diskutujeme, že by české e-shopy měly rozšířit své působení i do zahraničí. Nesmíme však očekávat, že zahraniční e-shopy nepůjdou k nám. Na internetu je to jednodušší než v klasickém obchodě. Čekat, že se Amazon vyhne středu Evropy, by bylo naivní.
Tomáš Hájek (Admez)

Amazon nám dal lekci podnikání na propojeném trhu. Český trh lze dobýt (možná i dobít), aniž by se muselo něco stavět. Pokud jde o tu zmarněnou ‚přebalovnu‘ v Horních Počernicích, zaplať příroda, že to paní starostka Moravcová a spol. stopli. Kdo neví, o čem píšu, ať přijde strávit příjemné odpoledne postáváním v zácpě okolo skladové zóny Horní Počernice a pochopí….
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Aspoň někdy vyhrajou zájmy občanů nad silou velkých firem. Vždyť v Počernicích už takhle každý den kolabuje doprava ze všech stran, jak od D10, tak od D11.
Václav Loubek

Premiér Sobotka chce v Aholdu zatlačit na vyšší platy pro pokladní a skladníky

Albert

Holandskému Aholdu patří v Česku síť Albert

Premiér Bohuslav Sobotka se vložil do sporu mezi odbory a nizozemským Aholdem, chce orodovat u nizozemského velvyslance v Česku, aby na centrále Aholdu v Nizozemsku intervenoval u majitele za vyšší platy. Informovala o tom Česká televize. Odbory a Ahold se nemohou shodnout, kolik mají zaměstnanci na pozicích pokladních a skladníků sítě Albert na mzdách – podle odborů se jedná o částku 12.500 Kč, Ahold říká, že je to 15.500 Kč. Méně prý platí zaměstnancům z řetězců jen Hruška. Odboráři chtějí, aby se v příštím roce zvýšil plat v Aholdu o 7 %, Sobotka návrh podpořil. 

Na jednu stranu se může jevit jako sympatické, že se vláda zajímá o osudy špatně placených lidí z Aholdu. Na druhé straně se ptám, jak může vláda zasahovat do rozhodování soukromých firem. Není to jenom předvolební agitka?
Monika Hrubalová

Absolutně nechápu, proč se předseda vlády plete do byznysu jedné konkrétní firmy. To fakt nemá nic jiného na práci? A už vůbec nechápu, proč Ahold jasně nevysvětlí, o co jde. Má úplně jinou strukturu maloobchodní sítě (je blíž Hrušce než třeba Kauflandu). Tomu odpovídají nižší mzdy.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Co si budeme povídat, ať už je to dvanáct tisíc nebo patnáct tisíc, je to nemravné. A Ahold to fakt vylepšil tou vánoční poukázkou na útratu 300 Kč… v jeho prodejnách. Fakt trapas. Strašně se těším, jak náš drsňák premiér bude jednat. Podle výsledků jeho jednání v minulosti, když chtěl někomu něco vytmavit, očekávám, že po schůzce bude nový supermarket Albert na Malostranském náměstí a oficiálním jednacím jazykem na vládě se stane holandština.
Václav Loubek

Prohlížet letáky je možné už i v televizi

Jak vypadá a funguje aplikace Prima letáky

Jak vypadá a funguje aplikace Prima letáky

Prohlížení slevových letáků nabízejí už dvě televize – Babišovo Óčko a nově také Zachova Prima. Obě využívají platformu takzvané hybridní televize (HbbTV), která propojuje klasickou obrazovku s připojením k internetu a jeho možnostmi. Obsah se tak zobrazuje v televizoru ve vrstvě nad pohyblivým obrazem, jako internetová stránka.

Nebaví vás náš televizní program, zaprohlížejte si v letáku. Kde jsme to slyšeli, v Postřižinách?
Daniel Procházka (Ipsos)

Co dodat? Nechceme slevu zadarmo. A také jde možná o vítané vylepšení programu některých televizních stanic. Fakt je, že bych se radši díval na leták Globusu než na tureckou telenovelu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Hurá, konečně se spojují dva české fenomény – čumění na bednu a nakupování podle akčních letáků!
Václav Loubek

Na rozdíl od jiných forem reklamy, této věřím, že bude fungovat. HbbTV je nadějný nový formát.
Monika Hrubalová