Nejlepší concept store je v Miláně, nejserióznější odběratel v Rusku je Lenta

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělní ráno vybírá a komentuje Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, organizátora výročního Retail Summitu a menších specializovaných konferencí Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Nejlepší světový concept store je Corso Como v Miláně

Corso Como v italském Miláně

Corso Como v italském Miláně. Repro: insider-trends.com

Insider-trends.com vybíral ve svém žebříčku 50 nejlepších concept stores světa. Vybrané obchody posuzoval podle designu, dispozic a produktů, které se tam prodávají. Concept store se dá definovat jako prodejna, která kombinuje kulturu s prodejem. Nabízí produkty různých značek podobné tematicky nebo lifestylově. Kromě samotného prodeje se obchodník zaměřuje i na zážitek a smísení zboží s designem prodejny. Jako první se umístil italský concept store Corso Como v Miláně. Milánský concept store starý 25 let se rozkládá na ploše 1.200 metrů čtverečních a zahrnuje galerii, knihkupectví, restauraci, hotel a obchod s módou.

Druhé místo concept store Barber & Parlour z Londýna, třetí patří Colette v Paříži. Obecně se v žebříčku objevují převážně concept stores z Berlína, Londýna, Paříže a New Yorku. Žádný český ani slovenský se v hodnocení neobjevil. Trend se k nám dostává pomaleji, přesto ho kopíruje třeba Dusni3 nebo concept store Adidas v pasáži Černá růže na pražských Příkopech.

Prodejny u nás jsou zpravidla šedé a nudné a ostře kontrastují s krásou našich historických měst i české krajiny. Po sametové revoluci šlo hlavně o to, nabídnout nějaké zboží, které za socíku velmi chybělo. To už ale dnes nestačí a kamenné prodejny se musí výrazně ‚upgradovat‘, pokud chtějí obstát v soutěži s e-commerce. Neuškodí tedy začít trochu osvěty a přinést pár ukázek ze světa.
Tomáš Krásný

E-commerce ve Švédsku: každá čtvrtá domácnost nakupuje online

E-commerce v rámci Švédska rapidně roste, zejména segment online supermarketů. Do letošního září Švédové nakoupili online potraviny za 5,4 miliardy švédských korun, to je v přepočtu zhruba 13 miliard Kč. Informace zveřejnil portál Ecommercenews.eu. Experti z webu tento nárůst očekávali, online potraviny jsou podle nich dlouhodobě jedním z nejrychleji rostoucích segmentů ve Švédsku. Čtyři největší sítě s kamennými prodejnami – City Gross, ICA, Coop a Hemköp nejsou v online prodejích těmi nejdominantnějšími a drží jen 39 % podílu. „Průkopníci online supermarketů, jako je Mat.se, mají na tradiční řetězce velký náskok”, říká Jonas Ogvall ze společnosti Svensk Digitalhandel. “Důvodem je, že si už dávno vytvořili základnu zákazníků, systém a logistiku. Žádný další kanál jim v cestě nepřekáží”, vysvětluje Ogvall. Doplňuje navíc, že se síly mohly mezi prodejnami a e-shopy vyrovnat, kdyby velcí retaileři pochopili unikátní prodejní proces e-commerce. I tak zatím dokážou online supermarkety poskytnout lepší zákaznický servis, cenu a doručení.

Skandinávské prodejny nikdy moc nevynikaly kreativitou. Není divu, že online roste takto rychle. Docela jasná výstrahy i pro naše řetězce.
Tomáš Krásný

Carrefour během letoška otevřel v Polsku tucet prodejen

Řetězec Carrefour shrnul svou investiční aktivitu v letošním roce. Ke stávajícím 160 supermarketům jich letos přidal ještě dalších dvanáct – z toho dva otevře během prosince v Radom a Izabelin. Dalších 14 supermarketů, které ještě nebyly remodelovány, předělal v rámci tří nových konceptů – klasický, městský a premium. Informaci o tom přinesl polský web WBJ.pl. „Chceme posílit pozici našich supermarketů a i v dalším období plánujeme dynamický rozvoj v rámci tohoto formátu,” řekl François Vincent, ředitel sítě Carrefour. Francouzská síť dříve působila i v Česku, v roce 2005 však její prodejny převzalo Tesco. Důvodem jeho odchodu byla neschopnost prosadit se mezi místními maloobchodníky, z téhož důvodu Carrefour odešel v roce 2005 také ze Slovenska. 

Škoda, tyhle investice mohly jít k nám. Carrefour na českém trhu s odstupem času chybí.
Tomáš Krásný

Lenta nejserióznějším partnerem dodavatelů v Rusku

Ruská Lenta ve své charakteristické modré a žluté barvě

Ruská Lenta ve své charakteristické modré a žluté barvě. Repro: tecomat.com

Jedna z největších ruských sítí hypermarketů Lenta se stala podle průzkumu společnosti Advantage nejserióznějším partnerem dodavatelů v domácím Rusku. V anketě, které se zúčastnilo 164 ruských dodavatelů, získala 46 bodů. To je zhruba o 20 více než ostatní retailové sítě. Výsledky průzkumu publikoval deník European Supermarket Magazine. Lenta vlastní 144 hypermarketů a 27 supermarketů, po síti Magnit je druhou největší sítí s potravinami v Rusku. Minulý rok se Lenta ve stejném žebříčku pořádaném Advantage umístila na druhém místě. 

Lenta i další ruské řetězce se chovají docela standardně, i díky angažmá západních (včetně českých!) manažerů. Horší je to z ruskou vládou, která na rozdíl od té naší není jen bezzubým regulátorem, ale krutým vládcem. Viz prezidentské přepady supermarketů, drakonické zákony omezující trh a rozjíždění potravin z dovozu buldozery.
Tomáš Krásný

Černý pátek v USA o pětinu silnější než loni

Minulý pátek 25. listopadu – tedy na Black Friday neboli Černý pátek – se po celém světě zlevnily tisíce produktů v e-shopech i kamenných prodejnách. Obchodníci využívají tento den jako marketingový nástroj k nastartování vánoční nákupní sezóny. Letošní rok Černý pátek trhal rekordy, a to hlavně v zemi, kde začal, tedy ve Spojených státech amerických. Pomocí nástroje Adobe Digital Insight bylo možné sečíst, kolik Američani na Černý pátek utratili – 3,34 miliard amerických dolarů (v přepočtu zhruba 77 miliard Kč). To je o 22 % více než loni. Poprvé v historii útrata placená přes mobilní zařízení přesáhla ve Spojených státech miliardu, letos to bylo 1,2 miliardy Kč (zhruba 26 miliard Kč). Podle údajů serveru Aktualne.cz letos v Česku na Černý pátek zaznamenali obchodníci zvýšení tržeb o 30 % až 50 %. Internetové obchody měly prý oproti loňskému Černému pátku o třetinu vyšší návštěvnost. 

Troufl bych si odhadnout, že v tomto směru by se konečně mohlo podařit Ameriku dohnat a předehnat. Jsme přeci mistři světa ve slevách. Když oni Černý pátek, tak my celý černý týden. Proč to v době exploze poptávky a ochoty kupovat děláme, mi není úplně jasné – asi jde o to dohánění Ameriky.
Tomáš Krásný

Nejnovější