Nikový segment maloobchodu zažívá v posledním roce výraznější expanzi a přesun ze sekundárních lokalit do těch prvotřídních. Úzce specializované obchody je tak už možné navštívit na nejfrekventovanějších nákupních třídách, v nákupních centrech i pasážích. A to ať se jedná o delikatesy, kvalitní potraviny, barber shopy, pánská krejčovství či třeba ručně vyráběné šperky. Trend vysledovala studie společnosti Colliers International za první tři kvartály roku 2016. „Přesun nikového segmentu na nákupní třídy se děje hlavně kvůli změně chování moderního spotřebitele a jeho nákupních znaků,“ uvádějí experti Colliers.
„Šperkaři jsou na hlavních nákupních třídách už tradičně - příkladem mohou být smaltované šperky Frey Wille u ulice Na Příkopě,“ říká Ondřej Vlk, šéf výzkumu Colliers International. „U kvalitních potravin lze zmínit Delmart, který začal na Zlatém Andělu,“ pokračuje Vlk o delikatesách a kvalitních potravinách. Delmart má v Praze ještě další dvě pobočky - jednu v Čestlicích a další tento měsíc otevřel v pasáži Millenium u Masarykova nádraží. „Rovněž se dá zmínit Julius Meinl, který byl do předloňska Na Příkopě. Nastavení konceptu však bylo špatné a v kombinaci s příliš vysokým nájemným vedlo ke krachu. Dá se to ale obecně považovat za součást tohoto trendu,“ myslí si Ondřej Vlk.
Podle výzkumníka se dá do zmíněné kategorie zařadit i britský Marks & Spencer. Ten se chystá v příštím roce dokonce otevřít prodejny zaměřené jen na prodej svých potravin. „Za zmínku určitě stojí Palác Dlouhá, který se vyprofiloval v koncept s lepším jídlem: koncentrovalo se v něm řeznictví Naše Maso, obchod s čokoládou Chocotherapia, vínem Via del Vino nebo Vinotéka u Mouřenína, sýry Mám rád sýr, mořské plody a ryby Seefish. K tomu navíc několik různých restauračních a bistro konceptů - mezi všemi třeba bistro Sisters,“ doplňuje téma Ondřej Vlk.
Posun do lukrativnějších míst se týká řady nikových obchodů zaměřených na muže - barber shopy, pánská obuv nebo pánská krejčovství. Například Thomas Barber Shop má dnes mají celkem tři provozovny, jednu přímo v centru Prahy v obchodní pasáži Černá růže. Dalším příkladem je holičství Tutto Barbuto, které se nachází ve Slovanském domě. Firma Inexad podnikatele Pavla Čmelíka, vlastnící licenci na pánskou módu T. M. Lewin, dnes disponuje šesti prodejnami v obchodních centrech. Pod Inexad patří i obuv Barker Shoes, které lze najít hned vedle ulice Na Příkopě. I řada pánských krejčovství se nachází v nákupních zónách – Delor ve Slovanském domě, Le Premier v Černé růži a Friendly Suits v Panské ulici.