Potravináři učí ženy líp znát maso, sýry a regionální potraviny

Potravinářská komora vytvořila s finanční podporou ministerstva zemědělství tři komunikační kampaně, které mají zvýšit povědomí spotřebitelů o označení původu masa a sýrů a podpořit regionální potraviny. Všechny kampaně chce zaměřit hlavně na ženy – ať už z města, nebo z venkova -, které se starají o rodinné nákupy. 

První byla k 1. listopadu spuštěná kampaň Přírodní sýry základ zdravé výživy. Hlavní komunikace probíhá online, doplněna je o print a outdoor. Autorem kampaně je agentura 1. Year. Potravinářská komora spolu s Madetou a Interlacto chce poučit spotřebitele, jak se orientovat v označování sýrů. „Musí být dobře rozlišené rostlinné složky sýrů a stabilizátory, není možné kupovat sýr, který je jen vyroben z obarvené vody. Takové podvody se pak přenášejí na celé odvětví, lidé si řeknou, že všichni podvádějí,“ míní Jan Teplý, marketingový, obchodní a nákupní ředitel Madety. 

Kampaň Poznej původ masa, jejímž autorem je agentura S.M.A., podle slov Miroslava Koberny, ředitele programování a strategie Potravinářské komory ČR, reaguje na potřebu vytvořit nové. přehlednější značení masa. V současné době platí vyhláška ministerstva zemědělství z letošního srpna, která zpřísnila pravidla pro označování masa. Vyhláška například stanovuje, kolik procent masa musí mít ustálené názvy masa jako špekáčky a párky, povolené odchylky od váhy nebo že kdy musí být prodány nakrájené nebalené masné výrobky. Za tři týdny navíc začne platit nařízení Evropské unie, které nařizuje všem dodavatelům uvádět kromě složení masa i jeho výživovou hodnotu.

„V kampani chceme dát spotřebitelům jednoduchý návod, aby se ve značení masa rychle orientovali a zaměřili se v údajích na obalech jen na to podstatné. Zákazník musí vědět, co kupuje a podle toho se rozhodnout. Falšování původu masa z ciziny a jeho vydávání za domácí produkci poškozuje české dodavatele. Proti tomu chceme bojovat,“ říká Miroslav Koberna. Online bude možné kampaň vidět na bannerech od 5. prosince a spot bude na YouTube umístěn od 10. prosince. Partnery komunikace jsou Zeman maso-uzeniny a Múúú Maso uzeniny Písek.

Třetí kampaň Nakupujeme regionálně si za cíl klade podpořit prodej regionálních produktů. „Český spotřebitel bohužel stále není přesvědčen, že regionální výrobek mu přináší přidanou hodnotu a benefit a že stojí za to jej preferovat při nákupu. Bez systematického vysvětlování nelze změnit nákupní chování žádoucím směrem,“ vysvětluje Václav Suchan z Agrární komory Česka, která je partnerem projektu. Z maloobchodních řetězců se od kampaně zatím zapojila pouze Billa. Kampaň je promována skrze televizní a rozhlasové spoty, startuje 10. prosince. Doprovází jí microsite vyrobci.foodnet.cz, kde je možné vyhledat regionální výrobce podle jména, sídla, IČ, typu výrobku, názvů nebo značek. Databáze na stránkách je doplněná o prodejní místa v maloobchodních sítích, kde lze výrobek najít. „Důraz budeme v kampani také klást na regiony – v jednotlivých regionálních televizích, nejvíce se zaměříme na Jihomoravský a Jihočeský kraj. Celoplošně budeme kampaň komunikovat přes televizi Barrandov,“ uzavírá Dana Večeřová, ředitelka marketingu a komunikace komory. Za kampaní stojí agentura Dorland.