Delmart spustí e-shop. Rozvážet chce hned po celém Česku, ale ne sám

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Česká síť kvalitních potravin Delmart otevře v příštím roce internetový obchod, rozvážet bude po celém Česku. Zatím prostřednictvím kurýrů, později si možná zařídí vlastní logistiku. „Vlastní logistika vyžaduje propracovaný sytém. Když už bychom rozváželi, tak zatím jen v blízkém okolí Prahy,“ přibližuje v rozhovoru pro Retailek majitel Delmartu Dušan Mrozek. S kamennými prodejnami ale mimo metropoli nechce. „Je tu více turistů, cizinců a lidí, kteří ty potravinové trendy více sledují a víc si jich všímají,“ argumentuje proti expanzi do menších měst a obcí. „V příštím roce plánuju v centru Prahy i na jejích okrajích otevřít minimálně pět prodejen, optimálně sedm,“ pokračuje ve výhledu společnosti na rok 2017 Mrozek, který je bývalým členem představenstva české divize britského obchodního řetězce Marks & Spencer. A protože, jak tvrdí, je v mnoha ohledech ze staré školy, nechce se vydat směrem poskytování franšíz, jako to má v plánu konkurenční Sklizeno Foods. 

Ve středu jste v novém a třetím pražském Delmartu ohlásil novinku – spuštění e-shopu. Jak jste k přechodu na e-commerce dospěl?

To, že jednou spustíme e-shop, bylo v plánu od začátku založení Delmartu. Člověk na takový krok musí být ovšem dobře připravený. Centrální sklad máme v Rudné u Prahy, klasický e-shop, který chceme spustit v polovině příštího roku, by se zavážel odtud. V první fázi e-shopu plánuji, že rozvoz bude celorepublikový. Umístit do online prodeje chci nechlazené zboží – a to 1.200 až 1.400 položek. 

Neuvažoval jste i o vlastní logistice?

Problém logistiky potravin je potřeba několika teplotních režimů. Pečivo potřebuje 20 stupňů, zbytek koloniálu potřebuje 18 stupňů, maso 0 až 4 stupně. Chce to mít opravdu hodně propracovanou logistiku. A když potom k někomu přijedete o půl hodiny později, než jste původně měli, stane se vám, že zákazníka nenajdete doma. V Americe dáte nákup za dveře a zákazník si ho vezme později. V Česku ho položíte za dveře a někdo vám ho ukradne. Proto vlastní logistika funguje velmi komplikovaně. Proto je má osobní představa taková, že zavážení bude zatím fungovat s najatými kurýry. Pokud jde o chlazený sortiment a vlastní automobily, s tím budu v budoucnu hodně opatrný.  V první řadě v tomto ohledu plánuji jít cestou Click & Collect. V druhé řadě pak budeme sami rozvážet, to ale opravdu jen v omezeném okruhu kolem Prahy. 

Baví vás po třech letech existence Delmartu ještě byznys kvalitních potravin?

Mě baví těch 50 % práce pro zákazníky, čas, který věnuji produktům a byznysu. Co mě velmi nebaví, a je to horší, než jsem původně čekal, je těch 50 %, které věnuji úředníkům a jejich nesmyslným požadavkům. A tlak v čase stále narůstá. Kdyby se situace zlepšovala, měl bych českého byrokratického prostředí alespoň pocit, že se věci posouvají správným směrem. Zatím se ovšem nic nelepší. Evropská unie v tomto ohledu moc nepřispívá, je v ní velké lobby nadnárodních koncernů. Každý malý výrobce vám dnes řekne, že tlak na standardizaci není nic jiného, než aby se všechny potraviny dělaly sterilní a ve finále vypadaly stejně. Tato část mě opravdu nebaví. 

A jak se podle vás vyvine v budoucnu trh kvalitních potravin v Česku?

Dobrá věc, která platí, je, že s rostoucí ekonomickou silou země, jakou Česko má, vzrůstá i celkové uvědomění a možnost koupit si kvalitnější věci. Praha je v tomto ohledu v Česku navíc specifická, i proto síť Delmart zatím neplánuji rozšiřovat dál od Prahy. Je tu více turistů, cizinců a lidí, kteří ty potravinové trendy více sledují a víc si jich všímají. Vývoj v Praze jde dobře a rychle, i když, je třeba brát v potaz, že nejsme žádný národ gurmánů, ale pořád jde jídlo připravovat dobře a kvalitně. A na to si myslím, že se lidé v Praze čím dál tím víc zaměřují.

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Příští rok plánujete v novém Delmartu zavést další světové kuchyně – zmínil jste sushi, francouzskou kuchyni a thajský wok. Co česká jídla v lehčí formě? 

Otázka je – co je to typické české jídlo? A dá se vůbec udělat v lehké formě, aby to nebyla vysoká gastronomie, ale bistro? Bohužel neznám rychlé české jídlo. Zeleninu, nudle, maso na pánvi, to si dokážu představit. Invence v české kuchyni v tomto směru už méně. Nemám vůbec nic proti dobré svíčkové, ale v Delmartu to vlastně ani není v souladu s konceptem. A ani na to nejsme zavedení. 

Jak bude vypadat příští rok Delmartu po marketingové stránce?

Od prvního ledna příštího roku k nám nastupuje marketingová manažerka [jméno Mrozek neřekl – pozn. red.], celkově potřebujeme na prodejnách marketingově propojit bistro se supermarketem. Následně půjdeme směrem online marketingu, Delmart nikdy nebude o velkých kampaních, které by šly do televize. Přemýšlíme ale o spolupráci s bloggery a promovat budeme samozřejmě i nový e-shop, až to bude aktuální. 

A co věrnostní program? 

Věrnostní program je v plánu rovněž spustit během příštího roku. Zatím jsme se k němu nedostali z toho důvodu, že na jeho spuštění bylo třeba mít více prodejen. Od boomu věrnostních programů se teď mnoho společností odklání, ale já si myslím, že dobře udělaný věrnostní systém má smysl. Chce to zkrátka jít zlatou střední cestou. Musí být výhodný pro obě dvě strany. Ještě nemáme přesně určenou podobu programu, bude pravděpodobně založen na bodovém systému. To i z toho důvodu, že tento systém lépe pomáhá analyzovat data o těch, kteří vás mají rádi – o zákaznících. 

Skepticky jste se na tiskové konferenci vyjadřoval o online supermarketech, které se do prodeje vydaly bez zázemí kamenné prodejny. Jaký bude v tomto segmentu vývoj na trhu?

Budu hodně překvapen, pokud online supermarkety v Česku, bez zázemí logistiky kamenných obchodu, budou někdy ziskové. Jsou dvě možnosti – buď akceptujete, že my Češi jsme normální lidi a třeba oproti západu, Americe, nevyděláváme tolik peněz a není nás tolik. Druhá možnost je, že o sobě přemýšlíme jako o supermanech. V Americe neznám plnosortimentní online supermarket, který by existoval bez zázemí kamenné prodejny. Nemyslím, že ani velké řetězce, které u nás plánují e-shop příští rok spustit, by měli zájem s nimi konsolidovat. Proč by to dělaly? Mají zázemí vybudované na svých domácích trzích.

Jak je na tom hospodářsky Delmart? Za rok 2014 jste vykázal ztrátu 38 milionů Kč.

My se zatím pohybujeme ve ztrátě. Finanční rok mám od dubna do března, na začátku Delmartu jsem si řekl „tři roky a dost“. Teď je třetí rok, do příštího března čekám, že čestlický Delmart a naše tamní výrobna se více uchytí, hospodářsky budeme na nule a pak začneme vydělávat. 

Při startu sítě Delmart v roce 2014 i dnes jste uvedl, že se nechcete šířit dál než za Prahu. Nechcete ani poskytovat franšízy. Proč?

Jsem v přístupu k franšízám stará škola. Na škole nás vždycky učili: „Franšíza je obchodní model, kde někdo vlastní velmi ziskovou byznys formuli. Ta je prověřená trhem, proto je atraktivní pro nabyvatele franšízy. O ziskovou marži se podělíte za cenu rychlejší expanze.“ V Česku se to zvrhlo, franšízy se tu poskytují na startupy, které se někdy trápí ve ztrátě a nejsou ničím prověřené. Vy se v podstatě dělíte o ztrátu s tím, kdo vám na franšízový model skočí. Já jsem si proto řekl, že franšízy dělat nebudu a pro prodejny typu Delmart je obchodně silnější mít zázemí v Praze než v dalších městech v Česku. Samozřejmě, že to zní krásně, mít dvě prodejny v Praze, dvě v Brně, dvě v Ostravě a tak dále. Jenže náklaďák Praha-Ostrava vás bude stát 16.000 Kč, přitom musíte převážet a na jedné prodejně prodat zboží za půl milionu korun, aby se vám to vyplatilo. To vše ještě s automobilem, který je vybaven regulátorem několika teplotních režimů. Takže ano, zní to dobře, ale něco jiného je mít celorepublikovou síť s oblečením a něco zcela jiného s potravinami.

Letos jeden z vašich konkurentů, síť My Food Petra Borkovce konsolidovala na českém trhu s kvalitními potravinami se sítí Sklizeno a nově s prodejnami Náš grunt. Ambicí je mít 80 prodejen po celém Česku. Jak se na to díváte vy?

Já jim to přeju, a pokud se jim to podaří, tak před nimi smeknu. Sám se ale nezúčastním cesty franšízové expanze, kterou se zbytek vydává.

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Vy sám jste na startu Delmartu uvedl, že chcete do dvou let disponovat 20 prodejnami. V Praze jsou zatím tři, co bude dál?

Do rozhovoru jsem v roce 2014 uvedl, že jich otevřu klidně dvacet, pokud na otevření budeme připravení a budou k dispozici kvalitní obchodní prostory k pronájmu. Nicméně v příštím roce je v plánu otevřít pět až sedm dalších prodejen, v centru i na okrajích Prahy. O konkrétních místech nikdy dopředu nemluvím, dokud není podepsaná smlouva.

A formátově se dají prodejny nějak rozdělit? 

Máme tři typy prodejen – supermarket, který má 100 metrů, potom prodejna, které říkám convenience store, o rozloze 250 metrů, a největší, family shopping, má 500 metrů. Ty největší obchody bych rád postavil s parkováním okolo Prahy, jeden už stojí v Čestlicích.

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Neuvažoval jste, že by někde stálo jen samotné bistro Delmart?

Vlastně ne, bistro bude jen u vybraných prodejen, a to v centru Prahy. Přestože jsme známí spíše jako provozovatel bister, přiznám se, že jsem ho u naší první prodejny na Andělu původně ani nechtěl dělat. Měl jsem ale k dispozici dvoupatrový prostor s tím, že dole bude umístěn supermarket. Nechtěl jsem, aby se supermarket rozkládal na dvou podlažích. Zbyly tak dvě možnosti – buď patro uzavřít, nebo na něm postavit něco, co má hlavu a patu. A tak vzniklo bistro.

Nejnovější