Košík.cz expanduje na Moravu i po Čechách. Poprvé jde do televize. Zacílí i na firmy

Vozy služby Košík.cz

Vozy služby Košík.cz

Výrazně rozšířit závoz a podpořit to televizní kampaní, následně se zaměřit s dovozem nákupů na firmy a úřady, to jsou plány online supermarketu Košík.cz na konec letošního roku, respektive pro příští rok 2017. Provází je citelnější nárůst počtu pracovníků a zhruba do půl roku očekávání provozního zisku. Mluvil o tom generální ředitel Košíku Jakub Šulta na dnešním setkání s novináři.

Košík.cz začne od čtvrtka 8. prosince rozvážet nákupy nově na Moravě a také na severozápadě a na východě Čech. K dosavadním lokalitám Praha a střední Čechy, Plzeň, Ústí nad Labem a Liberec tak přibydou Brno, Ostrava, Frýdek-Místek, Havířov, Karviná, Bohumín, Přerov, Prostějov, Olomouc, Most, Chomutov, Pardubice a Hradec Králové. Dosáhnout tak má teoreticky až k 5,5 milionům lidí, což je trojnásobek současného dosahu. Takové zaměření se na sídla nad 50.000 lidí zdůvodnil Šulta letos v létě tím, že generují zhruba dvě třetiny kupní síly v Česku.

Kam Košík.cz rozváží

Kam Košík.cz rozváží

V Čechách Košík.cz stíhá rozvézt nákupy ještě v den objednání, na Moravě to zatím bude na druhý den. Využije k tomu cross docků v Brně, Olomouci a Ostravě, kam poputuje zboží z centrálního skladu v Praze v Horních Počernicích. Rozvoz na druhý den nebo při objednávce nad 1.000 Kč je zdarma, v ostatních případech zaplatí zákazníci 45 Kč.

„Vozit do hodiny a půl je utopie“

Jakub Šulta. Foto: Vojta Herout

Jakub Šulta při loňském rozhovoru pro Médiář. Foto: Vojta Herout

Košík.cz nyní zaváží zhruba 35 % objednávek v den objednání, 65 % pak nazítří. Podle Šulty neumí vydělávat na tom, že zboží doručí do hodiny a půl. „Nevozíme do devadesáti minut, to je utopie. Nejsme schopni efektivně zavézt do devadesáti minut, aby se to vyplatilo,“ vymezuje se vůči konkurenční službě Rohlik.cz, který slibuje přivézt nákup právě do hodiny a půl, i službě Kolonial.cz, jež podobně zaváží ještě týž den. Tesco, které sbírá zboží na prodejnách a vozí na druhý den, podle Šulty nebude do tří let konkurenceschopné. „Budeme mít větší nabídku, širší vertikálu, budeme schopni to vozit dřív,“ tvrdí.

Klíčový vývoj v expanzi podle Šulty přinesl systém logistiky. „Když potřebujete vozit lidem do tří hodin, potřebujete něco, co na trhu nebylo. A my to máme,“ prohlásil. Pro logistiku, tedy na jaké auto co naložit – nyní Košík.cz používá dva externí systémy – pro rozvozy na druhý den systém Rinkai, pro krátkodobé rozvozy systém Tasha, skladový systém si napsali ve firmě sami. „Logistiku a skladové hospodářství považujeme za své největší know-how,“ podotkl Šulta. Košík.cz nyní rozváží speciálně upravenými nákladními mercedesy, modely Sprinter a Vito. Momentálně disponuje 70 vozidly, do ledna počítá se 100 auty. Přibude i lidí. „S ohledem na závozovou lokalitu jsme posílili i kapacity řidičů, aktuálně jich zaměstnáváme v Čechách i na Moravě 130, celkový počet zaměstnanců tak vyroste přes 250,“ přibližuje Šulta. Aktuálně Košík.cz vyřizuje kolem 850 objednávek denně, o pátcích vydává až 55.000 položek.

Po dvou letech v provozním zisku?

Současný obrat trhu rozvozu potravin Šulta odhaduje na 2 miliardy Kč. Vlastní obrat projektuje zhruba na 350 milionů Kč, vychází přitom z listopadových čísel, které oproti lednovým podle něj vyrostly třináctkrát. Napřesrok čeká trojnásobný růst. „Příští rok bychom rádi koketovali s obratem kolem miliardy, měsíční obrat vidíme kolem 100 milionů korun,“ počítá Jakub Šulta. Za největšího konkurenta, byť prý ztrácí, považuje rozvoz marketů Tesco, přičemž Rohlik.cz je, odhaduje Šulta, na 70 až 80 % Teska, Košík.cz pak na 30 až 40 %.

„Cílem současné expanze je ukázat, že dokážeme zavážet velké území a že služba může být zisková,“ vyhlašuje šéf Košíku. Breakeven dosud prodělávající služby, fungující od dubna 2015, má nastat příští rok na jaře. „Zatím jsme dotování investory, do plusu půjdeme někdy v květnu 2017,“ věří Šulta. Ten ve firmě vlastní kolem 33 %, největší podíl má bývalý majitel Auto Kelly Josef Koller (45 %), čerstvým podílníkem je i Pavel Bouška, majitel výrobce krmiv Brit (10 %).

Domácnosti vs. firmy 50:50

Do budoucna vidí Šulta pro svůj byznys tři hlavní nohy. První je rozšíření sortimentu (Košík.cz nechce být jen potravinářským distributorem, vedle drogerie se objevily hračky i deskové hry, elektronika, potřeby pro domácí zvířata; nyní je e-shop na 17.000 položek, chtěl by se pohybovat až kolem 25.000), druhá logistika, třetí nesoustředit se jen na koncového zákazníka, ale i na soukromé a veřejné instituce. Začít by se s tím mělo v polovině ledna 2017.

„Rok 2017 bude přelomový v tom, že začneme ve větším zavážet segment horeca, firmy, úřady, kanceláře. Tam vidíme velký potenciál,“ říká Šulta. „Dnes zavážíme z 92 % domácnosti, koncové zákazníky, z 8 % pak B2B. Cílem je srovnat podíl 50 na 50,“ vyhlásil. Cílem je vykrýt dosud hluché hodiny od 10 do 16 hodin, špička pro domácnosti je totiž ráno a zase až večer.

Osobní odběr, k němuž momentálně přistupují konkurenční Rohlik.cz a Kolonial.cz, bude podle Šulty pro Košík.cz zajímavý až během dvou až tří let, až narostou objemy. „Začneme s ním během prvního kvartálu 2017, ale nebude to pro nás stěžejní. Gros je nechat si nákup přivážet, ne si jej vyzvedávat z auta na benzince. Ale určitě si to svou skupinu zájemců najde,“ říká.

Poprvé v televizi. Na Nově

Expanzi do několika dalších regionů doprovodí kampaň v médiích, Košík.cz při ní poprvé použije nadlinkové kanály. Vůbec poprvé tak půjde s propagací do televize. Jak Šulta řekl Retailku, od čtvrtka 8. prosince zhruba do Vánoc poběží první vlna televizní kampaně, půjde o spot o délce 25 vteřin, který připravila agentura Czech Promotion. Nasazen bude na stanicích skupiny Nova. Součástí kampaně bude i online a od ledna pak spoty v lokálních rádiích.

Kampaň má učit lidi, že nakoupit jídlo přes internet je normální, říká Jakub Šulta: „Že se nesnažíme být hipsterskou službou, chceme komunikovat, že nákup potravin přes internet je normální věc, že to není věc neschopnosti či lenosti ženy v domácnosti, nebo nějaký pražský výmysl, ale že to uspoří čas, vypadá to normálně, je to normální obchod s potravinami.“