Když se řekne hobby market, Češi s připojením na internet si nejčastěji vybaví Obi - konkrétně je to 80 % z nich. Jednotní v tom jsou obyvatelé Čech i Moravy. Následuje BauMax (56 %), Hornbach (50 %), Bauhaus (35 %), Mountfield (19 %), Globus Baumarkt (12 %), Uni Hobby (11 %) a pak také Ikea, nutno však dodat, že ta je především prodejce nábytku, nikoli obchod pro kutily. Oblíbenost hobby marketů potvrzuje fakt, že 83 % Čechů z internetové populace Česka do nich chodí alespoň někdy nakoupit. Jsou to zejména lidé ve věkové skupině 45 až 54 let. Podíl nakupujících v hobby marketech roste se zvyšující se úrovní dosaženého vzdělání.
Uvedená čísla jsou výsledkem průzkumu agentury Nielsen Admosphere na Českém národním panelu, exkluzivně pro Retailek. V průzkumu byla dotazovaná internetová populace Česka - lidé starší 15 let, kteří mají přístup na internet. Zdůrazněme, že nejde o celou populaci Česka, ale její vzdělanější a majetnější výseč.
Průzkum také zjistil, že necelá třetina zákazníků hobby marketů v nich nakupuje dvakrát až třikrát za rok, taktéž třetina je navštíví i víckrát - čtyřikrát až šestkrát do roka. Častěji přitom nákupy realizují muži - 15 % z nich jde do hobby marketů více než dvanáctkrát za rok. Většinou jsou to muži ve věku 25 až 54 let, kteří žijí v městech s populací nad 20.000 obyvatel. Nejčastěji přitom některý z respondentů nakoupil v Obi (82 %), v BauMaxu (65 %) a v Hornbachu (58 %).
Při výběru, kam jít nakoupit, se čeští kutilové nejčastěji rozhodují podle ceny, pro 40 % z nich je to nejzásadnější faktor. Pro 30 % z nich je zase zásadní, jak mají hobby market daleko, a 27 % řeší, jak velkou nabídku některý z hobby řetězců poskytuje.
Kde internetová populace Česka nakoupila v poslední době? Když bereme v potaz, že byl průzkum realizován v polovině listopadu, nejvíce Čechů bylo naposledy v Obi (42 %) a utratili částku do 500 Kč. Menší procento dotázaných nakoupilo v nedávné minulosti v Hornbachu (15 %), BauMaxu (13 %) nebo v Bauhausu (13 %). Přibližně třetina respondentů v jednom z hobby marketů utratila v poslední době mezi 500 až 999 Kč, 29 % dotázaných utratilo přes 1.000 Kč.
Kutilové nakupují hlavně na jaře, nejvíc na zahradu
Dvě pětiny zákazníků hobby marketů uvádí, že do nich chodí nakupovat častěji v jednom ročním období. Pro necelých 70 % dotázaných je to jaro. Na jaře nakupují nejvíc ženy, kterým je od 45 let výš. Během léta nakupuje v hobby marketech 24 % respondentů častěji než v jiném ročním období. Nejméně se v tomto odvětví nakupuje během zimy.
Průzkum zjistil, že nejvíc (33 %) si Češi chodí do hobby marketů pro různé potřeby na zahradu, ať už je to zahradní nábytek či jiné pomůcky. Čtvrtina respondentů tam nejčastěji pořizuje přístroje, nářadí nebo věci do dílny a 11 % si chodí nejvíce kupovat tapety a barvy.
Nejlepší ceny má Hornbach, nejlíp radí v Mountfieldu
Průzkum se zabýval i kvalitou jednotlivých služeb a nabídkou, kterou hobby markety poskytují. V první řadě se jednalo o šíři sortimentu, ceny, přehlednost a uspořádání prodejny, ochotu a odborné znalosti personálu.
Jako hobby market s nejlepší cenou, šíří sortimentu i přehledností prodejny vybrali respondenti Hornbach. Co do kvality personálu, ať už po stránce ochoty nebo znalostí, zvolili dotazovaní zákazníci hobby marketů jednoznačně Mountfield.
Jak hobby markety hodnotí Češi online
Cena
- Hornbach
- Uni Hobby
- Bauhaus
- BauMax
- Obi
- Mountfield
Šíře sortimentu
- Hornbach
- Uni Hobby
- Obi
- Bauhaus
- BauMax
- Mountfield
Přehlednost prodejny
- Hornbach
- Obi
- Uni Hobby
- Bauhaus
- BauMax
- Mountfield
Ochota personálu
- Mountfield
- Hornbach
- Obi
- Uni Hobby
- Bauhaus
- BauMax
Odborné znalosti personálu
- Mountfield
- Hornbach
- Obi
- Uni Hobby
- Bauhaus
- BauMax
K metodice výzkumu
- Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu.
- Terénní sběr dat proběhl v době od 7. do 14. 11. 2016 na vzorku 508 respondentů.
- Cílovou skupinu představuje internetová populace České republiky starší 15 let.
- Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
- Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar a platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.