„Tak inteligentní přístup, jako má Hornbach, by u hobby marketů čekal málokdo“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Průzkum: cenově a sortimentem mezi hobby markety vítězí Hornbach

Hornbach. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Hornbach. Ilustrační foto: Profimedia.cz

S pojmem hobby market si většina české internetové populace spojí Obi, Baumax a Hornbach. Ukázal to průzkum zadaný Retailkem agentuře Nielsen Admosphere, kde online odpovídalo 508 respondentů české internetové populace, tedy lidí nad 15 let s přístupem na internet. Jako cenově, sortimentně i orientačně nejlepší hobby market zvolili Češi Hornbach, nejochotnější a nejprofesionálnější personál má zase Mountfield. Průzkum také ukázal, že převážně Češky si chodí do hobby marketů pořídit „kutilské“ potřeby nejčastěji na jaře. Nakupují tam především zahradnické potřeby, v menší míře také nářadí do dílen.

Přemek Podlaha by určitě samou radostí zatleskal. A je zajímavé, že Mountfield prohrává ve všech kategoriích, kromě těch, které se týkají personálu, kde se naopak umístil na prvním místě. Takže gratulace míří jejich HR šéfovi.
Petr Podlešák

Jako zákazník se nedivím. Příště po svých zkušenostech místo rádoby luxusnější speciálky zvolím Hornbach.
Tomáš Hájek (Admez)

Hornbach je jednoznačný fenomén, má jedinečnou komunikaci, je inovativní, má přehled, tak inteligentní přístup by v segmentu hobby málokdo čekal. Naproti tomu je Mountfield typickým příkladem opačného pólu – dravosti i podbízivosti lácí, i když mnohdy zdánlivou. Obojí funguje skvěle, každý má svého spotřebitele. Krásná ukázka toho, jak dobře funguje segmentace.
Jana Kubištová (Budvar)

Hornbach je skvělá firma. A moc mne vytočilo, když ho někteří diskutující na minulé konferenci Retail in Detail v srpnu kritizovali, že nepersonalizuje a je pomalý v online expanzi. Je to velmi naivní a neinformované – Hornbach poskytuje pokaždé perfektní služby a nijak primitivně nediferencuje mezi zákazníky, třeba mezi malým a velkým nákupem. Jednak je dokonalý servis v jejich firemním DNA, jednak vědí, že dnes si tam jdu koupit šroubek za 2 Kč, ale příště si mohu koupit komplet vybavení koupelny za 250.000 Kč. A ‚pomalé‘ tempo vstupu do světa e-commerce má také svoji logiku – na rozdíl od některých amatérů se Hornbach nevrhá po hlavě do nevyzkoušených věcí. Postupuje systematicky a pečuje o to, aby v žádném kroku nebyla snížena vysoká hodnota pro zákazníka. Jednou z výhod je, že za několik let nebude muset přemýšlet o změně názvu….
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Můj hobby market se jmenuje Simmarket.com, takže k tomu asi nemám moc co říct. Třeba i vzhledem k tomu, že jsem v životě nebyl v Mountfieldu. Ale Hornbach za mě dobrý. Jednou jsme tam kupovali podlahu bráchovi do pokoje, takovou tu nejlevnější plovoucí. Na dotaz na odolnost odpověděl prodavač, že když na to spadne činka, tak se asi podlaha rozbije. Pak mrknul na korpulentnějšího bratra, a prohlásil, že houska se salámem na to klidně spadnout může.
Václav Loubek

Z vlastní zkušenosti můžu potrvdit průzkum o nej prodavačích v Mountfieldu. Tady je vidět, že konkurence je dobrá a nutí řetězce zlepšovat svoje služby a nabídku.
Monika Hrubalová

Z výzkumu vyplývá, že v hobby marketech nakupuje skoro každý.
Martin Boček

Slevomat nechce být vnímán jako „slevomat“, jde do prémiových značek

Slevový portál Slevomat už nechce být vnímám jako „slevomat“, proto zvažuje i případnou změnu názvu a do nabídky čím dál tím více láká prémiové značky – mezi všemi Pietro Filipi, Salamander nebo fitness centra jako WorldClass nebo Holmes Place. Zaměřit se chce na zákazníky, kteří by podle interního výzkumu na Slevomatu nikdy nenakoupili. Právě ty chce nalákat prostřednictvím prémiových značek, ačkoliv si je portál vědom, že společnosti, které sídlí v Pařížské ulici svůj koncept nikdy nebudou mít provázaný s konceptem Slevomatu. Portál také změnil marketingovou strategii, reklamy si točí sám a propojil se s Android TV. Podle marketingového manažera Slevomatu Radka Hudáka je boom slevových portálů je za zenitem, proto je třeba změnit strategii. 

Nerad bych pouze tipoval, protože nemám všechna potřebná čísla (a PR rozhovor unese mnohé). Nicméně se kloním k názoru, že to Slevovat dá a ten přerod na normálního prodejce (ve smyslu, že už nepojede tolik slevy) se mu podaří. Minimálně bych mu to přál.
Petr Podlešák

Být či nebýt hybridem mezi e-shopem a akčním letákem? Žijeme v době multikanálových a multibrandových obchodních modelů, ale také v době rychlých změn. Neustálé hledání místa na trhu je jistě správná věc.
Tomáš Hájek (Admez)

Ambice Slevomatu stát se butikem v Pařížské je pro mne nepochopitelný veletoč, takže budu fandit, ať se z něj nevyklube salto mortale. Jeden velký otazník – skutečně značky jako Pietro Filipi souhlasí s expozicí na Slevomatu, ať už se bude jmenovat jakkoli?
Jana Kubištová (Budvar)

Jak snadné je koupit si prodej (koho to ale může bavit a co na to kupecké počty?). Výprodej a výrazná sleva, tak tomu konceptu rozumím a chápu zájem kupujících. Nejde vůbec o kategorii, ani o původní cenu, ani o jméno portálu, ale o reálnou nebo vnímanou hodnotu slevy a .. kdo by ji (v Česku) nechtěl?
Daniel Procházka (Ipsos)

Nezastírám, že tenhle typ podnikání mne nikdy neoslnil. Chápu proto snahu dělat to úplně jinak a pod jinou značkou.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Tonoucí se stébla chytá? Napsané ve stylu ‚slevový portál chce zacílit na bohatší‘ je to opravdu blbost. Z druhé strany – fakt se prémiové značky chtějí prezentovat na slevovém portálu? Jestli jo, tak pámbu s nima.
Václav Loubek

Aby se ‚majetní‘ nestyděli nakupovat ve slevách, vymyslel se kdysi pojem ‚smart shopper‘. Tedy pojem ‚levně‘ se nahradil výrazem ‚chytře‘.
Martin Boček

Delmart startuje příští rok e-shop, jít dál než za Prahu zatím nechce

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek. Foto: Vojta Herout

Dušan Mrozek, majitel sítě kvalitních potravin Delmart, chce v příštím roce spustit e-shop s nechlazeným zbožím a rozvážet pomocí kurýrů po celém Česku. O vlastní logistice přemýšlí zatím vzdáleně, z důvodu náročnosti regulace teplotních režimů. Proto je skeptický k ziskovosti online supermarketů, které nemají žádné kamenné prodejny jako zázemí. Podle svých slov nehodlá s Delmartem v nejbližší době opustit Prahu, a to ani pomocí franšíz. V tomto ohledu tvrdí, že by byl velmi překvapený, kdyby se konsolidovanému Sklizeno Foods podařilo úspěšně zavést plánovanou expanzi v 80 městech Česka. Před třemi týdny otevřel Delmart svou třetí pobočku u Masarykova nádraží, příští rok jich chce mít minimálně pět.

Tohle k nám do Zlína ještě nedorazilo. A jak to tak čtu, tak ani pravděpodobně nedorazí. Tak snad aspoň ten e-shop.
Petr Podlešák

Online prodej potravin je tvrdý byznys, který vydrží jen silní a chytří hráči. Myslím, že tvrdý konkurenční boj teprve přijde…
Tomáš Hájek (Admez)

Sázka na lidskou lenost je správný tah, střídmost v odhadu vlastních možností a cílení rovněž, je to zajímavý nápad, který si zaslouží uspět.
Jana Kubištová (Budvar)

Je skvělé, když si vybudujete zákaznickou základnu, která přejde na automatizované zásobování, protože o nakupování pak už asi nejde. Trochu mě udivuje množství promoakcí. Čekal bych, že ty Pražáci, co sledují ty trendy, chtějí za kvalitní potraviny férově zaplatit, víc.
Daniel Procházka (Ipsos)

Vidím to podobně jako pan Mrozek – vyrážet s tímto prémiovým konceptem mimo Prahu nedává zatím smysl. Daleko podstatnější je vytěžovat potenciál stávajících lokalit a řešit zvyšování obratu (mj. třeba získáváním zákazníků pro některé doposud dost mrtvé časy v průběhu dne a ještě lepším zvládáním obsluhy klientů ve špičkách, zejména během obědové pauzy). Online je drobný doplněk, osobně bych navrhoval se soustředit na (velmi rychlou) donášku do kancelářských center v okolí prodejen.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Delmart se mi líbí. Široká nabídka, slušné ceny, mně osobně to přijde jako schůdná alternativa ke klasickým řetězcům, které u nás totálně zabili maloobchod. Ten rozvoz by mě těšil celosortimentní.
Václav Loubek

Fyzické nakupování je prostě vopruz.
Martin Boček

Příští rok zpřísní označení českých výrobků a skončí zákon o hazardu

Od prvního ledna se pro řetězce z potravinami zpřísní podmínky značení českých výrobků. Dříve z Česka alespoň podle značení na obalech pocházelo 90 % potravin, důvodem ovšem bylo, že například okurky vyrobené v Maďarsku byly zality českým lákem. Ministerstvo zemědělství však změnilo legislativu a uvádí, že český je ten výrobek, jehož celý výrobní cyklus probíhal v Česku. O kolik se podíl českých potravin sníží, zatím řetězce nedokáží odhadnout. Experti odhadují, že podíl tuzemských potravin v řetězcích může klesnout řádově o desítky procent. Největší podíl co do řetězců, má v současné době Coop – 80 % výrobků je označeno jako české. Zprávu publikoval iHNed.cz

K prvnímu lednu také pro řetězce přestane platit zákon o hazardu a loteriích, kvůli kterému dosud nemohly společnosti pořádat soutěže o drahé ceny. Informoval o tom web Aktuálně.cz. Jako první se ozvaly Tesco a Kaufland s tím, že zrušení zákonu chystají ve spotřebitelských soutěžích maximálně využít. K vyjádření se postupně přidávají i další, nikdo z nich ovšem nechce být z důvodu ochrany proti konkurenci konkrétní, kdy a o jaké ceny budou zákazníci soutěžit. 

Tak snad už budou mít všechny ty nálepky s českou vlajkou na obalech konečně smysl…
Petr Podlešák

A nebylo by lepší více hlídat kvalitu potravin než vymýšlet definice země původu?
Tomáš Hájek (Admez)

Dlouho marně očekávaný krok správným směrem, kamenem úrazu však stále ještě může být tradiční flexibilita v obcházení zákona a v neschopnosti kontrolovat dodržování pravidel. Obecně jakékoli sjednocení označování potravin z hlediska složení a místa původu je pozitivem. Množství nejrůznějších označení degraduje jejich důvěryhodnost. Navíc platí, že značka původu sama o sobě neříká o kvalitě potravin zhola nic. Rovnítko mezi český původ a kvalitu stále ještě automaticky položit nelze, bohužel. I nadále jsou to především značky, kdo by měl stát na stráži kvality.
Jana Kubištová (Budvar)

Českých výrobků neubyde, jenom nakupující nebudou uváděni v omyl. To je dobře, ne?
Daniel Procházka (Ipsos)

Už mne ta honba za českým buřtem fakt nebaví. Kdyby se ta energie a děsný prachy, vyplýtvané na tuhle národoveckou gymnastiku, investovaly do podpory inovací, marketingu a distribuce lokálních farmářů a výrobců potravin (a ne agrobaronů), mohli jsme být dál. Přitom do Rakouska je tak blízko, ministr zemědělství to tam má tak hodinu autem – co kdyby se podíval, jak to dělají tam?
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Hrozně se těším, až se u nás v Česku povede něco na první pokus.
Václav Loubek

České potraviny zákazník vyhledává. Škoda, že není více opravdu českých výrobců potravin a musíme konzumovat globální sajrajt.
Martin Boček

Košík.cz startuje širší rozvoz, Kolonial.cz vydává nákupy ve Špindlu

Jakub Šulta. Foto: Vojta Herout

Jakub Šulta při loňském rozhovoru pro Médiář. Foto: Vojta Herout

Majitel online supermarketu Košík.cz Jakub Šulta v úterý na tiskové konferenci oznámil, že jeho služba začíná nově rozvážet na Moravě, na severozápadě a na východě Čech. Dosáhnout má teoreticky k 5,5 milionů lidí. K expanzi se podle Šulty Košík.cz dostal díky logistice, kterou řídí dvěma externími systémy. Jeden z nich si přitom v Košíku sami navrhli a Šulta uvádí, že mají to, co na trhu chybělo. I v případě ziskovosti je na příští rok optimistický, ziskový by Košík.cz měl být poprvé příští květen. Zaměřit se chce v další sezóně na dosud nepodchycenou klientelu soukromých a veřejných institucí. Osobní odběr, který dnes startuje Kolonial.cz ve Špindlerově mlýně na parkovišti u sjezdovky, hodnotí Šulta pro svůj byznys zatím jako méně důležitý. „Začneme s ním během prvního kvartálu 2017, ale nebude to pro nás stěžejní. Gros je nechat si nákup přivážet, ne si jej vyzvedávat z auta na benzince. Ale určitě si to svou skupinu zájemců najde,“ říká. Letos před Vánoci supermarket také představí svou první televizní reklamu. 

Košík.cz mi udělal i neudělal radost. To první, protože se rozhodli jít do televize. Snad tím zavřou ústa všem těm ‚prorokům‘ kteří tvrdí, že tohle médium už je reklamně odepsané. Co mi určitě radost neudělalo, je mapa nových rozvozů. Myslíte, že je tam Zlín? Hádejte třikrát.
Petr Podlešák

Těším se na čísla, dokud je neuvidím, návratnosti do května 2017 neuvěřím, ale celkově o úspěchu tohoto projektu nepochybuji.
Jana Kubištová (Budvar)

Košík: Nejsem si jist, zda je to zpráva pro nervózní investory, konkurenci anebo nakupující. Koloniál na horách? To ale přeskočili Dovolenou s Koloniálem.
Daniel Procházka (Ipsos)

Špindl je třešnička na dortu, ale dort je a dlouho bude v Praze. Moc nechápu, proč internetoví borci honí své řidiče po vlastech českých (a už i moravských) místo toho, aby si v klidu sedli a konečně vymysleli, jak hrát nějakou zásadnější roli v Praze. Čísel k tomu mají dost, je na čase je pořádně analyzovat. Jinak pokud jde o Košík.cz, všechna čest. Mám pocit, že tomu zisku jsou opravdu ze všech zúčastněných nejblíže.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

A tady mi to naopak přijde, že roupama nevědí co by. Hlavně ti u těch sjezdovek… Ale určitě to mají podložené nějakými daty.
Václav Loubek

Časem by mělo dojít ke sdílení dopravní logistiky. Každý sám znamená vysokou neefektivitu, kterou zaplatí v konečné fázi zákazník.
Martin Boček

Maloobchodní tržby zpomalily, růst táhnou e-shopy a specializované prodejny

Tržby v českém retailu, pokud nezapočítáme automobily, v letošním roce zpomalily, nárůst byl meziročně ve výši 2 %. Informaci přinesl online deník Euro.czUkázalo se, že nejvíce Češi utrácejí pohonné hmoty a nepotravinářské zboží. Naproti tomu nižší tržby měly nespecializované prodejny, hlavně s potravinami a potřebami pro domácnost. K 2% růstu přispěl internetový a zásilkový prodej, kde spotřebitelé utratili o 23,4 % více než loni. K růstu přispěly i specializované prodejny s oděvy a obuví, výrobky pro kulturu, pro sport a rekreaci nebo s potravinami a farmaceutickým zbožím. Nedávná studie od společnosti Colliers International na fakt přesunu specializovaných prodejen do hlavních nákupních tříd a to, že se jim letos daří, rovněž narážela. 

Co se to říká o zajících a honu? Počkal bych na povánoční čísla a pak teprve dělal závěry.
Petr Podlešák

Přelévání tržeb do onlinu je očekávaný trend, na který nelze reagovat jinak než si hodně rychle zvyknout. Staré zlaté pohodlné časy všeobjímající jistoty jsou v nenávratnu. Pohodlí obchodníků střídá pohodlí spotřebitelů, podpultovým zbožím jsou už dnes jen dobré nápady.
Jana Kubištová (Budvar)

‚Pro ochlazení domácí poptávky aktuálně není žádný důvod.‘ … analytik musel být pohoršen. Maloobchode, nemáš rozum, co si takhle v říjnu zpomaluješ?
Daniel Procházka (Ipsos)

Česká ekonomika zpomaluje, ještě pořád ji táhne spotřeba domácností, ale i tady už trochu dochází dech. A čekají nás velké výzvy – třeba rébus, jak se vymanit z pasti dotovaného kurzu koruny. Vláda by asi měla začít řešit zásadnější věci, než jestli je ‚lák vod vokurek‘ český nebo slezský…..
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

První e-shopy se objevily ve světě kolem roku 1994, v Česku o dva roky později. Rozvoj nastal především s vývojem technologie zabezpečení nákupních operací přes platební karty. Jsem zvědavý na statistiku týkající se vánočních prodejů.
Martin Boček

Po prodeji Karlovarské Korunní se Komár bude soustředit na Krondorf

Krondorf stáčí ve Stráži nad Ohří ručně do skleněných lahví

Krondorf stáčí ve Stráži nad Ohří ručně do skleněných lahví

Karlovarská Korunní byla z portfolia Alphaductu Vladimíra Komára odprodána letos, nově jí vlastní podnikatel Krúpa, který má v portfoliu rovněž Ondrášovku. Společnost Alphaduct se nechce vzdát segmentu balených vod, na trh tak uvádí luxusní vodu k jídlu nazvanou Krondorf. Ta se ručně stáčí ve Stráži nad Ohří do designových lahví, které jsou reminiscencí na lahev původní, z konce 19. století. Cílovou klientelou budou prozatím zážitkové restaurace, které na visačky lahví mohou nechat natisknout logo (zákazníkem je prý už Chateu Mcely). Oproti nejdražší zahraniční vodě, jejíž nákupní cena je 45 Kč, se Krondorf pohybuje na 65 Kč, kvůli nákladům na kvalitu a manufakturnímu balení. 

Bavíme se tady o vodě s cenou 65 Kč za láhev? Sice pěknou, designovou, k tomu ručně plněnou, ale je to pořád voda, ne?
Petr Podlešák

Zdánlivě neprodejné věci se často prodávají lépe, než ty levné, běžné. A možnosti marží budou jistě lepší.
Tomáš Hájek (Admez)

Láhev vypadá skvěle a zvrhlost a posedlost luxusem pořád funguje. Podobná věc u nás dosud chyběla, myslím, že Krondorf má slušnou šanci se prosadit. Jen cenu bych zvedla, je nepřesvědčivě nízká.
Jana Kubištová (Budvar)

Vždy je skvělé slyšet o snaze nabízet Rolls-Royce kvalitu, inspiruje to ostatní být lepší, bez ohledu na oblast výrobku nebo služeb. Snad bude i odbyt (a marketér nebude zákazníky odbyt).
Daniel Procházka (Ipsos)

Proč ne, mohlo by se to chytit. Trochu mi to přijde jako inspirace od Kysibl-Kyselka (alias Gießhübl), ale proč by ze seriálu Mattoni nemohla těžit i konkurence. I ona ho spolufinancovala ze svých daní (my teda bohužel také, ale asi na trh žádnou vodu nevrhnu).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zase další voda s příběhem. Pořád ale jen voda. Nákupka za 65, s marží a EET přirážkou to bude v hospůdkách tak za 120 vočí. Voda. Obyčejná voda. Asi takhle – nechte mi na památku tu nádhernou lahev, a budu to brát tak, že jsem zaplatil 2 kačky za vodu a 118 (nebo kolik) za krásnou flašku, a budu spokojenej.
Václav Loubek

Určitě objevil díru na trhu, cena ukazuje na cílovou skupinu a myslím si, že produkt bude úspěšný.
Monika Hrubalová

Krondorf … se asi picnu.
Martin Boček

Alza nasazuje pojízdné prodejny, nabízí stejný servis jako v prodejnách

Alza.cz nasadila pojízdné prodejny

Alza.cz nasadila pojízdné prodejny

Největší český e-shop nejen s elektronikou Alza.cz začíná s pojízdnou prodejnou svou cestu po českých regionech. Jako první zamířil automobil Alzy, nazvaný Alza StreetShop, na Vysočinu. V rámci nové služby chce zákazníkům nabízet stejný servis, jaký mají kamenné prodejny – poradenství, výdej zboží, reklamace nebo vrácení zboží. Informoval o tom server Aktuálně.cz. Podle Alzy je postupnou ambicí v pravidelných intervalech objíždět stále větší počet měst. Konkurence v podobě portálu Mall.cz a Kasa.cz se k podobnému kroku zatím nechystá. 

Přiznejte se, taky jste si hned představili to autíčko s logem Alza, jak přijíždí na nějakou tu náves a z tlampačů na kabině se neustále ozývá: Sto tabletů týdně, sto tabletů týdně… Aha, ale to auto na obrázku má fakt připevněné reproduktory. Tak přejeme obyvatelům Vysočiny pěkné, a hlavně klidné, nakupování.
Petr Podlešák

Srovnávat roadshow Alzy s někdejšími pojízdnými prodejnami Jednoty je nesmysl. Nyní jde o zajímavou reklamní akci, při které se nejen vyvenčí zelený mimozemšťan, ale posílí se vztahy s regiony.
Tomáš Hájek (Admez)

Staré dobré pojízdné prodejny jsou zpět. Poklona tomu, jak si Alza vede a jak rozvíjí svůj byznys. (Jen doufám, že z aut nebude vyskakovat vřeštící zelený mužíček, který mě nesmírně štve tím, jak skvěle funguje.)
Jana Kubištová (Budvar)

Skvělá služba, kombinuje výhody kvalitního eShopu a kamenné prodejny. Co Kojčice u Pejřimova, snad je nevynechají? A to lákavé jméno! Máňo, už sou tady. Kdo? No přeci Alzastrýdžop. AlzaPouličníKrám nezní tak ucholahodně, ještě, že máme Czenglish.
Daniel Procházka (Ipsos)

Alza je jiná liga a je o míle napřed před Rohlíkem, Koloniálem a spol. Takže v tomto případě moje kritika ‚venkovských‘ výletů vůbec neplatí. Alza systematicky pokrývá další segment trhu, a to až po té, co skvěle zvládla jiné – a přiznejme si – atraktivnější segmenty.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Ten mimozemšťan bude všude. A asi je to dobře, protože oni to prostě dobře dělají. Když se teď podíváte na telku nebo do printu, každý e-shop, hlavně přímí konkurenti Alzy, přicházejí (a odcházejí) s nějakým maskotem s vřískajícím hlasem. A my si stejně pamatujem jen tu zelenou příšeru na zabití. Nicméně, u mě je úspěch Alzy podložen i službami.
Václav Loubek

Těším se, až zavede drony.
Martin Boček

Nejnovější