Rok 2017 má v retailu patřit Amazonu i japonskému jídlu

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný ze společnosti Blue Events, organizátora výročního Retail Summitu a menších specializovaných konferencí Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Co má v roce 2017 změnit retail

Rapidní technologický vývoj a inovace mění povahu zavedených potravinářských obchodních modelů, a to téměř každý rok. Ten letošní byl výzvou zejména kvůli měnícímu se chování spotřebitelů, nárůstu mobilních plateb nebo managementu řízení zásob. Internetový portál Retail Dive shrnul 10 novinek, které mohou změnit povahu retailu v příštím roce. 

Podle odhadů portálu se kuchyňské přístroje ovládané internetem věcí ještě mnohem více zakoření v každodenním životě uživatelů. S pomocí internetu věcí umí například inteligentní lednička regulovat teplotu, proudění vzduchu nebo automaticky nastavit různé oblasti ledničky. Co ještě neumí, a co podle Retail Dive umět brzy bude, je automatická objednávka chybějících nebo docházejících potravin. Další novinkou, která se má rozšířit, jsou hlasem ovládané reproduktory, které jsou přímo napojené na e-shopy a umí z nich objednávat vyslovené položky. Jedny z nich vyrábí Amazon nebo Google. 

Další novinka – Dash – pochází rovněž z dílny Amazonu a slouží k objednání položek z e-shopu pouhým zmáčknutím jednoho tlačítka na přístroji. Přístroj se po zmáčknutí automaticky připojí na internet a objednávku uskuteční. Podle Retail Dive bude příští rok ve znamení zvyšování podílu e-commerce, hlavně u potravinových retailerů, kteří dosud neměli e-shop. Pokud to dovolí legislativa, budou se s rostoucím trendem doručování potravin zlepšovat také logistické technologie. Konkrétně to budou drony a samořídící automobily, které podle portálu v budoucnu doručování ovládnou. 

Přestože placení přes mobil není žádnou novinkou, jeho podíl na tržbách se podle webu Retail Dive bude neustále zvedat. V roce 2020 se očekává, že mobilní platby budou činit 314 miliard dolarů, zatímco letos dosáhly výšky 23 miliard dolarů. Trend, který prý poroste, budou futuristické obchody bez pokladních. Jeden takový má Amazon v Seattlu, pojmenoval ho Amazon Go. Nakupující scanují kódy potravin do mobilu, přes něj pak zaplatí bez nutnosti zastavovat se na pokladně. Lokální potraviny, buzz word, které slýcháme velmi často, se mohou v roce 2017 stát ještě extrémnější. Obchody mohou z důvodů čerstvosti a kvality potraviny dokonce pěstovat v blízkost svých prodejen, aby splnily požadavky zákazníků. Technologii vertikálního zemědělství momentálně testuje americký řetězec Target. 

Další novinku, u které Retail Dive předpokládá rozšíření, je upgradování IT systému tak, aby mohly efektivněji a transparentněji sledovat inventář obchodů a cesty zboží. Internet věcí bude hrát svou roli i v inteligentních přepravních kontejnerech nebo v robotických mechanismech, které se budou starat o sklady. Jako poslední trend portál vybral společnost Amazon – ta podle nich celkově změní povahu přepravy a dodacích systémů. Už v této chvíli se Amazon snaží uspořit a maximalizovat efekt dopravy tím, že vyvíjí vlastní distribuční systém bez prostředníků. Nakoupil vlastní letadla a dopravní flotilu a může se stát reálnou existenční hrozbou pro zavedené logistické společnosti. 

Mám pocit, že opravdu začíná velká změna. Intenzita inovací dosahuje úrovně, která může změnit tradiční způsob maloobchodního podnikání. Je to nejen trend v zahraničí, jde o záležitost relevantní i pro náš trh – spousta důkazů bude k dispozici na Retail Summitu 2017.

Příští rok se budou prodávat japonská koření i vedlejší produkty

Trendy na příští rok, co se potravin týká, představil americký řetězec Whole Foods Market v článku pro European Supermarket Magazine. Podle nich se budou příští rok prodávat zejména wellness tonika, drinky na bázi ciderů a rostlinných výtažků, fialová zelenina jako lilky nebo různé druhy bobulí, které obsahují množství antioxidantů. Mezi populární potraviny bude patřit prý tulsi (bazalka posvátná), kurkuma, byliny snižující stres a japonské koření – miso, sezamový olej nebo švestkový ocet. Bude prý také stoupat spotřeba mořských řas. V rámci hnutí clean-eating se budou podle Whole Foods Market stále více konzumovat bezlepkové potraviny, quinoa, čočka nebo cizrna. Více využívané se prý stanou vedlejší produkty jako syrovátka a poroste také spotřeba kokosových produktů – a to nejen v potravinách, ale i v kosmetice. V odvětví péče o pleť a kosmetice budou podle odhadů Whole Foods Market stále oblíbenější produkty, k jejich využití nebude třeba použít speciální kartáč nebo přístroj na aplikaci. 

Amerika je tak trochu jinde, než my. Občas hodně napřed, občas hodně mimo. Přesto stojí za to sledovat, co se tam děje. Přečíst si tento text je minimum, doporučuji spíše osobní návštěvu v USA nebo alespoň velmi intenzivní studium internetu – je tam neuvěřitelné množství inspirace, kterou náš pořád dost nudný trh potřebuje jak koza drbání.

Foodpanda prodána rivalovi Delivery Hero

Mapa zemí, kde momentálně Foodpanda působí. Zdroj: techcrunch.com

Mapa zemí, kde momentálně Foodpanda působí. Zdroj: techcrunch.com

Společnost Rocket Internet známá jako německá fabrika na startupy a investor prodává ze svého portfolia platformu na internetové objednávky jídla Foodpanda. Informaci o prodeji Foodpandy přinesl portál techcrunch.com. Rocket Internet prodá platformu svému konkurentovi Delivery Hero. Podmínky akvizice nebyly zveřejněny. Delivery Hero tímto krokem upevní svou vedoucí pozici v segmentu online objednávek a dodávek jídla mezi konkurencí jako je Just Eat, Amazon, Uber Eat nebo Deliveroo. Foodpanda se dostane díky novému majiteli na dosud nepoznané trhy ve východní Evropě, v severní Africe a na středním východě nebo v Asii. Měsíčně platforma zpracovává dva miliony objednávek ve 22 státech světa, přičemž v 17 z nich je lídrem segmentu. Podle Delivery Hero jim nově vzniklá konsolidace umožní upevnit pozici zejména na středním východě. 

E-commerce se zmítá v konsolidační horečce, akcionáři hledají způsob, jak se dostat do zisku. Nebo alespoň nějak nově zamíchat karty, vytvořit nové firmy a pro ty sehnat další důvěřivé hejly. Pardon – investory.

Heineken převzal ve Velké Británii hospody Punch Taverns

Nizozemský pivovarnický gigant Heineken a investiční skupina Patron Capital vyhráli ve Spojeném království bitvu o převzetí 3.000 hospod řetězce Punch Taverns. Obchod se uskuteční zhruba za 400 milionů liber. Informoval o tom deník The Guardian. Po dohodě s dosavadním vedením Punch Taverns si po zaplacení částky rozdělí Heineken a Patron Capital hospody mezi sebou. Nabídka na převzetí řetězce hospod přišla ze strany Heinekenu ve chvíli, kdy se po překvapivém Brexitu zavázal ve Velké Británii investovat, a to právě navzdory nejistotě v zemi. Stejný závazek učinila i společnost Nissan, Google nebo Apple. 

Minulý týden byl akvizičním svátkem pivovarníků. Kromě gigantické (a pro nás skvělé) akvizice, realizované skupinou Asahi, se angažoval i Heineken. Koupit si odbytová místa určitě není špatný tah, i když Plzeň je podle mne zajímavější úlovek.

Britské vánoční reklamy už nechytají za srdce, jsou vtipné a pozitivní

„V návaznosti na letošní rok, který byl jak na horské dráze, s Brexitem a Donaldem Trumpem, potřeboval národ pozitivní, povznášející a jasné reklamy. Je skvělé, že vánoční sezóna se letos opravdu odehrává právě v tomto duchu,“ řekl Peter Markey, ředitel komunikace a marketingu společnosti Aviva. Odklon od reklamy, které sentimentálně chytají za srdce letos provedli retaileři jako Lidl, Tesco nebo Morrisons. Ve svých reklamách letos často obsazují skutečné zákazníky nebo zaměstnance. Jednou z nejsledovanějších reklam se za letošní rok stala reklama e-shopu John Lewis Buster the Boxer se psem skákajícím na trampolíně. O novém typu vánočních reklam souhrnně informoval web Marketing Week. Podle marketingové ředitelky britského Lidlu Claire Farrant se odklon od klasických sentimentální vánočních reklam děje i z důvodů, že značky dosáhly maximálního bodu saturace. „Mohli jsme vytvořit 3D design reklamy, ale to bychom byli jako všichni ostatní. Nejlepší model je obsadit reálné zákazníky, kteří vypráví a doporučují naše prodejny,“ říká Farrantová. 

Podle expertů je také konec isolovaným kampaním, které běží jen v určitém ročním období, kdy je potřeba zvýšit prodeje a lákat na sezónní nabídky. Lidé podle portálu lépe reagují na postavičky, které vídají v reklamách celý rok. Britští marketéři a retaileři očekávají v souladu s Brexitem příští rok mnohem tvrdší a ze strany spotřebitelů, kteří projevili po Brexitu nedůvěru ve vývoj trhu, očekávají mnohem menší výdaje. Proto se pravděpodobně příští rok výrazně sníží rozpočty na marketingové aktivity a na reklamy. „Menší rozpočet rozhodně nemusí znamenat, že reklamní aktivita nebude mít velký dosah. Příkladem může být společnost Aldi, která rozpočet na reklamy výrazně snížila a sklidila za své dílo pochvalu,“ komentoval možný budoucí stav Robert Haigh, marketingový ředitel společnosti Brand Finance. 

Docela zajímavá inspirace pro české marketéry. Tedy na příští rok – letos už to nestihnou a jedou pořád postaru. A taky to podle toho vypadá. Všichni se sejdeme v Lokti a ukradneme u toho vánoční stromeček v lese… A raduje se už jen to zlaté prase…

Nejnovější