Centrum Černý Most otevře na střeše saunový svět

Centrum Černý Most v nové podobě

Centrum Černý Most v nové podobě

Centrum Černý Most před přestavbou v roce 2011

Centrum Černý Most před přestavbou v roce 2011

A tak, jak vypadá v dnešní době

A tak, jak vypadá v dnešní době

Centrum Černý Most plánuje do budoucna rozšíření své nákupní zóny, momentálně je totiž ze 100 % pronajaté. V rozhovoru pro Retailek to řekl manažer Centra Černý Most Tomáš Urbanovský. Příští rok v lednu se na střeše Černého Mostu otevře saunový svět, podle Urbanovského to je teď nejvhodnější způsob, jak centrum rozšířit. S přílišnou saturací Česka obchodními centry se podle něj ta životaschopná vyrovnají remodelingem, musí si ale včas uvědomit, že je čas na změnu. „´My jsme se v roce 2011 při remodelingu řídili jasnými indikátory – chtěli jsme vyrůst z místního centra na regionální úroveň. Cítili jsme, že už se nevyvíjíme, a bylo potřeba to změnit,“ vysvětlil Urbanovský.

Tomáš Urbanovský, manažer Centra Černý Most

Tomáš Urbanovský, manažer Centra Černý Most

Je v obchodním Centru Černý Most dnes ještě vůbec prostor k pronájmu?

Centrum Černý Most je momentálně stoprocentně obsazené. Mluvíme o samotném centru o 166 nájemcích a prodejní ploše 82.500 metrů čtverečních. Navíc je tu prodejna XXXLutz, umístěná v bývalém zábavním centru, které rovněž spadá pod správu a vlastnictví Unibail-Rodamco. Pokud započítáme i XXXLutz, má naše centrum přes 100.000 metrů čtverečních prodejní plochy. XXXLutz je náš obchodní partner, vnímáme ho tu jako velkou přidanou hodnotu, obyvatelé spádové oblasti sem mají o důvod víc přijít nakoupit. Celkově je retailová zóna na Černém Mostě, ať už se bavíme o Ikee, Hornbachu a dalších obchodech, největší ve střední Evropě.

Když je řeč o různorodosti, v nedávné studii BNP Paribas Real Estate se psalo, že specifikum českých obchodních center je chybějící diverzita. Chybí jim jasnější positioning. Souhlasíte?

To záleží, Centrum Černý Most je ve větší míře zaměřené na rodiny s dětmi, ale samozřejmě nejen na ně. Kromě toho Unibail-Rodamco v Česku vlastní a spravuje ještě Centrum Chodov, které se orientuje spíše na módu. Positioning center, stejně jako jejich úspěšnost, je závislý na více faktorech, například dopravní dostupnosti, hustotě a kupní síle rezidentů v dané lokalitě nebo třeba poloze v blízkosti office parků. Na Černém Mostě aktuálně nejsou žádné kanceláře, přičemž třeba na Chodově je jich spousta. Rozdíl v zaměření je pak znát na nákupním rozhodování zákazníků – do Centra Černý Most většinou přicházejí s jasnou vizí toho, co chtějí koupit. Na Chodově je to pak spíše impulsivní rozhodování během nákupu.

Jak se zmíněné zaměření projevuje?

Opět je to mix více faktorů. Skladby nájemců, dále věcí, které nemusí být na první pohled patrné a lidé je spíš vnímají podvědomě, ale někdy také jako samozřejmost – ať už se bavíme o parkingu, přístupu do centra, čistotě, toaletách, přebalovacích místnostech pro děti, odpočinkových zónách – a v neposlední řadě marketingové komunikaci a eventech, které se přímo tady konají. Preferujeme kvalitu před kvantitou, proto se snažíme spolupracovat s nadnárodními brandy jako Disney a Lego nebo velkými nájemci, například multikinem CineStar či hračkářstvím Bambule. Naposledy se u nás uskutečnila exkluzivní pražská předpremiéra filmu Anděl Páně 2.

Naše snaha soustředit se na rodiny s dětmi není odrazem jen jedné aktivity, je jich celý komplex. Nedá se říci, že 80 % naší nabídky by bylo zaměřeno na děti – rodiny s dětmi tvoří zhruba jen 25 % naší klientely a musíme se samozřejmě orientovat i na ostatní zákazníky. Ovšem pokud jde o eventy, ty cílíme hlavně na děti a jejich rodiče. Právě tyto věci, jako jsou pravidelná divadélka pro děti, cestovatelské přednášky, kurzy angličtiny pro nejmenší s jazykovou školou Berlitz, mořské akvárium u infostánku nebo největší dětský koutek v Česku, jsou tím, čím se snažíme odlišit od konkurence.

Unibail-Rodamco má centrálu ve Francii, rovněž tam je i nejvíce obchodních domů společnosti. Sledujete trendy, které Francie udává?

Synergie některých prvků v rámci skupiny samozřejmě existuje a naše know how je opravdovým benefitem, nedá se ale do Česka jedna ku jedné implementovat stejný model, který funguje ve Francii, Rakousku nebo v jiné zemi. Často se na Černém Mostě nedá aplikovat ani stejná věc, která funguje v Centru Chodov. Nejlépe se nám osvědčilo obecně sdílení zkušeností. Napříč společností textujeme například kvalitní materiály a předáváme si informace o tom, zda se osvědčily či nikoliv. Jedná se hlavně o uniformní prostory typu relax zón nebo sociálního zázemí pro zákazníky. Před časem jsme například na 3. podlaží společně s novými restauracemi otevřeli toalety na úrovni odpovídající standardům čtyřhvězdičkové kvality, funkčnosti a designu.

Co ale lze implementovat napříč téměř všemi centry Unibail-Rodamco, a na co klademe opravdu důraz, je čtyřhvězdičková známka kvality. Centrum Černý Most bylo za své služby oficiálně klasifikováno čtyřmi hvězdami od společnosti SGS, která je světovým lídrem v ověřování kvality. Certifikace byla udělena na základě splnění 684 standardů. Hlavní parametry evaluace jsou kontrolovány u prémiových center Unibail-Rodamco v rámci celé Evropy.

Jaké trendy celosvětově ve výstavbě obchodních center momentálně figurují?

U nás se teď moc velkých center nestaví, ty životaschopné se spíše vrhnou do rekonstrukcí nebo remodelingu. Jako trendy bych jmenoval používání přírodních materiálů, dřeva, dále přístup denního světla, zaměření na trvale udržitelný rozvoj spojený se snižováním provozní náročnosti a co nejjednodušší tvary pasáží, ve kterých se lidé budou cítit příjemně.

Jsou Češi jako návštěvníci obchodních center něčím specifičtí?

Neřekl bych, že existuje něco, co je diametrálně odlišuje od ostatních – snad až na jejich chování v centru, které je na mnohem vyšší úrovni, než je tomu u zákazníků v zahraničí. Češi jsou při návštěvě nákupního centra opravdu velmi slušní, spořádaní a ohleduplní. Vedle toho bych možná ještě zmínil, že v Česku rozhodně platí úsloví „zvyk je železná košile“. Centrum Černý Most mnoho lidí stále vnímá jako Globus a funguje to i obráceně. Nebo další příklad: zavedli jsme přednabité dárkové platební karty, které jsme dříve vydávali pouze v papírové formě jako poukázku. Při přechodu na elektronickou verzi jsme pozorovali mírnou nedůvěru zákazníků. Řekli si „není to papír, nemám to fyzicky v ruce“ a trvalo nám delší dobu, než jsme je o kvalitě služby přesvědčili. O celé situaci vypovídá i fakt, že ačkoliv poslední roky investujeme více do digitálního marketingu, nejlépe stále funguje outdoorová reklama.

Zastavím se u digitálního marketingu. Jak s ním Centrum Černý Most nakládá?

Přímo v Centru Černý Most máme interaktivní prvky v podobě virtuálních informačních map. Co se týká digitální navigace, využíváme obrazovky, ale ještě nejsme tak daleko, abychom všechny prvky integrovali do komunikace centra. Přesto mohu říci, že digitální komunikace a marketing je něco, na čem budeme rozhodně v budoucnosti stavět. Ať už to bude zdokonalování mobilní aplikace nebo sdílení informací v různých formách. V minulých letech byl podíl digitálního marketingu 20 % z celkového marketingového rozpočtu centra. Do budoucna ale plánujeme, že část investic do digitálního marketingu se bude minimálně vyrovnávat tomu, co investujeme do tiskovin a klasické outdoorové reklamy. Už v tuto chvíli se poměr změnil a digitál tvoří přibližně 35 % našeho rozpočtu.

Hospodářsky si obchodní centra letos přilepšila. Jejich obraty rostou okolo 7 %, zvyšuje se i návštěvnost. Jak se hospodářsky daří Centru Černý Most?

Trend obratu, respektive výkonnosti našeho obchodního centra, je pozitivní. Konkrétní čísla nebudu komentovat, mohu jen dodat, že se držíme strategického růstu, který byl vymezen při rekonstrukci v letech 2011 až 2013. Díky rekonstrukci jsme v tomto ohledu prošli poměrně specifickým vývojem, tím pádem porovnáváme v jednu chvíli 40 obchodů s novými 166 obchody. Co se týče návštěvnosti, můžu potvrdit, že se kontinuálně zvedá. Vloni navštívilo Centrum Černý Most 10,3 milionů lidí. V letech 2011 až 2012 jsme hodnotami návštěvnosti někde úplně jinde. Od roku 2013 ale rosteme přirozeným tempem, meziročně to bylo o 10 %, a stejný cíl jsme si stanovili i na rok příští.

Právě s remodelingem centra začalo Centrum Černý Most jako jedno z prvních v Česku. Jaké determinanty určily, že je nutná změna?

Rekonstrukce začala v roce 2011, během dvou let výstavby se centrum více než zdvojnásobilo. Vybudovala se podzemní a střešní parkoviště, předtím ještě parkovací dům o 5 podlažích. Původně totiž Centrum Černý Most byla jen jedna pasáž, kde jste našli hypermarket Globus a 40 obchodů. Že budeme vytvářet novou podobu centra, určil fakt, že český trh byl tehdy v rámci našeho „segmentu“ velmi saturovaný, nikam dál jsme se nevyvíjeli a nesledovali jsme zahraniční ani domácí trendy. Byli jsme v době před remodelingem považováni za lokální pražské centrum, dnes jsme regionální centrum s přesahem daleko za hranice Prahy. To byl jeden z těch nejdůležitějších bodů, který jsme si přáli změnit.

Investice do remodelingu byla v jaké výši? Kdy se vrátí?

Každý, kdo Centrum Černý Most navštíví a porovná ho s jeho podobou před rozšířením, dokáže snadno odhadnout, že řádově šla výše investice do miliard korun. Návratnost investic do nákupních center se počítají v desítkách let. Rekonstrukce u nás proběhla v letech 2011 až 2013.

Je možné se ještě někam posouvat, myslím plochou centra?

Vždy je kam se posouvat. My vzhledem k tomu, že jsme plně obsazeni, přemýšlíme, jak plochu ještě více vytěžit a přinést něco navíc, něco, co tu ještě nebylo, respektive co by náš zákazník ocenil. Momentálně na střeše centra finišujeme s výstavbou saunového světa, který se otevře v únoru příštího roku. Zabírá okolo 1.500 metrů čtverečních plochy, jež byla do této doby nevyužitá. Přirozeně se stále snažíme zůstat atraktivní pro zákazníky i nájemce.

Letos na podzim v Centru Černý Most otevřel své nové prostory americký řetězec s fast fashion Forever 21. V Česku je to zatím jeho jediná prodejna. Proč si vybral právě tuto lokalitu?

Forever 21 vyhodnocoval podmínky v obchodních centrech v Česku a nás jednoduše zvolil jako to nejlepší. To souvisí s tím, proč jsme centrum o pár let zpátky rekonstruovali. Nosnou myšlenkou byla snaha přilákat právě tyto největší světové hráče, kteří mají přísné požadavky nejen na velikost obchodní jednotky, ale také na návštěvnost centra, vývoj tržeb, mix nájemců, povědomí o centru v rámci Česka, potenciál centra a tak dále.

Společnost Colliers pozorovala trendy českého retailu. Mezi jeho letošní specifika patří přesun nikových obchodů s módou, obuví, delikatesami nebo kvalitními potravinami na hlavní nákupní třídy a do obchodních center. Sledujete tento trend i vy?

Obecně mohu potvrdit, že nikové obchody skutečně mění své působení a poptávka ze strany tohoto typu nájemců se objevuje. Celá společnost se vyvíjí a jedním z trendů je i rozšíření „hipsterského“ způsobu života, díky tomu se tyto obchody stávají větším mainstreamem. Obchodníci, kteří dokážou uspokojit výše zmíněnou skupinu zákazníků, se tak mohou přesouvat do exponovanějších lokalit. Nákupní třídy a obchodní centra jsou pro ně dnes místa, kde dokážou svůj produkt dobře prodat. Co se ovšem týká Centra Černý Most, nikový typ obchodů jen zde zastoupen jen v minimálním rozsahu. (Prodejnu má v Centru Černý Most třeba T. M. Lewin, který Colliers označili jako nikový – pozn. red.).

Pokud se na to podíváme z druhé strany, Čechům roste kupní síla, letos je nejvyšší za posledních deset let. Obchodníci sledují, že lidé dokáží ve vztahu k vyšší kupní síle lépe specifikovat své potřeby, kupují více prémiové značky. Je to případ také vašeho obchodního centra?

Určitě, sledujeme, že čím dál tím více lidí je ochotno si za kvalitu připlatit. Začíná převažovat poptávka po kvalitě, nikoliv kvantitě. Trend pozorujeme hlavně, co se týče životního stylu a stravování. Lidé si mohou, ale zejména chtějí, dovolit více se o sebe starat. My jsme na to zareagovali například rozšířením dinning offer v našem centru. Objevují se zde restaurace, které nejsou pro obchodní centra úplně typické – nejsou ani prémiové, ani fastfood. Je to třeba koncept Spicy Mama, Regal Burger, O’papa nebo Bistrawveg, tedy značky, které by ještě před pár lety do obchodních center nešly. Dnes se tu ale dokážou bez problému uživit.

 

Nejnovější