„Propojování online a offline obchodu slabší neustojí“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Naši retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Obchody se přesouvají z webu do prodejen

Nová kamenná prodejna značky Notino v ostravské Nové Karolině

Nová kamenná prodejna značky Notino v ostravské Nové Karolině

Stejně jako Alza.cz, která tento týden vydělala miliardu, i ostatní internetové obchody napříč jednotlivými segmenty očekávají letos výrazný nárůst tržeb. Internetový prodej roste v rámci maloobchodu nejrychleji ze všech segmentů, podle posledních zpráv v říjnu vzrostly tržby e-shopů o 8 %. Podle odhadů srovnávacího portálu Heureka utratí Češi za celý letošní rok na internetu 96 miliard Kč, o 19 % více než loni. Trendem internetových obchodů je rovněž přesun formátu do kamenných prodejen. Napsal o tom server Ihned.cz. Podle expertů nákupní centra snižují náklady a zmenšují prodejní prostory, což ideálně vyhovuje výdejnám e-shopů. Ty v zásadě fungují i jako prodejny. V posledním týdnu se otevřela prodejna online parfumerie Notino.cz, dříve Parfums.cz, v ostravském Foru Nová Karolina. Stejně tak se do kamenné prodejny přesunula značka přírodní kosmetiky Weleda, která dříve prodávala na e-shopu, v sítích drogerií a v menších prodejnách s přírodní kosmetikou. V příštím roce vidí Weleda potenciál i v rozšíření se o kosmetický salon. Také Alza.cz otevřela letos sedm nových výdejen, další chystá v příštím roce. Kromě toho se také přesunula do formátu pojízdné prodejny, kterou nazvala Alza StreetShop. Další e-shopy jako Košík.cz nebo Kolonial.cz testují momentálně výdeje z automobilů, aby si pro kamenné prodejny připravily půdu. 

Tématu ‚omnichannel retail‘ se na konferencích Blue Events věnujeme fakt intenzivně, takže už vlastně nemám co dodat. Ano, budoucnost má jméno One. One Customer, One Market. One Commerce.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Propojování online a offline prodeje vidíme na každém kroku. K tomu je třeba také posílit marketing. Špatná zpráva je, že slabší firmy to dlouhodobě neustojí.
Tomáš Hájek (Admez)

Už jsem to tu jednou psal – je super sledovat, jak malé dravé webové obchody rozšiřují svoje působení do kamenného retailu, ale opačně, kde je trh opanován hlavně velkými korporacemi, které mají co dělat, aby uživily celý ten aparát zbytečných seniorů, juniorů, asistentů, kosmetiček podlahových krytin a manažerů igelitových obalů, to prostě funguje jen velmi zřídka…
Václav Loubek

Online, výdejna, prodejna… my jsme jedna rodina. Čím více prodejen v místě prodeje, tím lépe!
Daniel Procházka (Ipsos)

Z výzkumů se opravdu potvrzuje, že pro efektivní pokrytí různých typů zákazníků a různých potřeb je dobré nabízet na trhu obě varianty prodeje. Jak internet, tak kamennou pobočku. Existence kamenné pobočky vzbuzuje pocit kvality a bezpečí pro případy reklamací a internetový kanál vytváří image přístupné ceny.
Martin Boček

Stále tady bude skupina zákazníků, já jim obecně říkám ‚moji rodiče‘, kteří si na to zboží ještě před placením chtějí sáhnout. Je proto logické, že se internetové obchody přesouvají částečně do těch kamenných. Ostatně bych si asi sám nekoupil tolik oblečení, kdyby mi Zoot před tím neumožnil bez obav si to vyzkoušet v jejich Výdejnách radosti.
Petr Podlešák

České firmy nakupují na jihu Evropy

Akcie Kofoly zmizí z polské burzy. Foto: Profimedia.cz

Kofola koupila 100 % podíl v chorvatském Studenaci. Foto: Profimedia.cz

Skupina Kofola převzala tento týden chorvatského producenta minerálních vod Studenac a skupina Rockaway skoupila internetové srovnávače na Balkáně. Minulý týden se přitom odehrával spíše v duchu asijských akvizic českých firem – Pilsner Urquell přešel pod japonskou Asahi a Mountfield pod čínskou Eurasia Development Group Limited. Kofola podle deníku E15 posiluje svou pozici v adriatickém regionu, minerální vody Studenac koupila od chorvatské společnosti Podravka. Kromě Chorvatska, Česka a Slovenska má Kofola výrobní závody také v Polsku a ve Slovinsku.

Česká investiční skupina skoupila podle Euro.cz tři cenové srovnávače v Maďarsku, Bulharsku a Rumunsku. Všechny tři patřily jihoafrické společnosti Naspers. Rockaway v Česku vlastní internetový srovnávač Heureka a také skupinu e-shopů Mall Group, která pod ní přešla loni. Transakce, kterou financovali miliardáři Petr Kellner, Daniel Křetínský a Patrik Tkáč, vyšplhala na 5,4 miliardy Kč. 

Takové zprávy mám rád. Po létech naříkání na to, jak nám ti zlí kapitalisté skoupili naše národní stříbro a vytlačili české sámošky, je radost vidět, jak český byznys využívá naplno možností, které nabízí jednotný trh Evropské unie.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Regionální expanze je přirozená věc, kam taky jinam expandovat. Doufám, že majitelé nechají svoje lokální firmy, týmy a značky mezi sebou soutěžit, a že nebudou vše diktovat centrálně.
Daniel Procházka (Ipsos)

Minulý týden jsem poslouchal rozhovor s expertem na pivní trh, a ten říkal zajímavou myšlenku, že export nápojů je vlastně ‚obchod‘ v průměru s 95% s vodou. Proto se vždy vyplatí možnost vyrábět v blízkosti odbytu.
Martin Boček

Kofola jede. A to je dobře. Českého zákazníka se tato akvizice asi moc nedotkne, ale v globálu je dobře, že to zase jednou česká firma za hranicemi dala.
Petr Podlešák

Alza vydělala za prosincový týden miliardu

Výdejna Alzy, která za týden vydělala miliardu

Výdejna Alzy, která za týden vydělala miliardu

E-shop nejen s elektronikou Alza.cz ohlásila poprvé v historii své týdenní tržby. V týdnu od 8. do 15. prosince vydělala miliardu Kč. Ještě před jedenácti lety by k takovému výsledku přitom potřebovala celý rok. Letos třeba v kategorii Sport rostla meziročně o 400 %. „Na internet se přesouvají i tradiční retailové kategorie,“ glosuje to vedení firmy. Alza je co do obratu největším českým e-shopem, za loňský rok vydělala 14,5 miliardy Kč. Následuje Mall.cz, který utržil loni 9 miliard Kč. Třetí místo patří online prodeji Datartu, který za rok 2015 utržil 4,9 miliardy Kč. 

Velmi povzbudivá story. Jsem moc rád, že v e-commerce se dá postupovat strategicky a vytvářet dlouhodobě udržitelný zisk. U některých internetových hráčů to tak nevypadá, o to více mne Alza naplňuje radostí.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Alza jede. Také proto, že je všude vidět – v onlinu i offlinu. I když kdekdo zeleného Alzáka nenávidí, já bych ho volil osobností e-commerce posledních několika let.
Tomáš Hájek (Admez)

Tuhle zprávu zmiňuje docela hodně lidí i v běžném ‚business casual‘ hovoru, takže si myslím, že je to jeden z nejvýznamnějších retailových milníků za poslední dobu. Růst Alzy je fakt neuvěřitelný. Asi to prostě dělají dobře. Jako zákazník říkám: ano, dělají.
Václav Loubek

Důvěru ve značku mohou Alze ostatní závidět. A protože mají i skvělý servis, není se utrženým tržbám co divit.
Daniel Procházka (Ipsos)

Skvělý úspěch, založený na dlouhodobé a poctivé práci. Prozatím jsem ještě nepřijal zeleného maskota, myslím si, že kromě toho, že si ho lidé spojují s Alzou neplní žádnou další funkci, ale proč ne.
Martin Boček

Kdysi dávno, na přednášce institutu pojmenovaném po jednom slavném zesnulém admanovi, vyprávěn mi byl příběh o jisté firmě Alzasoft, která měla tolik problémů (hlavně ve spotřebitelské komunikaci), že radši umazala z názvu to soft a začala znovu. Hop do současnosti a ona je z toho miliarda za týden (i když před Vánoci, což je takový trochu doping). Můžete mít na Alzu různé názory, ale tomuto se prostě sluší zatleskat.
Petr Podlešák

Centrum Černý Most bude o saunový svět větší

Centrum Černý Most v nové podobě

Centrum Černý Most v lednu otevře ve své střešní části saunový svět

Centrum Černý Most čeká v lednu příštího roku otevření saunového světa, umístěno bude na střeše centra. „´Je to jeden ze způsobů, jakým je možné Centrum Černý Most v krátkém čase rozšířit,“ řekl v rozhovoru pro Retailek Tomáš Urbanovský, manažer Centra Černý Most. Nákupní centrum prošlo v roce 2011 až 2013 rozsáhlým remodelingem, podle Urbanovského se miliardová investice vrátí zpátky do deseti let. Proč se k remodelingu Černý Most odhodlal, bylo prý „určeno několika determinanty“ – konkrétně změnou centra z lokálního na regionální a také snahou o moderní vzhled. „´Rozhodně tu mezi lidmi platí, že zvyk je železná košile. Stále trvá domněnka, že Centrum Černý Most je Globus a obráceně,“ komentoval Urbanovský Čechy jako návštěvníky obchodních center.

Ten nápad se saunou je asi inspirován tím, že v okolí Černého Mostu se už nyní potí tisíce lidí. V autobusech a autech, které stojí v zácpách kolem Centra Černý Most.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Řekněte někdo pánovi, ať přestane číst ty učebnice korporátní mluvy, a přestane dělat ze čtenáře Retailku blbce.
Václav Loubek

Skvělá zpráva. Vzpomínám si, jak bylo úžasné, když udělali a označili i silnici ven z centra přes sousední vesnici.
Daniel Procházka (Ipsos)

Nedávno jsem byl nakupovat v centru na Chodově a je to příšerné bludiště. Fandím přestavbě Centra Černý Most, protože i přes rozsáhlost celého komplexu se jim daří zachovat jasnou vnitřní strukturu a také nabídka obchodů je podle mého názoru dobře nakombinovaná.
Martin Boček

Když to nejde do šířky, bude to muset jít do výšky. To, co už dlouho funguje třeba v New Yorku, došlo také na Černý Most. Jako saunaři je mi ta myšlenka sympatická, jako markeťák přemýšlím, jak moc se lidi budou chtít před/po nakupování svlékat do naha a skákat do vířivek. Nebo zda se najde dost lidí, kteří budou chtít tyto dvě aktivity (skákání do vířivek a nakupování) kombinovat.
Petr Podlešák

Kolonial.cz chce hromadně zavážet do vesnic

Kolonial.cz jde s proudem a zvětšuje distribuci svého magazínu

Kolonial.cz chce zavážet do menší vesnic, ze kterých mizí samoobsluhy

Online supermarket s potravinami Kolonial.cz rozšířil svou oblast závozu na vesnice v šestikilometrové vzdálenosti od dálnice D5 mezi Prahou a Plzní. V dané oblasti očekává, že nákupy budou objemově menší a pro malé obce chce vyjednat hromadné nákupy. Podnětem pro hromadné nákupy má být odchod samoobsluh z vesnic. Potenciální cílovou skupinou jsou kromě obyvatel také jídelny škol, školek, domovů důchodců a dalších institucí. Do nové testované oblasti spadají města jako Žebrák, Hořovice nebo Mýto a okolní menší obce. Na instituce a firmy ovšem ve větších městech se chce v příštím roce zaměřit i konkurenční Košík.cz. 

Venkované se radují, akcionáři pláčou. Samozřejmě to nenadálé štěstí západočeským vesničkám přeji. Proč ale Kolonial.cz radši nevěnuje energii dobytí klíčového pražského trhu, to mi fakt hlava nebere.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Online prodej potravin je těžká disciplína. A čtveřice žraloků na trhu ji bude posunovat dál. Pokud zvládnou venkov, bude to bomba. Logické by se zdálo, že by venkovský prostor online obhospodařovala zejména skupina Coop. Ale kromě východních Čech to zatím není moc vidět.
Tomáš Hájek (Admez)

Rozšiřování závozových oblastí je určitě dobrá zpráva pro nakupující a také jistě zajímavé zadání pro logistiku. A navíc, starostové a obce se mohou dost naučit o využívání digital/e-commerce služeb, a to se při nákupu vajec vždy počítá.
Daniel Procházka (Ipsos)

Je zajímavé, kolik subjektů se může nabalit na prodej potravin a celková cena je stále pro koncového zákazníka přijatelná.
Martin Boček

Online obchod bude svou nabídku prezentovat v menších obcích také pomocí letáků. Nevím proč, ale tak nějak se nevědomky usmívám. Další bariéra mezi onlinem a offlinem zbořená.
Petr Podlešák

Drogerie Teta mění svůj web na magazín 

Drogerie Teta se snaží zapracovat na svém webu a změnit ho v pravidelný magazín pro ženy. Za novým vzhledem webu stojí agentura Sprinx Systems, která rozvíjí magazínový obsah v sekci webu nazvané Inspirace. Rozšíření webu Tety o obsah souvisí s dosavadní marketingovou strategií české sítě drogerií. Síť drogerií poslední tři roky věnovuje značné expanzi a rebrandingu svých prodejen. Po modernizaci firemního loga přišly na řadu také investice do růstu v online prostředí. Vedle kosmetiky, krásy a zdraví se má web postupně rozrůstat o další témata.

Na první pohled to vypadá, že to je přece úplně jasná věc, nic revolučního. Tak to je ale u Tety běžné – dělá úplně jasné věci, které (z nepochopitelných důvodů?) konkurence nějak nedělá. A ty jasné věci dělá zpravidla velmi dobře, takže se zákaznice asi mají na co těšit.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Mít obsahovou strategii je asi super, a velká část zákaznic Tety jsou, ehm, bydlenky s mimísky. A ty na netu tráví většinu dne, takže podle mě smysluplný plán.
Václav Loubek

Obsah je magické slovo, skoro zaklínadlo. Tak hurá na to, Teto! A protože obsah vyjadřuje velikost plochy, tak přeji hodně zábavy na metr čtvereční.
Daniel Procházka (Ipsos)

Pokud vím, v Tetě nakupuje už také můj strejda.
Martin Boček

Jako stránky jsou to pěkné, růžové tak akorát, a věřím, že tvůrcům se podaří dostatečně dlouho generovat zajímavý obsah. Ale nemít (téměř) v roce 2017 responzivní web, to je teda u firmy této velikosti trošku chybka. Jak chcete, aby si to cílovka spokojeně četla někde u kafíčka (chodí ženy na kafíčka, že?) když si to pořádně nemůžou otevřít na mobilu nebo tabletu? Ty ty ty, Teto!
Petr Podlešák

Ikea začne prodávat nábytek z druhé ruky

Ikea. Profimedia.cz

Ikea začne prodávat a vykupovat nábytek z druhé ruky. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Švédský nábytkářský řetězec Ikea začal letos ve Španělsku a v Belgii vykupovat od zákazníků nábytek z druhé ruky a přeprodávat ho. Stejná služba se objeví v Česku od příštího roku. Informoval o tom server Lidovky.cz. Podle mluvčí Ikey Zdeňky Peckové se tak bude dít v obchodním domě Ikea na Zličíně. Lidé mohou prodat Ikee své staré šuplíky, židle, skříně, knihovny, komody a stoly. Řetězec bude vykupovat nábytek pouze tehdy, pokud není poškozený ani nijak upravený. Poté zákazníkům Ikea nabídne odkupní cenu, a když budou souhlasit, dostanou místo peněz poukázku na nákup v téže hodnotě. Švédský řetězec se tímto krokem snaží obnovit svůj obchodní model a držet krok s moderními online platformami, které se na prodej nábytku z druhé ruky soustředí.

Z Ikey se stane nejen obchod, kde si koupíte nábytek do svého prvního bytu, ale také obchod, kde si koupíte nábytek, který si někdo koupil do svého prvního bytu.
Petr Podlešák

Nejsem si jistý, jestli si nepoškodí image a také jestli je to obchodně spočítaný model, protože si budou odebírat z nových prodejů. Navíc zastávám pořekadlo, že : ‚Ikea nábytek je dobrý, ale nelze jej napodruhé smontovat‘.
Martin Boček