„Obchodníci v roce 2017 seberou odvahu a vynoří se z bahna slevové spirály“

V roce 2016 nejvíc bodovala Alza.cz a rozvoz potravin od Košíku nebo Rohlíku, nejvýraznějším trendem se stal remodeling prodejen, čištění prodejní plochy a tlak spotřebitelů na zážitek a kvalitu. Tak pravil v novoroční anketě expertní panel Retailku.

Retailek se svých odborníků také ptal, co čekají v českém maloobchodě v roce 2017. Většina se shodla, že prodejní firmy se ve velkém pustí do omnichannelu – ti z e-shopů budou chtít do kamenných prodejen, ti z kamenných prodejen naopak do online světa. E-commerce tak posílí a digitalizace se postupně začlení do všech obchodních strategií a vybuduje si cestu k větším podílům v rozpočtech. Negativní vlivy může přinést EET a konec intervencí České národní banky.

Co experti cenili loni a co očekávají letos

Bojím se, že nás příští rok čeká strašný výron populismu související s volbami. Politici budou vyhazovat peníze oknem, aby si koupili voličské hlasy. To může krátkodobě posílit kupní sílu (a dlouhodobě poškodit národní hospodářství). Čekám velký malér daný ukončením kurzových intervencí, ale třeba se politikům podaří zabránit České národní bance v akci a pak se ten problém odloží na později. V retailu dodá pokračující růst koupěschopné poptávky dalším obchodníkům a výrobcům odvahu, aby se vynořili z bahna slevové spirály a sem tam zkusili nabídnout spotřebitelům i něco inovativního, ba dokonce i kvalitního. Klesne tak třeba spotřeba kuřecího separátu. V roce 2016 považuji za nejlepší počin výkony firmy Alza. Konzistentně pokračovala v růst obratu i zisku, nepletla si přitom ani letos digitální taktiku se strategii. Jako letošní trend vidím, že motor ekonomiky se postupně zadrhával, růst HDP táhla hlavně spotřeba domácností. Pro retail to bylo fajn, ale není to dlouhodobě udržitelné.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Významných retailových událostí vidím za uplynulý rok hned několik – zákon o významné tržní síle, který byl jakousi snahou získat víc spolupráce s menšími dodavateli na marketingových výdajích. Další bylo posilování e-shopů retailerů, ať už to byly Ikea, Teta nebo další. Kdo nemá e-shop, chce e-shop. Kdo nemá kamennou prodejnu, zavádí jí. Za rok 2016 se také zvýšila obliba dovážky rychloobrátkového zboží domů. Zhostily se toho firmy jako Košík.cz nebo Rohlík.cz, které se snaží šířit mimo Prahu. U těchto služeb vidím větší cenovou dostupnost v čase. Pozitivně vnímám novinku Globusu Scan & Go, která se snaží lidem urychlit nakupování. Co je naopak míň pozitivní, je, že i přes proklamace stále ‚frčí‘ slevové akce. Silné značky se permanentně nachází ve slevách. Rysem loňského roku je pro mě také nevyjasněná pozice bio potravin na trhu. Mají své klienty, ale spotřebitelsky nemají jasně pochopený přínos a ospravedlněnou vyšší cenu. V retailu jsem také pozoroval rozšíření plateb bezkontaktním způsobem. Co se týká marketingu velkých retailerů, youtubeři už patrně vyšli trochu z módy. Nestačí jen propagovat, musí se s danou osobou spojit logicky. Vidět byla i jasná snaha lokálních týmů vytvářet marketing lokálně nebo regionálně. Letos se plně projeví zavedení EET, posílí se internetové prodeje a bude líp fungovat shopper marketing spolu s navigací na internetu. Dovážení potravin se rozvine víc mimo velká města. Projeví se také vliv zákonu o významné tržní síle a dodavatelé, hlavně ti menší, zlepší svou pozici vůči řetězcům. I nadále se bude projevovat snaha řetězců vyčistit prodejní plochu a do nákupních center se bude přesouvat kvalitní gastronomie. Stabilizuje se poměr zájmů větších obchodních center versus menších specializovaných prodejen a retail se zaměří na muže a seniory. Myslím, že digitalizace všech odvětví bude na vzestupu, a to díky tlaku milleniálů, kteří budou vyžadovat větší zapojení chytrých telefonů do plateb a do komunikace s obchody. A na konec – vzroste tlak na čerstvost sortimentu, ať už ovoce, zeleninu, ryby. Supermarkety budou mít v tomto ohledu potenciál oživit oblibu spotřebitelů v těchto segmentech.
Martin Boček

V retailu uplynulého roku vnímám silně remodelace řady řetězcových prodejen, které se snad budou líbit zákazníkům, ale také rozjezd některých legislativních lahůdek, jakými jsou omezení prodejní doby nebo zahájení EET, byť na obchodníky dojde letos. E-commerce zažívá to, co kdysi kamenný obchod – silní dále posilují, hledají kapitál a budují obchodní skupiny, a to často s klasickým obchodem dohromady. Co se týká mého pohledu na budoucí vývoj maloobchodu: ještě více se propojí kamenný a internetový obchod. Další řetězce otevřou své e-shopy, další e-shopy začnou s výdejnami. E-commerce dále poroste, uvnitř online světa postoupí polarizace na silné a slabé, doprovázená hledáním investorů. Dál budeme svědky spousty pokusů o revoluční způsoby doručování zboží, revoluci však v příštím roce nečekám, a tak dodávková auta různých firem budou dál zaplavovat naše ulice. Zákazník bude dále nevěrný a víc drzý než dosud. Víc se propojí obchod a služby. Budou vznikat další obchodní modely, hledající inspirace v retailu, e-commerce, franšíze, sdílené ekonomice.
Tomáš Hájek (Admez)

Uplynulý rok nevnímám nijak rozdílně oproti těm, co byly před ním. Lidé nakupovali, obchody prodávaly. Někdo musel zavřít a někdo zase otevřel nové. Takže takový retailový jing a jang v jednom. Jako markeťák nemůžu moc plesat nad úrovní komunikace, protože byla taková veskrze… česká. Ať už si pod tím představíte cokoliv. Protože stále ještě nemám křišťálovou kouli, nenapíšu, jak bude v retailu vypadat rok 2017, ale co bych si od něj přál dostat sám. Aspoň tři kampaně, při kterých mě bude mrazit v zádech a řeknu si ‚tenhle markeťák má koule‘. Komunikaci prodejců se zákazníkem takovou, abych si nemusel myslet, že nás – tedy lidi, kteří jim nosíme peníze – považují za blbce. Místo věčného nadávání na nespravedlnost – kvůli dotacím, konkurenci, státu a já nevím čemu ještě – pak snahu přijít s něčím, co zákazníkovi pomůže a přinese produkt, ze kterého se všichni ostatní posadí na zadek. Protože u produktu to začíná a služby k tomu přidané tomu můžou jenom pomoct. Máme na to celých nových 365 dnů, to není málo.
Petr Podlešák

Výrazněji budou posilovat tržby e-shopům a vzniknou i další projekty velkých značek v této sféře. Také očekávám, že výběr zboží a služeb se nebude uskutečňovat jen v online prostoru, ale že si důležitou roli obchod kamenný. Jeho forma se přesune do zážitkové polohy, existovat budou jakési interaktivní showroomy, které budou plnit i další funkce (dodávat zábavu, poradenství). Nicméně ani nástup dalších prodejů prostřednictvím e-shopů neovlivní množství kamenných obchodů.
Monika Hrubalová

A co si myslí marketéři? Lidé v českém marketingu i v reklamě by se měli zbavit obav i pocitu, že musí ve svém marketingovém mixu bezpodmínečně mít něco módního, ať už to má logiku, nebo ne. A měli by začít tvořit něco, co je autentické a upřímné, ne nutně vlastními silami. Loni to sice mnohokrát nevyšlo, ale několik projektů naznačilo, že naděje ještě zbývá. Zhruba tak vyznívá hodnocení, jaké vystavili odborníci z naší Reklamní katovny roku 2016 – a současně přání do roku 2017.