E-shopy dosáhly v roce 2016 tržeb přesahujících 98 miliard Kč, uvedla to Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Na výsledku se podle ní pozitivně podepsalo i úspěšné předvánoční období. Například Alza.cz utržila před Vánoci během jednoho týdne miliardu. V předchozím roce 2015 utržila e-commerce v Česku 81 miliard Kč. Meziroční růst e-shopů se proto pohybuje na 21 %, podílově se elektronický obchod posunul v maloobchodu z 8 % v roce 2015 na 9,5 % v roce následujícím. Pokud nepočítáme potraviny, podíl e-commerce na maloobchodu v roce 2016 je 13,3 %.
Nejvíce posilují online supermarkety
V úspěšné předvánoční době se prodávaly nejvíc tradiční artikly jako hračky nebo oblečení. „O Vánocích se dařilo prodejům hraček, sportovního vybavení či oblečení. Dále můžeme zmínit elektroniku, hobby zboží, knihy, kosmetiku a produkty pro zdraví a krásu obecně. Celoročně nejvíce rostly online prodeje potravin,“ doplňuje Jan Vetyška, výkonný ředitel APEKu. Internetové supermarkety v letošní sezóně expandovaly po celé šíři Česka, Košík.cz zamířil na Moravu i do severních částí Česka a ziskovost očekává letos v květnu. Kolonial.cz zkouší zavážet menší obce, ze kterých se vytrácejí samoobsluhy. Ty chce suplovat pomocí hromadných závozů. Oba dva navíc spolu s Rohlíkem.cz testují půdu pro možné přesunutí do formátu kamenných prodejen.
I další e-shopy otevírají další výdejny či prodejny a současně s tím podle APEKu zákazníci osobní odběr zboží stále častěji vyžadují. Zoot.cz například otevřel před Vánoci 19. výdejnu v pražském obchodním centru Quadrio. „Osobní odběr je z pohledu zákazníka levnější a často také rychlejší a pohodlnější než napjaté čekání na dodání zboží dopravcem. E-shopům se nadále daří vylepšovat interní logistiku a požadavkům nakupujících tak vycházet vstříc,“ myslí si Vetyška. Klasičtí dopravci mají v konkurenci e-shopů nyní podle APEKu těžké postavení, letošní rok pro ně bude prý výzvou.
Propojení online a offline světa je intenzivní
Trend prolínání internetového a kamenného prodeje podle APEKu i našeho expertního panelu pokračoval v roce 2016 a dá se očekávat, že se bude rozvíjet i v letošním roce. „E-commerce zažívá to, co kdysi kamenný obchod – silní dále posilují, hledají kapitál a budují obchodní skupiny, a to často s klasickým obchodem dohromady. Do budoucna se ještě více se propojí kamenný a internetový obchod, “ říká Tomáš Hájek, výkonný ředitel Asociace direct marketingu, e-commerce a zásilkového obchodu.
Podle Jana Vetyšky se v roce 2017 dá očekávat prolomení hranice 100 miliard, e-commerce dále výrazně poroste. Jiné výzkumy, například zpracovaný portálem Shoptet.cz, však uvádějí, že 100 miliard Kč na tržbách e-shopů už loni prolomeno bylo. „Opravdu hodně úspěšný byl letos týden slev v období Black Friday. Během něj dosáhly celkové obraty téměř hodnot nejexponovanějšího předvánočního týdne. V oblasti prodeje elektroniky bylo období Black Friday vůbec nejúspěšnějším v celém roce 2016,“ uvádí Vetyška.