Online supermarket Kolonial.cz ze skupiny Mall Group spouští prodejní mobilní aplikaci. Podle marketingového ředitele Kolonialu Ondřeje Tomeše se má stát do roka hlavním prodejním kanálem tohoto e-shopu. „Aplikace by měla zásadním způsobem zvýšit počet nákupů realizovaných přes mobilní platformy. V nákupech přes mobil, kde se počítač neobjevuje v žádném z kroků (tzn. od zahájení nákupu po platbu nákupu), momentálně dosahujeme hodnoty 15 - 20 % ze všech realizovaných nákupů podle období. Naopak když se podíváme na nákupy, kde bylo alespoň nějak mobilní zařízení zapojeno, dostaneme se na 40 %,“ uvedl Tomeš pro Retailek. Aplikace vznikla ve spolupráci s agenturou Mobile Internet, dostupná je pro uživatele iOS i Android.
„To, že klienti upřednostní mobilní řešení před webem právě kvůli impulsivní práci s jednotlivými položkami, nám vyšlo již ve vstupní rešerši při navrhování aplikace. Možnost okamžitě přidat do košíku položky, které doma chybí, je považována za jednu z těch nejzásadnějších - a počítač jí neumožňuje,“ vysvětlil Ondřej Tomeš a dodává, že čistě mobilní nákupy se budou nadále setkávat s nákupy zahájenými přes mobilní platformu a dokončovanými na počítači. „Košíky se ale vzájemně párují, i toto tedy bude chování, které budeme podporovat,“ dodává. Na dotaz Retailku, zda mu rok nepřijde jako příliš optimistická doba na uvedení aplikace v hlavní prodejní kanál odpověděl marketingový šéf Kolonialu: „Předpokládáme, že transformace nákupního chování bude rychlá a 12 měsíců nám tedy nepřijde jako přehnaně optimistická doba - trendy nám v tom rozhodně nahrávají.“
Kolonial.cz si od aplikace slibuje, že přiláká k nákupům nové skupiny zákazníků, které dosud preferovaly kamenné obchody. „Hodně času jsme věnovali zkoumání, jak jednotlivé cílové skupiny v e-shopu nakupují. Na základě toho jsme navrhli třeba navigační prvky aplikace. Kategorie potravin a dalšího zboží jsou řazeny tak, jak je na ně člověk zvyklý ze supermarketu. Při nákupu prostřednictvím aplikace tedy projdete jednotlivá oddělení a vložíte do košíku to, co vám právě chybí,” míní Tomeš a dodává, že jednoduchost a ergonomie aplikace může přilákat i konzervativní klientelu.
Kolonial.cz vyzdvihuje v nové aplikaci zejména službu čtení čárových kódů. „Aplikace čte běžné EAN čárové kódy na obalech zboží. Pokud vám tedy doma dochází například mléko a daný produkt je u Kolonialu zalistován, jednoduše sejmete kód na krabici - zobrazí se vám karta produktu s cenou a dostupností na Kolonialu, odkud můžete zboží vložit do košíku. To je možné pochopitelně udělat i v obchodě, a porovnat si tak ceny,” vysvětlil pro Retailek PR manažer Kolonialu František Brož.
Online supermarket chce prý motivovat zákazníky, aby ceny produktů v kamenných supermarketech porovnávaly s cenou v těch virtuálních. „Srovnávání cen se chceme věnovat obecně i v tomto roce - loni jsme například začali se srovnávacími nákupy formou mystery shoppingu. Rozhodně nejdeme cestou masivních slevových akcí, ale spíše zvýhodněných velkých balení nebo produktových setů. Těch máme v nabídce vždy kolem 10 %. Chceme tedy, aby jádro každého zásobovacího nákupu pro domácnost bylo plně konkurenceschopné - nevadí nám přímé porovnávání zákazníky například s kamennými supermarkety,” říká Brož.
Aplikaci bude Kolonial.cz podle svých slov promovat zákaznickými kanály na stávající klienty - mailingem, promočními materiály na dokumentech, webem. Pomocí separátních kampaní s leitmotivem Nákup v kapse se prý aplikace představí na veškerém pokrývaném území, a to pomocí letáků, OOH, LCD. „Samozřejmostí bude také mobilní reklama nebo podpora v podobě slevových kódů využitelných právě přes aplikaci. V následujících měsících ji navíc podpoří i další přichystané změny, které brzy představíme,” řekl Ondřej Tomeš.
Konkurenční e-shop s potravinami Rohlik.cz má podle slov své mluvčí Michaly Gregorové aplikaci už od dubna 2015. Také největší hráč na českém trhu s online potravinami, Tesco, disponuje mobilní aplikací nazvanou Tesco potraviny online. „Naší hlavní prioritou je dobře optimalizovaný mobilní web, a to na všech zařízeních. Aplikaci pro nákup na Košíku budeme spouštět v první polovině tohoto roku - u ní se soustředíme hlavně na to, aby byla uživatelsky co nejpohodlnější. Nevnímáme ji nicméně jako klíčový prodejní kanál,“ říká za další online e-shop Košík.cz PR manažerka Nina Černá.