Walmart bojuje s Amazonem, Macy’s se nedaří a redukuje prodejny

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Macy’s redukuje svou síť prodejen

Americké sítě obchodních domů Macy’s a Kohl’s snížily své předpovědi hospodářských výsledků za rok 2016 poté, co se povánoční tržby nevyvinuly tak, jak se očekávalo. Informovala o tom agentura Reuters. V reakci na méně vydařenou povánoční sezónu navíc oběma společnostem klesly akcie o 10 až 15 %. Za hlavní příčinu poklesu tržeb amerických obchodních domů experti označují posilování online konkurence jako je Amazon nebo Walmart. Macy‘ s a Kohl’s také tratí na poklesu poptávky po oblečení a doplňcích, lidé se více zaměřují na nákup automobilů a domácích doplňků. Macy’s oznámil, že během letošního roku zavře 68 svých obchodních center, o práci díky tomu přijde 3.900 zaměstnanců. Na tržbách v roce 2017 se to odrazí ztrátou 575 milionů dolarů. Rival Macy’s, síť Kohl’s, zatím oznámila, že jí v povánoční sezóně meziročně klesly prodeje o 2,1 %. Zda se chystá uzavřít své prodejny zatím není jasné. 

Srdce mne bolí, Macy’s mám moc rád. I takhle skvělý retailer jde do kopru, a to na trhu, který je celkově v konjunktuře. E-commerce si už v USA vybírá svoji daň a připravuje lidi o pracovní místa a zavírá tradiční prodejny. K nám to taky časem dojde, skoro bych se vsadil, že jako na potvoru v době, kdy naše konjunktura skončí a nezaměstnanost bude opět nepříjemné téma.

Walmart posiluje v e-commerce

Walmart uskutečnil novou akvizici, která mu ještě upevní místo v e-commerce světě. Loni v září koupil online supermarket Jet.com za přibližně 3 miliardy dolarů, letos k ní přidal online prodejce obuvi ShoeBuy.com. Cena transakce se vyšplhala na 70 milionů dolarů. Právě obuv z ShoeBuy se má objevit jako dostupná ke koupi v online supermarketu Jet.com. Walmart si vybral platformu ShoeBuy jako protipól online obuvi Zappos, kterou vlastní jeho největší konkurent Amazon. Informoval o tom portál Chain Store Age

Další dílčí důkaz podporující teorii, že digitální hráči nakonec stejně skončí v rukou starých kamenných borců….

L’Oréal investuje do digitálu

Kosmetický gigant L’Oréal oznámil, že ze strategických důvodů investuje do společnosti Partech Ventures. Podle společnosti to má doplnit komplexní strategii L’Oréalu podílení se na připojení a rozvoji startupového světa a podpořit slibné pokroky v digitálním byznysu. Spojení se společností Partech Ventures umožní kosmetickému gigantu vytvářet personalizované nástroje pro zákazníky, poháněné umělou inteligencí a novými možnostmi služeb. „Nové spojení s firmou Partech Ventures má za cíl vytvářet plošně novou hodnotu pro naše značky a marketingové týmy. Chceme, aby nás tento komplexní rozvoj posunul směrem k novým nápadům a partnerům, abychom lépe porozuměli a obsloužili i naše zákazníky,“ říká Lubomira Rochet, vedoucí digitálního oddělení L’Oréalu. Zprávu přinesl European Supermarket Magazine

L’Óreal bere digitální transformaci vážně. Jeden z jeho šéfů nedávno prohlásil, že e-commerce není třešinka na dortu, ale nový dort. A tahle akvizice svědčí o tom, že to nebyl jen bonmot, ale stručná charakteristika firemní strategie.

Konference CES ve dvou minutách

Minulý týden probíhala v Los Angeles každoroční konference Consumer Electronics ShowSetkávají se na ní pravidelně největší firmy v jednotlivých segmentech, které představují své nejnovější inovace a podle Quartz Media často udávají tón technologickým trendům na celý rok dopředu. Mnohé z představených vizí se však podle článku nikdy neuskuteční a jedná se spíše o snahu zapůsobit svou futuristickou inovací. 

Autoři článku nabízejí shrnutí toho, co se na Consumer Electronics Show (CES) dělo. V kategorii automobilů se dnes v moderních logistických parcích běžně používají automatizované automobily, které se samy řídí. Velké automobilky jako Honda, General Motors nebo Ford začaly v tomto ohledu používat CES pro předhánění se v posledních inovacích. Mladší hráči jako Faraday Future zase nabídli svou futuristickou vizi ve změně řízení. Letošní představené modely byly podle autorů na běžné použití jako obvykle nepraktické.

Po nečekaném úspěchu, který měl Amazon se svým zařízením Amazon Echose nyní technologické firmy předhánějí v konverzačních zařízeních. Očekávat se prý v letošním roce na trhu dá mnoho inteligentních reproduktorů s libovolnou kombinací obrazovek, očí nebo kol. 

CES letos hostil velké množství samostatně létajících a pohybujících se robotů a dronů. Jestli v letošním roce budou schopní dělat něco jiného, než fotografovat nebo přehrávat hudbu, je otázkou. Očekáváno je, že budou bezpečnější. 

Výrobci spotřební elektroniky předvedli na CES to, co obvykle – HD televizory, ledničky, pračky nebo mikrovlnné trouby. Letošním trendem v segmentu televizí je rozlišení HDR (high dynamic range), který se vyznačuje větší orientací na světlé a tmavé detaily snímku. Objevily se také 3D televizory, dotykové lednice nebo mikrovlnné trouby s doprovodnými aplikace. S tím je spojený letošní trend internetu věcí – pokud nemají inteligentní reproduktor, nemůžete s nimi do budoucna počítat. 

CES je nepochybně jeden z nejpodstatnějších momentů začátku nového roku, nejen pro výrobce spotřební elektroniky, ale taky pro retailery. No a tohle je velmi praktický rychlý přehled o tomto megaeventu.

Britský Co-op expanduje navzdory brexitu 

Britská síť Co-op – tedy The co-operative food – plánuje v letošním roce investovat 70 milionů liber a otevřít 100 nových prodejen. Informaci o rozšíření přinesl deník The Telegraph. Jeho retailoví soupeři jako Tesco, Sainsbury’s, Asda a Morrisons se v Británii naopak rozhodli plán na expanzi odložit, kvůli nervozitě na trhu z nadcházejícího brexitu. Netýká se to diskontů Lidlu a Aldi, ti mají v plánu v následujících letech rozšířit své řady o dalších 60 až 70 prodejen. Nové prodejny postaví Co-op zejména v Londýně a na jihovýchodě Británie. Pět z nových obchodů se má otevřít do začátku letošního března. V dalších letech plánuje Co-op podle Stuarta Hookinse, manažera rozvoje, otevřít další stovky nových prodejen. 

Britský Co-op pluje proti proudu a na rozdíl od konkurentů, drcených německými diskonty, neredukuje svoji síť, ale otevírá nové prodejny. Třeba o tom někdy poví i českým kolegům ze spotřebních družstev a vysvětlí jim, že má smysl bojovat, i když nepřítel je velmi nepříjemný.