Řetězce navyšují platy, nechtějí působit jako „zlí“ zaměstnavatelé

Maloobchodní řetězce se snaží zbavit image málo platícího zaměstnavatele. Tu znovu potvrdila kauza kolem nízkých platů v řetězci Albert, jak o ni psalo třeba Aktuálně.cz. I proto Billa k začátku nového roku navýšila pracovníkům plat a Globus nebo Lidl zlepšovali podmínky průběžně během roku.

Zvyšování platů nahrává také nízká nezaměstnanost v Česku, momentálně klasifikovaná jako jedna z nejnižších v Evropské unii. V prosinci podle Kurzy.cz vystoupala na 5,2 %, začátkem letošního roku se podle predikcí odborníků klesne jen mírně na 5 %. V takových příznivých hospodářských podmínkách potom spíše platí, že si zaměstnanec vybírá svého zaměstnavatele, ne obráceně. Nejen klasičtí retaileři se proto musí snažit si pracovníky udržet. „Pro český trh práce je v posledních měsících charakteristická velmi nízká míra nezaměstnanosti spojená s velkým konkurenčním bojem o kvalitní zaměstnance,“ potvrdila pro Retailek Pavla Hobíková, mluvčí Globusu.

Billa na začátku letošního ledna oznámila, že všem svým zaměstnancům po dohodě s odbory zvyšuje plat o 5 %. Loni přitom navýšila mzdy v průměru o 4 %. „Zaměstnanci jsou pro nás klíčoví, a proto věříme, že zlepšení mzdových podmínek přinese jistotu a spokojenost na obou stranách. Průběh jednání s jejich zástupci byl i tentokrát nadstandardní, čehož si velmi vážíme,“ komentuje vznik dodatku ke kolektivní smlouvě Jaroslaw Szczypka, generální ředitel Billy v Česku.

K jednorázovému zvýšení přikročilo i Makro. „Pro fiskální rok od října 2016 do září 2017 zvýšila společnost Makro meziročně platy na nemanažerských pozicích o 8 %,“ sdělila Retailku PR manažerka Makra Tereza Knířová.

Zvedání mzdy je spíš průběžný jev

Opačný přístup než Billa zvolily obchodní řetězce Globus nebo Lidl. Mzdy navyšovaly už v průběhu minulého roku. A hodlají pokračovat. „Chceme být atraktivní zaměstnavatel a mít ve svých týmech ty nejlepší zaměstnance v oboru, proto jsme mzdy upravovali a navyšovali průběžně,“ prohlásila Hobíková z Globusu. V průběžných platových úpravách podle ní Globus plánuje pokračovat i letos. 

Stejný krok jako Globus udělal například Lidl, který se snaží zaměřit i na atraktivitu nástupních mezd. „Mzdy jsme u pozic prodavač/prodavačka a skladník/skladnice navyšovali v červnu loňského roku, a to o víc než 20 %. K témuž datu jsme u těchto pozic navyšovali i mzdy nástupní, o 25 %. Mzda je všem zaměstnancům v průběhu pracovního poměru dále navyšována – po zapracování – a její nárůst v prvních dvou letech je pevně stanoven v pracovní smlouvě, již se všemi zaměstnanci v prodejnách uzavíráme na dobu neurčitou,“ tvrdí pro Retailek Zuzana Holá, mluvčí Lidlu. Za uplynulých pět let společnost podle jejích slov nástupní mzdy zvýšila celkem o 47 %. Od 1. ledna Lidl dává zaměstnancům své nové stravenky v hodnotě 80 Kč, se kterými se dá platit i v Kauflandu.

Kaufland podle svého mluvčího Michaela Šperla navýšil mzdy loni ve dvou intervalech – od 1. června a od 1. října. Růst mezd se prý pohyboval na hranici 20 %. „Navýšení mzdy se týkalo především zaměstnanců na provozních pozicích v jednotlivých prodejnách. Celkem se dotklo téměř 12.000 zaměstnanců,“ dodal Šperl s tím, že růst mzdy se odvíjel od pracovního zařazení a odpovědnosti na pozici. Zda je plánováno zvýšení i na letošek, nezmínil.

I Tesco loni tarifně zvýšilo mzdy o 6 %. Stejně jako v případě Kauflandu ale mluvčí Teska Václav Koukolíček neuvedl, jak se bude pohybovat nárůst letos. Nevyloučil však, že k němu dojde. „K oficiální revizi mezd, na kterém se dohodne zaměstnavatel spolu s odborovými organizacemi u něj působícími, dochází každý rok, přičemž přesné procento zvýšeni je předmětem vzájemných jednání. Je proto předčasné hovořit o přesném procentuálním navyšovaní mezd,“ řekl Koukolíček. 

Do platů v Albertu se vložil premiér Sobotka

Na sklonku loňska vstoupil premiér Bohuslav Sobotka do debaty mezi odboráři a vedením nizozemského Aholdu, který u nás provozuje prodejny Albert, o zvýšení platů tamních zaměstnanců. „Firma Ahold i další nadnárodní společnosti dosahují v Česku velkých obratů, mají velké zisky, odvádí velké dividendy svým vlastníkům, ale příliš málo peněz tady nechávají pro naše zaměstnance,“ kritizoval nizozemskou společnost Sobotka ve vyjádření pro iDnes.cz. Nakonec se odborům podařilo s Aholdem vyjednat zvýšení mezd pro zaměstnance v průměru o 8,5 %. 

Průměrná mzda pokladních a provozních pracovníků v retailových řetězcích se podle údajů Aktuálně.cz z roku 2015 pohybuje na úrovni kolem 14.000 Kč hrubého měsíčně.