Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Lidl bude vydávat vlastní stravenky
Německý obchodní řetězec Lidl se v Česku pouští do vydávání vlastních stravenek, které nazval Naše stravenka. Založil novou firmu s názvem Lidl Stravenky, která má stejné vlastníky a stejné jednatele. V první fázi bude stravenky poskytovat pouze zaměstnancům, v hodnotě 80 Kč. Poté se s nimi bude dát platit ve vybraných restauracích, v Lidlu, ale i v Kauflandu, který vlastní stejné německá společnost Lidl & Schwarz-Gruppe.
No nevím, jestli budou zaměstnanci nadšení, že budou mít stravenky, kterými jde nakupovat jen v Lidlu a Kauflandu. Přece jen svoboda stravenek je v tom, že je berou všude. Pro Lidl je to však logické - získá kontrolu, získá provize (ty, které si berou poskytovatelé stravenek), a navíc se mu prostředky vrátí na útratách v jeho prodejnách. Plány na expanzi a konkurování zavedeným firmám nijak pozitivně nevidím, přece jen je trh dost natřískaný.
Václav Loubek
Pro Lidl/Kaufland asi přirozený krok. Jenom pozor na grafiku stravenek, aby nepohoršila některé zabedněnce. Já osobně bych nechtěl stravenky, které mě ženou do jednoho dvou obchodů, to bych považoval za zaměstnaneckou nevýhodu.
Daniel Procházka (Ipsos)
Lidl i Kaufland jdou často proti proudu a některé věci, na rozdíl od konkurence, insourcují. Většinou jsou to věci, které jsou zásadní, patří do core businessu a podle teorie by se neměly outsourcovat. Lidl chápe význam stravenek na českém trhu a dělá to, co popisujete. Podle mne správně.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Vnímám to jako zajímavý moment konkurenčního boje, v tomto případě jako kontrast s diskusí o platech zaměstnanců řetězců.
Martin Boček
Proč pořád vymýšlet nějaké poukazy (nejen) pro zaměstnance, když můžete mít vlastní stravenky. A Lidl je dost velký na to, aby celou tuhle mašinérii utáhl.
Petr Podlešák
Od nakupování k pronájmům
Strategický ředitel e-shopu Alza.cz Oleg Vojtíšek si myslí, že se mění chování spotřebitelů - současný retail a e-tail prý změnily tradiční sociální rozměr nakupování. Chybí interakce a zážitky. Novou hodnotou v nakupování se stávají emoce, když věci získáme sdílením nebo zapůjčením, nemusíme jí už vlastnit. Stačí, že nám nový způsob získání navodil potřebný zážitek a emoci. Právě pomocí zážitků se dnes lidé poměřují, sdílejí fotografie na sociálních sítích. Raketově podle Vojtíška rostou pronájmy věcí, ať už se jedná o telefony, luxusní módní zboží, byty nebo automobily.
V zásadě s Olegem souhlasím. Jen nevím, zda rostoucí počet lidí bez televize není dán tím, že na sto padesáti programech se stále dokola vysílají stejné seriály a večerní zpravodajství shrnuje to, co přes den už bylo na internetu. Já bych uvítal pronájmy řady spotřebního zboží, protože aktuálně pociťuji zejména trend (cituji konkrétní případy) ‚zboží se musí točit, proto ho děláme nekvalitní, aby dlouho nevydrželo a zákazník více nakupoval‘. A to mě děsí...
Tomáš Hájek (Admez)
Proti operáku nic nemám, už jsem taky sondoval možnost pořízení jistého mnichovského vozu touto formou. Problém, který mám s operákem (nebo pronájmem nebo ať to nazvou jakkoliv) Alzy na iPhony a jiné radosti, je neuvěřitelná předraženost oproti koupi. Třeba konkrétně u toho BMW u nějakého normálního dealera, který nespolupracuje s youtubery (haha), znamená koupě auta měsíční splátku zhruba 22.000 Kč, operák bez všech starostí nějakých 13.000 Kč. Takže operák jednoznačně výhodnější, jelikož zahrnuje i servis, takže samotná platba za ten kus železa je ještě menší. Když se podívám na dvouletý operák na telefon u Alzy, zaplatím v platbách cenu iPhonu zhruba za rok (u BMW zaplatím za rok asi osminu až desetinu ceny auta). Jasně, ta paralela má hodně mezer. Ale celkově v tom vidím právě onu hipsterskou přirážku za buzzwordy typu downsizing, sdílená ekonomika a podobně.
Václav Loubek
Zajímavý názor, který může odrážet realitu, já to vidím v cílových skupinách 19-26 let a není to jenom otázka peněz. Samozřejmě, že jsou další položky, které člověk vynechat nemůže, ani si je nepronajme, jako například potraviny, ale obchod jako takový se mění, kamenné obchody (mimo FMCG) budou sloužit jako zážitkové a informační pointy, i když se obchod bude víc a víc uskutečňovat v online prostoru.
Monika Hrubalová
Nevím, kdo zcela bez peněz by si nechával co doručovat o půlnoci na Sněžku, ale je fakt, že se nákupní chování lidí společně se změnami ve společnosti a možnostmi měnilo, mění a bude měnit. Pro výrobce a poskytovatele služeb se nemění nic, měli by vědět co, komu, proč a kde prodávají, jinak neprodají ani nepůjčí. Někteří proto jen rozdávají.
Daniel Procházka (Ipsos)
Tohle je jeden z nejinteligentnějších textů o retailu z pera (z klávesnice) českého autora za poslední roky. Jen je potřeba ještě diskutovat, jak rychle tento trend z USA dorazí až k nám opravdu masově. Signály konce primitivního konzumerismu jsou už u nás patrné, ale je velká otázka, kdy se stane masovým jevem.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Lidé v našich končinách k těmto závěrům bohužel docházejí až poté, co si projdou fází materiálního bohatství. Většinou o nich pak jejich blízcí hovoří ve smyslu, že jim ‚asi hráblo‘.
Martin Boček
Maloobchodní řetězce navyšují platy
Maloobchodní řetězce se snaží zbavit image málo platícího zaměstnavatele. Tu znovu potvrdila kauza kolem nízkých platů v řetězci Albert, jak o ni psalo třeba Aktuálně.cz. Za platy v Albertu orodoval premiér Bohuslav Sobotka, po dohodě s odbory se zvedly v průměru o 8,5 %. I proto Billa k začátku nového roku navýšila pracovníkům plat a Globus nebo Lidl zlepšovaly podmínky průběžně během roku. Lidl navíc láká zaměstnance i na výhodné nástupní podmínky. Zvyšování platů nahrává i nízká míra nezaměstnanosti, kvůli které nastává mezi zaměstnavateli konkurenční boj. „Pro český trh práce je v posledních měsících charakteristická velmi nízká míra nezaměstnanosti spojená s velkým konkurenčním bojem o kvalitní zaměstnance,“ potvrdila pro Retailek Pavla Hobíková, mluvčí Globusu. Ke zvýšení se odhodlalo i Makro nebo Kaufland.
No, takhle napsané to skoro vypadá, jako by zlá hydra image-zlého-zaměstnavatele-saurus napadla nebohé retailery. Jenže ono to tak není, že, přátelé v kancelářích obchodních řetězců. Dokud to šlo, tihle moderní otrokáři dusili své zaměstnance, toliko ‚reprezentanty pro styk s veřejností‘, že si tuhle image prostě sami dobrovolně ve jménu krátkozrakých úspor vytvořili. A rozhodně image nerozbijí pětiprocentním nárůstem. Protože o pět procent vzrostla i minimální mzda. Líbí se mi v tomhle ohledu otevřený přístup Lidlu. Jenže Lidl není otevřený jen v tomhle, ale i ve spoustě dalších věcí, což vytváří celkově pozitivní image. A kruh se uzavírá - jaký to rozdíl oproti dalším retailerům.
Václav Loubek
Hlavně aby z nalákaných kvalifikovaných lépe placených lidských zdrojů nebyly brzy jen lidské stroje.
Daniel Procházka (Ipsos)
Retaileři nejsou andělé, ale v tomhle jsou fakt nevinně. Zaměstnávají obrovské množství jinak těžce zaměstnatelných lidí. Mají dokonce specializované programy, pomáhající zaměstnat děti z dětských domovů. Řeší problémy zaměstnanců se zadlužením. Aktuálně masivně přidávají. Vláda (a zejména její soc-dem část) si z retailerů udělala fackovací panáky. Na jedné straně je chodí udávat kvůli údajně nízkým mzdám na zahraniční velvyslanectví, na straně druhé si stěžuje, že řetězce platí moc skladníkům a odlákávají tak lidi z policie. Zavírá o svátcích obchody a brání tak zaměstnancům vydělat si peníze navíc a vyhání kupní sílu do ciziny. Atd. atd. Šokující je srovnání třeba s Německem, kde sociální demokracie aktivně spolupracuje s retailem, mimo jiné pro jeho významnou roli zaměstnavatele.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Podle mého názoru by stačilo mnohem méně obchodů a problém by byl vyřešen.
Martin Boček
Kvalitního člověka do obchodu abys lupou pohledal. A když najdeš, většinou ho dobře nezaplatíš. Jak to tak pozoruju, bude tak práce personalistů v retailu pořád těžší a těžší. Teda, pokud se náš pan premiér ještě jednou pořádně nehecne a zajistí zase nějakým dalším zaměstnancům přidání k platu…
Petr Podlešák
V Dr. Max nakupuje většina, Pilulka láká cenou
Největší lékárenskou síť v Česku Dr. Max s 390 pobočkami volí k nákupu podle průzkumu Nielsen Admosphere pro Retailek 72 % české internetové populace. Do lékáren Benu chodí nakupovat 15 % Čechů internetové populace nad 15 let. Na třetím místě jsou lékárny sdružené pod názvem Moje lékárna, které volí 5 % zákazníků. Dr. Max mezi respondenty zvítězil ve všech dílčích kategoriích - v šíři a kvalitě sortimentu. přehlednosti lékárny, odbornosti a ochoty personálu, v dobrém jméně, v přívětivosti otevírací doby, ve věrnostním programu, dostupnosti a také v ceně. Na druhém místě se v kategoriích téměř bez výjimky umístily lékárny Benu, kromě ceny, která je podle dotázaných lepší v síti Pilulka. Lékárenským řetězcům dává přednost 51 % respondentů, samostatným lékárnám 11 %.
Jasná první pozice Dr. Maxe odpovídá kvalitě marketingu.
Tomáš Hájek (Admez)
Síla řetězců ve všech oblastech lidského bytí je fakt neuvěřitelná. Jestli si průměrný zákazník myslí, že je to pro jeho dobro, tak se plete. Jinak k výzkumu - mám pocit, že výsledky dost odrážejí velikost rozpočtů na reklamní kampaně.
Václav Loubek
Dr. Max je fenomén. Jestli se navíc podaří plánovaná expanze do ciziny, včetně té západní, bude to jeden z nejzajímavějších příkladů úspěchu v našem retailu od dob Brouka a Babky či Bati.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Je zajímavé, že nejdůležitější faktor je stále cena a dostupnost. Znamená to, že lidé v podstatě lékárny mezi sebou nijak kvalitativně dále neodlišují. Je to velká příležitost nějaký odlišný prvek hledat, přisvojit si ho a zákazníkům správně prodat.
Martin Boček
Kolonial.cz má aplikaci, co čte EAN kódy
Online supermarket Kolonial.cz spustil novou mobilní aplikaci, ze které chce mít podle slov svého marketingového šéfa Ondřeje Tomeše do roka hlavní prodejní kanál. Věří, že na ni získá část klientely, která se dosud nákupům potravin online vyhýbala. Roli má hrát čtečka čárových kódů implementovaná do aplikace - z docházejícího produktu se načte kód a aplikace ho automaticky objedná (pokud ho Kolonial má mezi položkami). Aplikace má i konkurence v podobě Rohlik.cz a Teska, Košík jí teprve chystá.
Aplikace dobrá věc, ale upřednostnil bych co nejpřehlednější katalog než čtečku otisku prstů. Přece jen naklikat si nákup cestou do práce ve vlaku, to je super. Ale nějak si nedokážu představit, že mi dojde kafe, tak si načtu čárový kód, a ono mi druhý den přijede s přirážkou 50 Kč. Chci tím říct, že smysl čtečky vidím u nedostatku jednoho produktu, zatímco aplikaci budu spíš využívat na objednání mnoha a mnoha produktů… Ale třeba to tak časem nebude.
Václav Loubek
Když sečteme 6 položek nákupního košíku na telefonu vyjde nám 1.269,70 Kč, ale koloniální součet dole je 1.725,93 Kč. Co dalšího za 456,23 Kč si telefonický nakupující v 11.40 asi mobilně kupoval? Mohlo by to být přes 18 kg další předměřické mouky. Snad to není chyba v zaokrouhlení, anebo je to doprava na Sněžku, o půlnoci?
Daniel Procházka (Ipsos)
Mobilní aplikace je (alespoň z hlediska potenciální tvorby zisku) určitě smysluplnější než pokusy nahradit pojízdné prodejny v západočeských vesničkách. Záleží však hodně na UX, ta bývá v těchto případech často dost tristní a od nákupů odradí. Něco konkrétního o této aplikaci ale říct nemohu, Koloniál ke mně jako zákazníkovi ještě nenašel cestu (nejsem totiž ze západních Čech ani se neplácám na sjezdovce ve Špindlu, jsem prostý Pražák, zřejmě absolutně nezajímavý).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Do budoucna je jistě nezbytné nabízet všechny formy prodeje. Zákazník, jak známo, začíná být velmi podobný, spíše se mění jeho individuální momentální potřeby.
Martin Boček
Máme pořád ještě začátek roku, tak budu tipovat – mobilní aplikace nebude do roka hlavní prodejní kanál u Kolonial.cz. Zcela jistě se zvýší poměr přístupů z mobilu, ale že by to byl hlavní prodejní kanál, to si nemyslím. A ten skener na EAN kódy bude zajímavá hračka, ale lidi to stejně budou ťukat rukama nebo vyhledávat. Jen tipuju…
Petr Podlešák
České e-shopy na cestě za hranice
Se zpomalujícím se růstem českého trhu, rostoucími zkušenostmi českých e-shoperů a technickou propracovaností českých e-shopů (včetně logistiky a skladování) se objevuje čím dál více e-commerce firem, které narušují stereotyp o Češích - prý nás příliš nezajímá, co se děje za našimi hranicemi. Článek převzatý z časopisu Executive E-commerce společnosti Shopsys tento stereotyp vyvrací - důkazem jsou společnosti jako Mall Group, Alza.cz, Bonami, Notino, Bibloo, Zoot, který zamířil do Rumunska, nebo VašeČočky, které nově najdeme v Belgii.
Pro ty e-shopisty, kteří chtějí zejména na západ, je podle časopisu Executive E-commerce ideální svézt se na trendu e-shopů formátu marketplaces (tržišť) jako je Amazon, eBay nebo Alibaba. Podle autora může být pro českého e-shopistu například Amazon zajímavým způsobem, jak validovat konkurenčnost jeho nabídky na jiném trhu jako předvoj plnohodnotného e-shopu.
Expanze do zahraničí je správná volba, český trh je malý a počet e-shopů vysoký. Neznamená to samozřejmě, že každý musí uspět v Německu či Británii. Na druhé straně je třeba očekávat, že cizí e-shopy jednou dorazí k nám, pokud tu již nejsou. Marketplaces budou nabývat na významu. Trochu, i když v jiné podobě, to může připomínat obchodní aliance v retailu.
Tomáš Hájek (Admez)
K tomu bych snad jen dodal, že stereotypy jsou obecně špatné, a ty sebemrskačské o české ‚malosti‘ obzvlášť. Zrovna v online světě jsme mimořádně úspěšný národ a můžeme zbytku Evropy ukazovat jak na to.
Václav Loubek
Tak hoši, kde to př-e-prodáme?
Daniel Procházka (Ipsos)
Tohle je fascinující téma. Zdá se, že e-commerce je úplně nová energie pro český export, a to v oblastech, které jsou ‚ty správné‘. Zatímco stát pořád masivně dotuje montovny (a pak se diví, že máme nízké mzdy), e-shopisti exportují know-how, služby, nápady. Na Retail Summitu 2017 tomu věnujeme část diskuse o podnikání na mezinárodních trzích a už se na to těším!
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Ze ZOOTu mám radost. Fandím jim, protože je to asi jediný obchod, kde jsem schopný si koupit bez stresu oblečení (asi proto, že to vlastně až tak obchod není). Takže jen tak dál, držím palce, ať to zabodnutí další vlaječky na mapě vyjde.
Petr Podlešák
Tesco posiluje nabídku zdravé výživy
Obchodní řetězec Tesco, který se loni vymanil ze ztráty, začlenil do své nabídky přes 1.000 nových produktů, z toho 60 je v Česku novinkou. Produkty jsou převážně z řady privátních značek Tesco Free from a Tesco Organic. „Oproti loňskému roku Tesco zaznamenalo více než 20% nárůst zájmu o tyto produkty, a to především o racio a bezlepkové, bezlaktozové, vegetariánské a veganské produkty,“ uvádí firma. Před Vánoci Tesco naopak vylistovalo určitou část segmentu - především čaje a kávy.
V souvislosti s tím mě napadá jeden bonmot, který jsem nedávno někde četl. Víte, co je pro veganství pohromou? Že se stalo masovou záležitostí.
Václav Loubek
I když na Tesco jsou různé, převážně negativní názory, počet výrobků v rámci nabízeného sortimentu neustále klesá, jedná se pořád o jeden z největších řetězců na našem trhu. To, co se jim povedlo a dobře funguje, je celý systém věrnostního programu s personalizací nabídky pro zákazníky. No a zase, i zde je možnost zlepšení. Tištěné kuponky na slevy jsou nepřehledné, při nákupu těžko použitelné. Tesco má tedy řadu výzev, které musí nejenom na českém trhu provést. Jedna věc je rozprodat majetek a druhá udržet si loajalitu zákazníků a tím zvýšit svoje zisky v široké prodejní síti, kterou u nás má.
Monika Hrubalová
Jsem rád, že Tesco dělá chytré věci (viz specializované privátní značky, včetně Tesco Finest) a že už je to dokonce vidět i ve výsledovce.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)
Jestli je ziskové hospodaření založené na prodeji v obchodě a nikoli prodeji samotných obchodů, pak je to velký úspěch.
Martin Boček
Jedna věc je navýšení tržeb, druhá pak otočení ztráty na zisk. Vzhledem k tomu, kolika budov se Tesco u nás zbavilo, bych počkal na čísla příští rok, které asi víc naznačí zda je tato společnost úspěšná také v prodeji zboží a ne jen realit.
Petr Podlešák