Čínské KFC objednává podle výrazu tváře. Vietnamský retail rozkvétá

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

KFC v Číně umí objednávat podle tváře

Fastfoodový řetězec KFC spustil v Číně ve své restauraci technologické zařízení, které dokáže podle skenování obličeje zákazníka předpovědět, co si objedná. Zprávu o tom přinesl Daily Mail. Přístroj je schopný analyzovat pohlaví nebo náladu zákazníků a podle toho jim doporučí z nabídky pití a jídel, které KFC prodává. Největší důraz ale přístroj údajně klade na věk, a právě podle věkové skupiny zákazníka dokáže nabídku naprogramovat. Nové zařízení nainstalováno v concept storu KFC v Pekingu, který se jmenuje KFC Original+, a vyvinuto bylo ve spolupráci KFC s čínským webovým prohlížečem Baidu. Kromě inteligentního kiosku, který rozpoznává podle obličeje budoucí objednávku, je obchod také vybaven možností mobilních plateb. Nejedná se o první instalaci inteligentního zařízení, pilotní provoz funguje od dubna loňského roku v Šanghaji. Tamní prodejna je oproti té pekingské vybavená robotickou technologií, která objednává přání zákazníků, pokud ho do přístroje nahlas vysloví.  

My s bujnou fantazií (a nadváhou) si už dovedeme představit, jak to dopadne. Až se ‚face recognition‘ propojí s ‚corporate social responsibility‘, nikdo už mi kusy kuřátka od plukovníka Sanderse neprodá. A EET mne promptně nahlásí na nově zřízené (respektive mírně rozšířené) ministerstvo zdravotnictví a boje proti obezitě (‚ten tlusťoch už se zase pokusil objednat si kuřecí wrap!‘).
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Vietnamský retail zažil rok akvizic a fúzí

Vietnamský maloobchod zažil v roce 2016 rekordní prodeje, podle Inside Retail se hodnotově vyšplhaly na 116 miliard dolarů, v přepočtu tedy přibližně 3 biliony Kč. Prodeje rostly oproti minulému období zhruba o 10 %. Silnou pozici získali ve Vietnamu thajští retaileři, zejména skupina Central Group, která do roku 2021 plánuje zdvojnásobit svou síť na 70 supermarketů a postavit 13 obchodních center. Japonský retailer Aeon vstoupil do vietnamského maloobchodního řetězce Fivimart s 30% podílem a do řetězce Citimart se 49% podílem. Svůj první obchodní dům otevřel v Saigonu další japonský maloobchodník Takashimaiya. Korejský konglomerát Lotte Group představil v e-commerce svůj první e-shop s vietnamskou doménou Lotte.vn, do roku 2020 plánuje ve Vietnamu otevřít 60 supermarketů. Celkově tvoří supermarkety, convenience obchody a nákupní centra 25 % veškerých útrat zákazníků, do roku 2020 se očekává, že toto číslo naroste na 45 %. 

Docela by mne zajímalo, jakou roli v rozvoji vietnamského trhu hraje to, že tisíce Vietnamců ‚studuje‘ školu obchodního života na drsném českém konkurenčním trhu.
Tomáš Krásný

Amazon má v New Yorku knihkupectví

Amazon v New Yorku otevírá knihkupectví v Time Warner Center na Manhattanu. Jedná se o čtvrté knihkupectví Amazonu – dvě předchozí má ještě v San Diegu, v Seattlu a v Portlandu. Informoval o tom TechCrunch. Ten píše, že to může vážně ohrozit některé řetězce prodávající knihy. Nový obchod se například otevře v prostorách po bývalém řetězci knihkupectví Borders. Podle autorů článku se Amazon postupně díky vstupu do kamenného retailu snaží naučit zákazníky, že lze fungovat na integraci online a offline obchodu. The Amazon Books mají e-commerce gigantovi sloužit jako testování pro další stavbu fyzických obchodů, pokračování v omnichannelu a jako showroom technologických inovací, se kterými Amazon postupně přichází. 

Darwin by měl radost, jeho teorie funguje. Predátor Amazon vyhubil mnoho tradičních knihkupectví a teď se v klidu a s perfektní přípravou dál vyvíjí a zaujímá uvolněné místo na trhu. Jak víme od našich kolegů z česko-slovenského knihkupectví Martinus, omnichannel je nutnost. Takže se nedivíme, že Amazon potřebuje i kamenné prodejny.
Tomáš Krásný

Lidl chválen, že se nepodřídil

Leták Lidlu s černochem

Leták Lidlu s černochem

Během posledních sedmi let byla v Německu často zpochybňována etika diskontního řetězce Lidl. Kauza s černochem v letáku v Česku mnohé podle German Retail Blogu přesvědčila, že se i Lidl umí zachovat korektně. Německý blog uvádí, že podobná fotografie by v Německu nejspíše nikoho nepřekvapila, na českých sociálních sítích však vzbudila nebývalý rozruch. Lidl ale v odpovědích pod často rasistickými a xenofobními komentáři odmítl jakoukoliv kritiku za takové obsazení svého letáku s tím, že se nehodlá podřizovat a že žijeme v Evropě 21. století, kde je multikulturalismus běžným. Blog ocenil Lidl za takovou reakci, podle něj je v dnešní době u retailerů spíše zvykem podřídit se většině proto, aby byl klid a všichni byli spokojení. (Přečtete si, co na to řekli naši experti.)

Můžeme slavit, po delší době si nás zase všimli ve světě. Kdyby nějaká PR agentura chtěla systematicky vybudovat image Česka jako divné země z Východu, nesvedla by to lépe než ti naši pravověrní národovci, ovládající pár tlačítek na Facebooku. Ostatně ani komentář pana Prchala k této kauze, zveřejněný v Médiáři, mi nepřišel moc bystrý….
Tomáš Krásný

O trendech se ví, teď se musí zavést

Výše zmíněný German Retail Blog se také ptal expertů na maloobchod z celého světa, jaký vývoj očekávají od retailu v letošním roce. Jak mnozí uvedli, trendy se od loňska nebudou tolik lišit, řeči však nyní musí přejít do praxe. Většina z expertů se shodla, že retaileři budou muset začít budovat loajalitu zákazníků skrze lepší práci s big data a větší integraci inovativních digitálních prvků do svých konceptů. Zákazníci také budou ve vztahu k obchodníkům uvědomělejší, čemuž se budou muset obchod přizpůsobit. S tím souvisí silnější tlak zákazníků na používání mobilních technologií a větší personalizaci prodeje. Svou roli bude podle nich hrát také přidaná hodnota obchodování, na které musí retaileři zapracovat, aby dokázali zákazníkům nabídnou něco víc. Také důraz na poměr cena-kvalita-služba se prý ještě zvýší.

Dalším trendem bude operacionalizace omnichannelu – zatím se o něm hodně mluvilo, v roce 2017 však bude čas implementovat ho do svých strategií a zapracovat na integraci webu a kamenného prodeje. Experti se také shodli na tom, že letošní rok bude specifický brexitem – vystoupením Velké Británie z Evropské unie – což může maloobchod nejen v Británii silně ovlivnit. Nejen brexit může změnit podobu maloobchodu tak, jak ho známe dnes – významné volby totiž čekají Francii a Německo. Západní experti, kteří do blogu odpovídali, mimo jiné očekávají, že vzroste tlak na zaměstnance retailerů – tlak zesílí na větší produktivitu, neproduktivní složky a prodejny budou zavírány. 

Dobrá zpráva je, že předpovědi globálních expertů se zase tak neliší od toho, o čem se hovoří u nás. I když to občas vypadá, že už jsme bohužel vypadli z klubu normálních zemí, ještě tušíme, o čem se svět baví.
Tomáš Krásný