Průzkum: čtvrtina Čechů považuje cenu za znak prémiovosti produktu

Vysoká cena výrobku není rozhodujícím faktorem pro to, aby ho lidé považovali za prémiový. Za známku exkluzivity ji považuje jen čtvrtina Čechů. Jako prémiové vnímá 59 % Čechů ty výrobky, které jsou podle nich vyrobeny z kvalitních materiálů a ingrediencí. Že spolu s kvalitním složením musí mít produkt vynikající funkci nebo výkon, aby mohl být označován jako prémiový, si myslí 43 % Čechů. Podobně vysoké procento českých spotřebitelů (45 %) považuje za prémiové takové zboží, které nabízí něco specifického, co nemá žádný jiný produkt. V takovém pojetí „exkluzivity“ se Češi liší od ostatních evropských zemí, kde v průměru jen třetina Evropanů považuje tento atribut za charakteristický znak prémiového produktu. Tvrdí to globální studie o prémiovosti vypracovaná agenturou Nielsen. Zkoumané prémiové produkty Nielsen charakterizuje jako ty s cenou vyšší minimálně o 20 % oproti průměrné ceně v dané kategorii. 

Studie společnosti Nielsen zkoumala i škálu kategorií, za které si Češi připlatí, protože je považují za prémiové. Mezi českými respondenty dominovala kategorie káva/čaj, kde se více než třetina (35 %) respondentů vyjádřila, že by zvažovala koupi prémiové nabídky. Následovalo maso/mořské plody (33 %), mléčné produkty (31 %), oblečení (30 %), osobní elektronika jako mobil nebo tablet (29 %), ústní hygiena (25 %) a péče o vlasy (24 %).

Čeští spotřebitelé se podle studie méně orientují při nákupu prémiové zboží podle emocí. Ty prý podle Nielsen rezonují více v rozvojových zemích, kde jsou vyšší aspirace na status a úspěch. Realizaci nákupu prémiového zboží kvůli úspěchu přiznalo 22 % Čechů (globální průměr studie uvádí jako 45 %). Menší počet, 10 % českých spotřebitelů uvedlo, že je pro ně důležité, jak jejich přátelé vnímají luxusní značky nebo produkty.

Výsledky globální studie zaměřené na vnímání „prémiovosti“ jsou založeny na odpovědích více než 30.000 respondentů s online přístupem v 63 zemích světa, v nichž je internetová penetrace minimálně 60 % nebo online populace dosahuje minimálně 10 miliónů respondentů. Vzorek respondentů je v každé zemi sestaven reprezentativně z hlediska věku a pohlaví. Odpovědi průzkumu jsou založeny na deklarovaném chování. Sběr dat probíhal v období od 1. do 23. března 2016.