„Smarty myslivecký a rybářský – to je jak z České sody“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Vítek kupuje 11 obchodních center 

Realitní skupina CPI PG, kterou vlastní miliardář Radovan Vítek, kupuje 11 obchodních center v Česku, v Polsku, Rumunsku a v Maďarsku, čímž upevňuje svou pozici na retailovém trhu. „Radovan Vítek udeřil, právě dokončil největší realitní transakci letošního roku ve střední Evropě,“ hodnotí Miroslav Motejlek transakci, která pravděpodobně přesáhla 17,5 miliardy Kč. Loňský rok byl z hlediska investic do komerčních retailových realit pro Česko nadstandardní, letos se podle odhadů společnosti BNP Paribas Real Estate bude situace pokračovat. Mezi největší transakce z loňska patří prodej administrativního komplexu Florentinum, City Tower, nákupní centra Šestka, Harfa, OD Kotva nebo Forum Liberec.

Je určitě pro spotřebitele dobře, pokud obchodní centrum koupí silný vlastník, který centrum revitalizuje a dá mu nový impuls…
Jan Polák (Ipsos)

Shopping centra obecně potřebují revitalizovat a hledat nové zdroje atraktivity/zážitků pro své návštěvníky. Ve snaze vnímat globalizaci pozitivně, naivně doufám, že třeba v rámci větší mezinárodní skupiny CPI dojde k bohatší výměně nápadů a vzájemných multikulturních inspirací.
Barbora Krásná (Blue Events) 

Firmy dělají třetinu tržeb na webu

Firmy tvoří třetinu tržeb na internetu, e-commerce mezi lety 2011 až 2015 narost o 84 %, ročním tempem o 16,5 %. K takovým závěrum došla studie Česká internetová ekonomika 2016, jejímž zadavatelem bylo Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR) a dodavatelem společnost BDO Advisory. Česko je podle studie na druhém místě v Evropě v podílu elektronických tržeb na celkových tržbách a na třetím místě v zemích, které prodávají prostřednictvím internetu do dalších evropských zemí. Když ale přijde na to, jak stát versus soukromníci dokáží řešit možnosti internetu, jsme na tom nejhůře v Evropě. Český stát podle expertů, kteří se na studii podíleli, zaspalo rozvoj internetové infrastruktury minimálně o 15 let.

No jo, a to si představte, že ministr financí asi před dvěma měsíci objevil e-business! Je fakt paradoxní, jak e-konomika v tomhle státě frčí, a jak je proti tomu myšlení lidí ve státní správě offline… Tipuju, že takový ministr Mládek ještě o internetu neslyšel vůbec a věří v zářnou budoucnost sléváren.
Václav Loubek

Stát řídí politici. Politiky volíme my všichni. Co to tedy o nás vypovídá?
Tomáš Hájek (Admez)

Propastný rozdíl mezi podnikatelským sektorem a státní správou se stává stále propastnějším. Přes veškeré regulace a jiné klacky pod nohy dokáží podnikatelé výhody internetu zúročit. Státní sektor přes veškeré dotace, které do něj proudí, je ve sféře digitalizace v plenkách nebo korupčních kauzách.
Barbora Krásná (Blue Events)

Instore design: redukce POP médií

Cadillac podle Šimka v instore provedení dobře pracuje s hodnotou značky a vnímáním

Cadillac v instore provedení pracuje s hodnotou značky a vnímáním

Dago, Global Marketing, Wellen a Moris Design – společnosti, které se zaměřují na instore design a komunikaci, pro Retailek shrnuly, jak se bude podle nich vyvíjet komunikace retailerů se zákazníky v prodejnách v letošním roce. Obecně se očekává redukce POP médií a vzestup požadavků na jejich originalitu a kreativitu. Firmy budou prý do instore designu více investovat, zaměří se na větší kontakt se zákazníkem a větší personalizaci. Nástroje instore komunikace se budou vyrábět z kvalitnějších a dražších materiálů, zvýší se počet LCD aplikací. Zároveň také přibudou nástroje na rozpoznávání obličejů zákazníků a další multisenzorické prvky.

Já sice klukům závidím jejich skleněné koule (ne, to je vtip, oslovené firmy mají predikce skutečně podložené reálným výzkumem), já zjednodušeně řečeno vidím stále větší tlak na efektivitu. V FMCG to bude znamenat rychlejší a levnější média, v luxusním zboží třeba právě senzorický marketing, personalizaci a propojení s onlinem.
Václav Loubek

Jsme svědky propojování více kanálů dohromady a současně boje kamenného retailu s e-commerce. Design, zážitek, technologie na prodejní ploše jsou fajn. Zapomenout nesmíme ani na personál. Jsme svědky vzniku multikanálových showroomů, ale i to může být jen přechodné stádium. Uvidíme, které technologie v budoucnu zazáří a které zhasnou.
Tomáš Hájek (Admez)

Koncept prodejny přinášející lepší zákaznický zážitek – to je nové zaklínadlo a povinné téma všech kamenných retailerů i odborníků. I Retail Summit 2017 se mu bude věnovat, a to dokonce ve dvou rovinách – představí tři koncepty, které usilují o vítězství Obchodníky roku právě v kategorii Nový zákaznický zážitek a připravuje i specializovanou sekci Zákaznický zážitek v prodejně. Mám jen strach, aby při současném nedostatku zaměstnanců ochotných v obchodě pracovat, nám ten zážitek vůbec měl kdo zprostředkovat.
Barbora Krásná (Blue Events)

Od příštího roku se musí chránit data

Podle evropského nařízení, které začne platit příští rok, jsou i české firmy povinny investovat do ochrany dat tak, aby nedošlo k jejich úniku. Informaci o tom přinesl iHNed.cz. O nové povinnosti podle něj české firmy ve velké míře nevědí, stále se tu totiž řeší otázka elektronické evidence tržeb (EET). Na ochranu dat však firmy budou muset vydat vyšší náklady než na EET a sankce za porušení nařízení mohou dosáhnout stovek milionů korun. Nařízení se týká všech firem a státních organizací – osobní data musí být zabezpečená tak, aby nebylo jasné, o koho se jedná. 

V budoucnu bude stejně téměř vše někde na cloudu u specializovaných firem, takže pokud tyto firmy vše zastřeší a budou garantovat ‚relativní‘ bezpečnost dat, asi dobrý..
Jan Polák (Ipsos)

Asi je zbytečné opakovat, že tahle nařízení pro nařízení slouží jen k ospravedlní existence byrokratického aparátu, že?
Václav Loubek

Je dokázané, že nejčastější slabinou je vždy člověk, a to ať už na straně firmy, která data ‚vlastní‘ a neuhlídá, tak jako zákazník, který si dává všude stejná hesla.
Martin Boček

Srovnávat tvrdost GDPR a EET lze různě. GDPR je jednotná celoevropská záležitost schválená po několikaletých diskusích. EET je podle mě nedomyšlený projekt, který dlouhé odborné diskuze potřeboval. Tím nechci schvalovat GDPR, protože přinese spoustu starostí firmám a navíc to není poslední nařízení tohoto typu z Bruselu.
Tomáš Hájek (Admez)

Tak se zdá, že ještě než se retaileři chopí příležitosti data efektivně analyzovat, už se jim tato možnost zase efektivně omezí.
Barbora Krásná (Blue Events)

Yieldigo řeší cenotvorbu retailerů

Na českou scénu startupů vstupuje projekt Yieldigo, který chce retailerům pomáhat s optimalizací cenotvorby a předvídáním budoucího vývoje prodejů. „Velká data často i ty největší retailery zahlcují a nahrazení drahých konzultačních služeb vnitřními IT systémy je proto extrémně složité. Yieldigo je platforma, která rozšiřuje IT systém klienta a zároveň ho nikterak nezatěžuje,“ vysvětluje ambice projektu David Klečka, jeden ze zakladatelů startupu. Startup Yieldigo získal do začátku investici na rozvoj od společností Bohemia Venture Capital a Logio Holding. Oba investoři získali v Yieldigu podíl 17,5 %. 

Podmínky pro startupy v Česku jsou podle iHNned.cz mezi těmi horšími v rámci Evropy. Jen 18 % začínajících startupistů přijalo do rozjezdu peníze z některého fondu, zatímco průměr těch, kteří z fondů v začátcích čerpali, je ve zbytku Evropy je 72 %. Letos v létě by se situace měla změnit, ze státní iniciativy vznikne Národní inovační fond, který v následujících šesti letech investuje 1,7 miliardy Kč. V tuzemsku do startupů nejvíce investují soukromé společnosti jako skupina Rockaway Capital nebo KKCG. 

Myslím, že by se měl stát s komerčním subjekty na pomoci startup firmám domluvit a podpořit je jednoznačně více. To, že jsme na úrovni Rumunska a ostatní země regionu nám v této oblasti ukazují záda, rozhodně není přesvědčivé.
Jan Polák (Ipsos)

Umění vytěžit dostupná data co nejkreativnějším způsobem bude určitě do budoucna rozhodujícím faktorem nejen v retailu. Když to někdo udělá za vás formou jednoduché aplikace (a konkurence to mít nebude), tak je to win-win. Teda ne pro zákazníka, jehož dostanou ještě snadněji a efektivněji.
Václav Loubek

Když se řekne startup, většině lidí se vybaví nějaká začínající technologická firma, která se usadila úspěšně v Silicon Valley, respektive většinou projekt prodala za velké peníze. Je to zajímavá změna od startup firem po revoluci, které spíše navazovaly na prvorepublikový model, že zakladatel firmu vnímal jako svoje dítě a spíše než radost z možného prodeje ho trápila starost, že jeho potomci neměli o pokračování ve šlépějích rodičů zakladatelů zájem. Na trhu peněz je přetlak, takže zřejmě spíše dobré projekty chybí a nebo chybí dobré způsoby, jak projekty k investici připravit a investorům odprezentovat.
Martin Boček

Pod pojmem startup většinou chápeme mladé IT firmy a jejich projekty. Já bych přál i jiným začínajícím podnikatelům, aby do nich někdo ochotně investoval peníze. Nebo nás kromě robotů a software nic jiného nečeká?
Tomáš Hájek (Admez)

Je mi líto, ale když slyším o ‚matematicko-stochastických‘ modelech, mám obavy, aby při tom modelování nepřišli obchodníci o poslední zbytky selského rozumu a přirozeného citu pro obchod.
Barbora Krásná (Blue Events)

Rohlik.cz má privátní značku hotovek

Hotovky z Rohlik.cz

Hotovky z Rohlik.cz

Rohlik.cz přišel minulý týden s vlastní stejnojmennou privátní značkou hotových jídel, příloh a polévek. Kromě Teska, které ve svém e-shopu nabízí rovněž vlastní privátní značky, je zatím jediný. V plánu je podle mluvčí Rohliku Michaly Gregorové rozšíření privátní řady o další produkty, společnost však zatím nechce komentovat, jaké tyto další produkty budou. Vlastní jídla podle Rohliku neobsahují žádné konzervační látky, v chladničce mají polévky vydržet až 20 dnů, hotová jídla minimálně 5 dnů, a to díky šokovému zchlazení.

Proti kvalitním privátním značkám rozhodně nic nemám, v každém případě člověk musí vyzkoušet a následně teprve standardně využívat… Bohužel se nezřídka stává, že se díky cenovým tlakům retailu změní dodavatel pro ‚privátní‘ produkt a následně se člověk může velmi lehce spálit, i když je předtím nějaký čas spokojen. Přeji Rohliku, aby šel rovnou cestou kvalitních výrobků jejich privátní značky, ne za každou cenu pouze ‚levných‘.
Jan Polák (Ipsos)

To je docela rozumné. Otestujete jednoho dva výrobce normálních jídel, dva výrobce salátů, na jejich produkty hodíte svoje logo, a produktová řada a tisková zpráva je na světě, navíc ve vcelku frčícím segmentu. Tak ňák pravá podstata marketingu, řekl bych.
Václav Loubek

Velmi se omlouvám tvůrcům projektu, ale já zde tedy potenciál opravdu nevidím. Možná je tu přání otcem myšlenky. Záleží velmi na cenovém nastavení, ale mám pocit, že tato kategorie produktů má již svoji slávu za sebou. Nezdravost, nedostatečná chuťová kvalita, plýtvání obalovým materiálem a relativní drahost jsou nejčastěji zmiňované bariéry, které většinou nepřeváží ani spotřebitelskou lenost.
Martin Boček

Vlastní značky u obchodníků s potravinami jsou logická volba. A Rohlik.cz to jistě dokáže využít v propagaci na sociálních sítích.
Tomáš Hájek (Admez)

To je opravdu velmi dobrý tah! Výběr kvalitních convenience produktů je u nás v porovnání s jinými trhy stále nedostatečný a v kombinaci s jejich doručením až domů – sen každé pracující ženy!
Barbora Krásná (Blue Events)

Haškův Smarty je i rybářský a myslivecký

Dominik Hašek s novou příchutí Smartyho

Dominik Hašek s novou příchutí Smartyho

Dominik Hašek neměl štěstí se značkou sportovního vybavení Dominator, nedávno se pustil do prodeje nápoje Smarty. Marketing značky si tvoří sám a známý je především hashtagem #onbaví. Ten pro potřeby nového nápoje Smarty rybářský a myslivecký vyměnil za #onchrání.

Rozhodně mu držím palce, aby to dopadlo lépe než s Dominatorem.
Jan Polák (Ipsos)

Jedno pozitivum vidím – Dominátor evidentně patří k té menšině sportovců, kteří umí číst. Hrozně mě pobavila hláška o vracení přírodě. Úplně vidím, jak si při cestě na kole loknu Smartyho a za pár kilometrů už se staženými elasťáky u stromečku vracím, co jsem si z přírody vzal…
Václav Loubek

To, že byl vynikající hokejista, ještě neznamená, že bude také vynikající byznysmen.
Martin Boček

Bohatá populární osoba ještě nemusí být automaticky úspěšná v podnikání. Jinak ale Dominikovi fandím a přeju mu, ať má štěstí na lidi, kteří se o jeho investice budou starat.
Tomáš Hájek (Admez)

Smarty myslivecký a rybářský – to je jak z České sody. Nedělá si Dominátor ze všech jen drahou srandu?
Barbora Krásná (Blue Events)

S ohledem na to že projekt znám detailněji z osobních rozhovorů a prezentací, tak musím říci, že i když nehodnotím produkt jako takový (nepiji oslazené ani energetické nápoje), musím říci, že se Dominik Hašek celou věcí a způsobem, jak vede firmu, dobře baví. Je to vidět i na kampani – spotu a jak přistupují k práci (celý tým) je určitě příjemný. Takže držím palce.
Monika Hrubalová