E-commerce 2016 v Česku: sortiment se rozšiřuje, nejvíc rostly potraviny

Trendem loňského roku bylo rozšiřování sortimentu e-shopů, meziročně vzrostl počet položek v e-shopech celkově zhruba o pětinu. Češi na internetu utratili za zboží celkem 96 miliard Kč, největší zájem byl o oblečení, potraviny a dětské zboží. Tato data vyplývají z údajů nákupního portálu Heureka.cz, obrat celého trhu vychází z agregovaných dat Heureky, Asociace pro elektronickou komerci (APEK) a veřejně dostupných e-commerce dat.

„Češi začínají online nakupovat zboží napříč veškerým sortimentem. To motivuje prodejce přidávat mezi své položky další a další druhy produktů. Týká se to jak velkých nákupních galerií, tak menších prodejců – ti všichni se snaží získat pro koupi zákazníky na svoji stranu,“ doplňuje k údajům o rozšiřování sortimentu Tomáš Braverman, ředitel portálu Heureka.cz. Stejně jako nejrychlejší růst, i nárůst sortimentu byl nejvyšší u kategorie jídlo, meziročně o polovinu více. O více než čtvrtinu se pak rozšířil sortiment v segmentu hobby. Největší výběr zboží mají zákazníci v kategoriích oblečení a móda, dům a zahrada a na třetím místě v elektronice.

Nejvíce posiluje jídlo, oblečení, hobby a filmy

I přes stálý silný podíl elektroniky se loňský rok rostl loni zájem o online nakupování potravin a oblečení. Tyto dva segmenty zaznamenaly meziročně nárůst 63 % respektive 33 %. „E-shopy svůj zákaznický servis šperkují na maximum – doručení v ten samý den, možnost osobního odběru v kamenných prodejnách, prodloužené lhůty na vrácení zboží a další a další kroky vstříc zákazníkovi – to vše nahrává tomu, že český zákazník stále častěji zkouší nákup online i u zboží, které ještě před nedávnem bylo spíše specifikem kamenného prodej,“ vysvětluje Tomáš Braverman, šéf portálu Heureka.cz. Kromě těchto potravin a oblečení významně rostl také prodej dětského zboží, meziročně o 24 %. O 23 % vzrostl meziročně zájem o nákup zboží v kategorii filmy, knihy a hry.

E-commerce loni +19 % na 96 miliard Kč

Za celý tento sortiment utratili Češi loni na internetu celkem 96 miliard Kč. „Česká e-commerce roste dlouhodobě, a aktuální 19% nárůst dokazuje, že v nákupech českých domácností si internet získal své stálé místo,“ říká Braverman a doplňuje: „Pokročilí zákazníci už online řeší většinu svých nákup. Sledujeme však, že přibývá také zákazníků v nejvyšší věkové kategorii. Senioři jsou v oblasti onlinu stále více edukovaní, a díky pohodlnosti a výhodnosti se nebojí nákup v e-shopy vyzkoušet.“ APEK nebo Shoptet.cz rovněž nedávno zveřejnili údaje o obratu českého e-commerce za loňský rok. Stejně jako v případě Heureky se i jejich výpočty pohybují u hranice 100 miliard Kč – podle APEKu to bylo 98 miliard Kč, podle Shoptetu přes 100 miliard Kč

Z mobilu nakupuje více lidí, přibývají výdejny

Rekordu v roce 2016 dosáhlo nakupování na mobilních zařízení. „Zákaznická zkušenost s nakupováním na mobilních zařízeních každoročně roste, přístupy z mobilních zařízení už překonaly hranici 37 %,“ uvádí Braverman. Podle něj stojí za neustálým vzestupem mobilních přístupů a nákupů angažovanost e-shopů. „Častou překážkou pro mobilní nákupy bývá pro zákazníky nemožnost nebo složitost nákupu na daném e-shopu, který není na mobilní zařízení přizpůsoben. Od loňska na tom však české e-shopy velmi zapracovaly – podíl těch, které jsou už mobilně ‚přívětivé‘ vzrostl na více než třetinu (37 %). Meziročně je to významný růst a ruku v ruce s tímto trendem poroste také celkový obrat mobilních nákupů,“ dodává k tomu Braverman. 

Kromě nárůstu obliby nákupu přes mobilní zařízení rostla loni také popularita osobních odběrů, kterému se e-shopy i kamenní obchodníci snažili přizpůsobit přechodem do nových prodejních formátů. „Počet kamenných výdejen e-shopů zvýšil vloni na 9.000, což je o tisícovku více než za rok předcházející,“ říká Tomáš Braverman. K propojování online a offline loni docházelo u největších hráčů na trhu. Globus loni spustil e-shop zaměřený na prodej vína, na letošní jaro ho chystá spustit Lidl. Ikea v Česku odstartovala lokální podobu e-shopu s dovozem domů, na globální podobu jednotného e-shopu Ikei se napojí v roce 2018. Online supermarkety jako Košík.cz, Rohlik.cz nebo Kolonial.cz testovaly výdej potravin z automobilů. Sloužit to má jako test přechodu do formátu kamenné prodejny. Zoot zvýšil počet výdejen oděvů na 19, Alza spustila provoz AlzaBoxů, zvýšila počet výdejen a vyjela po Česku s pojízdnou prodejnou.  

E-shopů ubývá. Pomalu, ale jistě 

Klesající trend zaznamenala Heureka v počet e-shopů, které na českém trhu působí. Za loňský rok počet online prodejců klesl o 2 %, aktuální stav je 36.200. Z předchozí statistiky Heureky vyplývá, že v roce 2014 bylo v Česku, které je e-shopovou velmocí, 37.200 e-shopů, o rok později pak 36.800. „Konsolidace trhu je nastartovaná, i když e-shopů ubývá pomalými krůčky,“ myslí si Tomáš Braverman.

V orientaci zákazníků mezi e-shopy podle kvality slouží řada certifikátů, které mohou e-shopy obdržet – například Ověřeno zákazníky nebo Garance od Heureky, vládou schválené ocenění Česká kvalita nebo Certifikát kvality od APEK. Existují také oborové soutěže, nejdelší historii má mezi všemi Heurekou pořádaný klání Shop roku.

Obrat e-commerce v roce 2016

Obrat e-commerce v roce 2016

Nejnovější