Platba kartou online v roce 2016 sílila, obliba dobírky dál klesá

Platby kartou přes internet jsou jedinou metodou úhrady, která loni na českých e-shopech posílila. Využívá ji už 17 % nakupujících, nejčastěji při koupi kosmetiky, výrobků pro zdraví nebo jídla. Nejčastější metodou platby zůstává dobírka a za ní platby při převzetí, obě ale loni mírně oslabily. Ostatní, minoritní platební metody meziročně stagnovaly. Ukazují to agregovaná data nákupního portálu Heureka.cz a předních českých e-shopů.

Podíl jednotlivých platebních metod v českých e-shopech

Typ platby  2015  2016
Dobírka 38 % 35 %
Platba při převzetí 29 % 28 %
Online platba kartou 13 % 17 %
Bankovní převod 9 % 9 %
Platební tlačítko (rychlý bankovní převod) 8 % 8 %
Splátky 2 % 2 %
PayPal a jiné 1 % 1 %

Zdroj: agregovaná data nákupního portálu Heureka.cz a předních českých e-shopů

„Online platební metody loni opět progresivně rostly, na úkor stále ustupující dobírky. Nejčastěji platíme kartou online například kosmetiku, zdraví nebo jídlo. Běžně totiž v těchto segmentech Češi nakupují častěji, ale v nižších hodnotách. Je přirozené, že nechtějí platit nic navíc za způsob platby a raději využijí rychlost a pohodlí, které online platby nabízí,“ hodnotí loňský vývoj platebních metod Tomáš Braverman, ředitel Heureky.

Kartou online je podle zmíněných dat zaplacen už každý šestý nákup. Dobírku nicméně i přes loňský pokles preferuje víc než třetina nakupujících. „Mezi segmenty, které se dobírkou platí častěji než průměrně, patří sport nebo hobby,“ říká Braverman.

Podle něj závisí využívání online plateb také na samotných e-shopech. „Možnost zaplatit zboží na dobírku nabízí stále většina e-shopů. Je otázkou času, kdy se mezi nimi rozšíří také online platba. Spolu s tím, jak se budou tento způsob platby zavádět e-shopy, poroste jeho obliba i mezi zákazníky. Češi už se platit online nebojí, jen ne vždy k tomu mají v e-shopech příležitost,“ dodává šéf Heureky.

Nejnovější