Češi a drogerie: nejčastěji se nakupuje v Tetě, největší výběr má Dm

Výsledky výzkumu v kostce

Výsledky výzkumu v kostce

Češi nejčastěji nakupují v drogeriích Teta a Dm, na třetím místě je s velkým odstupem drogerie Rossmann. Zhruba 6 % uvádí, že v drogeriích vůbec nenakupuje. Pokud si lidé nakupující drogistické zboží mají vybrat mezi řetězci drogerií, širokosortimentními obchodními řetězci typu Tesco, Lidl, Globus a dalšími, nebo samostatnými drogeriemi, 45 % z nich respondentů obvykle přednost řetězcům drogerií. Do obchodů s širokým sortimentem chodí nakupovat 23 % Čechů a 12 % navštěvuje samostatné menší drogerie. Řetězce drogerií preferují zejména ženy a lidé do 35 let. Muži naopak preferují spíše širokosortimentní obchodní řetězce.

Ukázal to průzkum, který pro web Retailek uskutečnila agentura Nielsen Admosphere na Českém národním panelu. Připomeňme, že se jedná o pohled internetové populace Česka, tedy těch s přístupem na internet, starších 15 let. Do obchodů přitom chodí všichni, z odpovědí totiž také plyne, že každý z této populace aspoň někdy v drogerii nakoupil. Průzkum rozlišoval Top a Teta drogerie kvůli větší relevanci, přestože patří stejné společnosti.

Nielsen Admosphere / Český národní panel

Nejvíce Čechů s internetem (90 %) si spontánně vybavilo drogistický řetězec Teta, následovaný Dm drogeriemi, na které si vzpomnělo 73 % respondentů. Nejméně si lidé vybavují řetězec Rossmann, konkrétně to bylo 51 % z nich. Zatímco muži a lidé starší 35 let mají jednoznačně největší znalost drogerií Teta a ostatní značky drogerií si vybavují již mnohem méně, u žen a respondentů do 35 let je znalost drogerií Teta a Dm již poměrně vyrovnaná (lehce vítězí drogerie Teta). Drogerie Teta zná nejvíce zejména lidé z menších obcí, ve větších obcích a městech roste znalost drogerií Dm a Rossmann.

Za drogerii dáme během návštěvy 370 Kč

Čtyři pětiny respondentů chodí nakupovat do drogerií každý měsíc, 36 % dotázaných vybírá drogistické zboží i dvakrát nebo třikrát měsíčně. Častěji mají do drogerie návštěvu ženy (92 %) než muži (67 %). Za drogistické zboží utratí zákazníci během jedné návštěvy obchodu průměrně asi 370 Kč, nejvíce jsou platí za drogistické zboží lidé ve věku 25 až 44 let. 

Nejvíce respondentů průzkumu kupuje prostředky pro ústní hygienu (70 %), poté prostředky na úklid (64 %), vlasovou kosmetiku (61 %), hygienické potřeby (58 %), prací prostředky (56 %), tělovou kosmetiku (55 %) a prostředky na holení a depilaci (52 %). Muži si do drogerií nejčastěji chodí pro prostředky na ústní hygienu (70 %), na druhém místě pak prostředky na úklid a hygienické potřeby. Ženy naopak v drogeriích zajímá nejvíce vlasová kosmetika (78 %) a následují produkty pro ústní a dámskou hygienu.

Roční období při nákupu podle online populace Čechů rozhoduje. Více než polovina z nich chodí do drogerií zákazníci v létě, 39 % navštěvuje drogistické řetězce, širokosortimentní obchody nebo samostatné drogerie během zimy.

Jak drogerie hodnotí česká internetová populace

Při nákupu se Češi nejvíce orientují podle ceny, kterou jim dle průzkumu dokáže nejlépe vyhovět drogerie Teta. Nejméně je zajímá odbornost personálu v drogeriích, tu nejvíce oceňují v Dm drogeriích.  

Šíře sortimentu

  1. Dm drogerie
  2. Rossmann
  3. Teta drogerie

Kvalita sortimentu 

  1. Dm drogerie
  2. Rossmann
  3. Teta drogerie

Přehlednost/uspořádání lékárny

  1. Dm drogerie
  2. Teta drogerie
  3. Rossmann

Cena

  1. Teta drogerie
  2. Dm drogerie
  3. Top drogerie

Značka/dobré jméno

  1. Dm drogerie
  2. Teta drogerie
  3. Rossmann

Dostupnost v okolí

  1. Teta drogerie
  2. Dm drogerie
  3. Rossmann

Ochota personálu

  1. Teta drogerie
  2. Dm drogerie
  3. Rossmann

Odbornost personálu

  1. Dm drogerie
  2. Teta drogerie
  3. Rossmann

Věrnostní program

  1. Teta drogerie
  2. Dm drogerie
  3. Rossmann

Otevírací doba

  1. Dm drogerie
  2. Rossmann
  3. Teta drogerie

Skóre jednotlivých drogérií podle různých kritérií

Skóre jednotlivých drogérií podle různých kritérií

 

K metodice výzkumu

  • Výzkum byl realizován prostřednictvím internetového sběru jednotného dotazníku na webovém rozhraní Nielsen Admosphere. Respondenti jsou součástí Českého národního panelu, projektu výzkumných agentur Nielsen Admosphere, STEM/Mark a NMS Market Research.
  • Terénní sběr dat proběhl v době od 9. ledna do 13. ledna 2017 na vzorku 502 respondentů.
  • Cílovou skupinu představuje internetová populace Česka starší 15 let.
  • Vzorek je reprezentativní z hlediska pohlaví, věku, vzdělání, kraje a velikosti místa bydliště.
  • Při realizaci projektu, sběru a zpracování dat jsou dodržovány mezinárodně platné principy sdružení Esomar, jehož práce se aktivně zúčastňujeme, a rovněž dodržujeme platné standardy Simar (Sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění), jehož je Nielsen Admosphere členem.

GfK: silnou pozici má přímý prodej kosmetiky

Kde Češi nejvíce nakupují kosmetiku a vůně podle průzkumu GfK

Kde Češi nejvíce nakupují kosmetiku a vůně podle průzkumu GfK

Prodej kosmetiku a vůní sledovala také studie GfK Health & Beauty 2016 společnosti GfK Czech, podle ní tento sortiment běžně nakupuje 7 z 10 Čechů. Většina nákupů se odehrává v kamenných drogeriích, nejvíce prý v Dm drogeriích, Teta drogeriích a v Rossmannovi. Po nich následují přímí prodejci jako Oriflame nebo Avon. Z parfumerií si z hlediska získávání zákazníků vede nejlépe Sephora a Yves Rocher.

Podle studie mají v oblasti kosmetiky silnou pozici také přímí prodejci Avon a Oriflame i širokosortimentní prodejny jako Tesco, Kaufland, Lidl, Albert nebo Globus. Výsledky studie GfK stejně jako průzkumu Nielsenu potvrzují, že do hypermarketů nebo supermarketů míří častěji k nákupu drogerie muži. Nakupují tam nejvíce mýdla, sprchové gely, šampony, deodoranty nebo potřeby pro holení.

Dvě třetiny zákazníků nakupují kosmetiku a vůně alespoň někdy na internetu, ale zatím se spíše jedná o příležitostné nákupy – více než polovinu celkových výdajů zde utratí jen každý osmý zákazník. Nejoblíbenějším internetovým obchodem je specializovaný e-shop Notino (dříve Parfums.cz). Jako jedno ze svých hlavních nákupních míst pro kosmetiku a vůně jej uvádí desetina respondentů, což je srovnatelné s preferencemi hypermarketů.

Tři pětiny českých zákazníků si podle studie nákupy kosmetiky užívá a baví je. Při nákupním rozhodování jsou však spíše konzervativní a volí osvědčené značky. Napříč kategoriemi si nejčastěji vybírají výrobky značek Nivea, Avon, Adidas, Balea , L’Oréal, Dove, Garnier, Fa, Oriflame, Palette, Dermacol, Cien, Syoss, Yves Rocher, Palmolive, Rimmel London a Gillette.

Studie GfK Health & Beauty 2016 si kladla za cíl poskytnout komplexní analýzu nabídkové, ale zejména poptávkové strany českého trhu kosmetiky a vůní. Data pro analýzu byla získána prostřednictvím interaktivního online dotazníku (metodou CAWI )v září 2016. Výzkumu se účastnilo celkem 1.000 respondentů v rámci cílové skupiny (zákazníci nakupující kosmetiku a vůně), podmínkou pro zařazení do cílové skupiny a účast v dotazování je nákup alespoň pěti z jedenácti kosmetických sortimentních kategorií s určitou frekvencí (minimálně jedenkrát za půl roku, parfémy a vůně minimálně jedenkrát za rok).

Těchto 1.000 respondentů bylo pro účely analýzy rozděleno do relativně homogenních sedmi segmentů dle jejich nákupního chování a postojů při nákupu kosmetiky, s těmito segmenty dále ve studii pracujeme.