Acomware: tři čtvrtiny řetězců mají e-shop, prodejci potravin zaostávají

Češi mají relativně snadnou možnost nakoupit u své oblíbené značky na internetu, tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás má totiž vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je dnes e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Retaileři s potravinami však nadále zaostávají, nejvyhledávanější Lidl spustí e-shop letos. Ukazuje to studie Retailoví prodejci na českém internetu, kterou připravila konzultační společnost Acomware ve spolupráci s katedrou marketingu Fakulty podnikohospodářské Vysoké školy ekonomické v Praze.

Ze 125 prodejců v 16 rozdílných segmentech dnes e-shop provozuje 91 firem. Loni to přitom ještě bylo firem 84. V celkem 7 segmentech už platí, že na internetu prodávají své zboží všichni největší obchodníci. „Zatímco loni bylo takových segmentů 5, letos je jich už 7. Konkrétně přibylo sportovní vybavení a zboží pro zdraví a krásu. Kromě nich nabízejí své produkty na internetu také všichni významní prodejci hraček, knih, koberců, zverimexu či vybavení do koupelen,“ vyjmenovává Ondřej Klega, vedoucí marketingu z Acomware. Podle Klegy je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl výše 98 miliard Kč.

Nejhledanějším prodejcem na internetu zůstal i v minulém roce Lidl, který ale svůj e-shop plánuje spustit až v prvním kvartálu letošního roku. Druhé místo obsadila Ikea, která e-shop odstartovala v loňském roce. „V první desítce pak najdeme hlavně prodejce potravin, jako jsou Kaufland (3.), Penny (4.), Albert (6.) nebo Tesco (7.). Paradoxně s výjimkou posledního Teska ještě všichni způsob, jak nabídnout nákup potravin a dalšího sortimentu online, teprve připravují,“ říká Klega. Do první desítky poprvé poskočil prodejce nábytku Jysk a posunul se na deváté místo.

Mobilní web má 70 % prodejců, číslo poroste

Již loni začaly firmy reagovat na přesun zákazníků z běžných počítačů na mobilní zařízení, které využívají nejen k hledání zboží, ale též k nákupům. „Mobilní nebo responzivní web, který umožňuje korektní zobrazení na mobilních zařízeních, už má 70 % prodejců. Za poslední dva roky se toto číslo zvýšilo o více než dvojnásobek. Retaileři reagují na dění na trhu. Vždyť z mobilů již v některých segmentech pochází i vyšší desítky procent nákupů, a toto číslo ještě v budoucnu poroste,“ vysvětluje Klega.

Výzkum agentury Acomware se rovněž zaměřil na využívání sociálních sítí jednotlivými obchodníky. Pokud obchodní řetězce využívají ke komunikaci sociální síť, činí tak na Facebooku – svoji stránku zde má 76 % firem. Instagram využívá 39 % firem, Twitter pouze 18 %. „Sociální sítě jsou vynikajícím místem pro řešení zákaznické podpory, ale také pro podporu marketingu. Firmy, které je zatím nevyužívají, by to měly do budoucna napravit,“ uzavírá Klega.

Výzkum se zaměřil na vývoj nabídky služeb, které jednotliví obchodníci na internetu nabízejí. Možnost vyzvednout si zboží objednané na internetu v kamenné prodejně dnes nabízí podobně jako loni 75 % firem. Zvýšilo se množství obchodníků, kteří v e-shopu uvádějí, zda je dané zboží v prodejně skladem – aktuálně tuto informaci najdeme téměř u poloviny firem (49 %). Možnost reklamovat zboží v kamenné prodejně nabízejí už dvě třetiny prodejců (65 %), přímo vrátit zboží jde ale jen u 45 % obchodníků.

Studie Acomware v grafech

Studie Acomware v grafech. Studie pochází z dat z loňského roku, Kika nyní e-shop má.