„E-shop Kiky na první pohled povedený, najít se ale dají chyby z rakouské verze“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Kika spustila e-shop a staví další prodejnu

Nová Kika v pražských Butovicích. Foto: Galerie Butovice

Nová Kika v pražských Butovicích. Foto: Galerie Butovice

Prodejce nábytku Kika v pražských Nových Butovicích buduje prodejnu o velikosti 15.000 metrů čtverečních. Informoval o tom server Euro.cz. Podle dostupných vizualizací vyroste nový dvoupodlažní dům Kika vedle nákupní Galerie Nové Butovice. Kromě nové pražské lokality chystá Kika letos expandovat také do Hradce Králové nebo Českých Budějovic. Ke stávajícím osmi prodejnám tak letos přibudou minimálně tři další. 

Kika také během uplynulého týdne spustila e-shop. Zatím je možné vybrat ke koupi z 8.000 položek, sortiment se má v budoucnu rozšířit až na 20.000. E-shop nabízí několik variant dopravy i platby, rozvézt slibuje do tří pracovních dnů kamkoli po Česku. Za doručení balíku Kika účtuje 199 Kč, za větší položky na paletě 499 nebo 799 Kč, podle velikosti a druhu zboží. 

Zahuštěnost nábytkářských firem se zdá být v Praze již poměrně vysoká. Na druhou stranu, pokud pomůže synergický efekt blízkosti obou obchodníků i nárůstu zákazníků Galerie Nové Butovice, bude to určitě pozitivní jak pro samotné obchodní centrum, tak pro lidi, kteří ho navštěvují.
Jan Polák (Ipsos)

V segmentu nábytku zůstává bez e-shopu z velkých hráčů už jen XXXLutz, podíl online nábytku na celkových maloobchodních tržbách je zatím jen kolem 10 %, ale poměrně výrazně roste. Na první pohled je e-shop Kiky povedený (velké fotky, dobrá navigace, stejné akce jako na prodejně), při detailnějším zkoumání jsou vidět ještě chybky při přebírání z rakouské verze. Nakoupit můžete sice bez registrace, cenu dopravy se ale dozvíte až v košíku a velmi těžko se dá zjistit informace, že cena za dopravu je bez výnosu do patra a že ani tato služba není nabízena. Ne úplně snadno se mění prodejna, kde chci zboží vyzvednout, ačkoliv je zboží na vícero prodejnách, mám v nabídce stále Čestlice. V košíku není kontrola formulářů a přednostně Kika nabízí platební metodu Sofort, která není v Česku známá. V přihlášení do newsletteru nejsou dodělány překlady a v Sofort metodě zůstala Demo bank.
Jan Penkala (Acomware)

Asi budu ten poslední, kdo by do nového dvoupodlažního nákupního domu plného nábytku v Praze dobrovolně šel, ale rozhodnutí Kiky chápu a vidím jako správné. Cesta k vyšším prodejům vede přes nové (nebo alespoň předělané) prodejny a v otázce e-shopu zase platí, čím dřív, tím líp.
Petr Podlešák

Řetězce postupně pronikají do online prodeje. Čekali jsme snad něco jiného? Doufám, že nás jednou nepřekvapí, že velcí retaileři budou patřit i k lídrům mezi e-shopy. A potraviny – to je náročná disciplína, proto jsou pozadu. Někdy se divím, zda se to může prodejcům rentovat. To zvládnou jen silní hráči.
Tomáš Hájek (Admez)

Tři čtvrtiny řetězců dnes disponují e-shopem

Platba kartou, placení. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Podle studie Acomware dnes nakoupíte online u tří čtvrtin velkých řetězců. Ilustrační foto: Profimedia.cz

Češi mají relativně snadnou možnost nakoupit u své oblíbené značky na internetu, tři čtvrtiny největších obchodních řetězců u nás má totiž vlastní e-shop. Na rozdíl od loňského roku je dnes e-shop samozřejmostí například i pro prodejce sportovního vybavení nebo zboží z kategorie krása a zdraví. Ukazuje to studie Retailoví prodejci na českém internetu, kterou připravila konzultační společnost Acomware ve spolupráci s Vysokou školou ekonomickou v Praze. Ze 125 prodejců v 16 rozdílných segmentech dnes e-shop provozuje 91 firem. Loni to přitom ještě bylo firem 84. Podle Ondřeje Klegy, vedoucího marketingu v Acomware, je postupný nárůst e-shopů logickou reakcí na atraktivitu e-commerce trhu, který v Česku meziročně roste přes 20 % a v loňském roce dosáhl výše 98 miliard Kč. 

Studie je velmi zajímavá, ale nepředpokládám, že všichni retailoví hráči s potravinovým zbožím půjdou do tvrdého online prodeje jako Tesco, Rohlík, Košík nebo Koloniál. Jestli do toho půjde Lidl, myslím, že spíše se svým oblíbeným non-food zbožím, pokud i s potravinami, tak to pro zákazníky bude hodně zajímavé a pro konkurenty hodně nepříjemné.
Jan Polák (Ipsos)

Z velkých řetězců nemají e-shop primárně potravináři, drogerie a fashion. V některých kategorií jsou již všichni hráči s e-shopem (knihy, hračky, koupelny, krása a zdraví, sport). Zajímavostí je, že stále jen 70 % prodejců má mobilní web, ačkoliv jsou přístupy z mobilu obvykle nad 30 %. S nabídkou služeb už to taková sláva není – možnost vyzvednout zboží na prodejně nebo ho reklamovat či vrátit není úplně standard. Do ideálního omnichannel je tedy ještě daleko, ale už je několik (tak do 10) hráčů na správné cestě.
Jan Penkala (Acomware)

Ač jsou to čísla určitě pozitivní a pěkná, stále mám pocit, že to pořád není ono a jsme spíš pozadu, minimálně v porovnání se zbytkem Evropy.
Petr Podlešák

Blíží se druhá fáze EET, e-shopy se bouří

E-shopy oznámily, že pokud nebudou vyjmuty z povinnosti elektronické evidence tržeb (EET), zruší platby kartou online. Ministerstvo financí slíbilo, že do konce týdne přijde se zjednodušenými podmínkami, v rámci kterých nebude nutné platby online rušit. Po druhé tedy nastanou změny v nastavení těsně před ostrým startem nové fáze EET. „Splnění podmínky o předání informace portálu evidence tržeb u online platebních metod v momentě úhrady je technicky velmi náročné,“ uvedl Jan Vetyška z Asociace pro elektronickou komerci pro iHNed.cz, které o problematice informovalo. 

Podle posledních zpráv to vypadá, že rušení plateb kartou nebude nutné a že se najde rozumná cesta. Včasnější komunikace přesné metodiky by určitě byla k věci.
Jan Penkala (Acomware)

EET se vztahuje i na platby kartou přes internet, ačkoliv právě internetové platby kartou nelze obejít. EET se vztahuje i na platby kartou přes internet, ačkoliv právě internetové platby kartou nelze obejít. EET se vztahuje i na platby kartou přes internet, ačkoliv právě internetové platby kartou nelze obejít… A takhle je to tady se vším.
Petr Podlešák

Ministerstvo slíbilo úpravu metodiky, nic víc, nic míň. Jaká bude, uvidíme, i když náznaky prozradili zástupci na konferenci v Clarionu.
Tomáš Hájek (Admez)

Makro přes aplikaci informuje o původu jídla

Makro. Repro: firmy.cz

Makro. Repro: firmy.cz

Sledovat cestu potravin od původce přes zpracovatele až k obchodníkovi na regál je nově možné ve velkoobchodním řetězci Makro. Na letošním Retail Summitu to uvedla Marta Nováková, vedoucí kvality řetězce Makro. Ten v Česku zmíněné informace poskytuje v pilotním provozu prostřednictvím mobilní aplikace fTrace, a to ve spolupráci s neziskovou asociací GS1. Zákazník může v prodejně naskenovat přes aplikaci kód daného produktu, zatím čerstvého masa a ryb, kde se mu v případě ryb zobrazí například konkrétní místo výlovu, loď, způsob výlovu, jméno zpracovatele, způsob zpracování a šarže. Do budoucna chystá Makro umožnit sledovat původ potravin i u ovoce, zeleniny a dalších kategorií. Stejnou službu do budoucna umožní i řetězec Kaufland. 

Věřím, že někteří Makro odběratelé především z oblasti gastronomie nebo specializovaných retailerů uchopí tento benefit do ‚marketingových‘ rukou a zpeněží ho minimálně v boji s nikdy neusínající konkurencí. Docela by mne v restauraci zaujalo, že ryba, na které si zrovna pochutnávám, byla vylovena ze Středozemního moře pár dny…
Jan Polák (Ipsos)

Farmářské trhy se těší velké oblibě, možná právě i kvůli dohledatelnosti původu zboží, pro retail je to určitě správná cesta, jak být co nejvíce transparentní a nabídnout dodatečnou službu zákazníkům, kteří o ni stojí a původ potravin je zajímá. Těch bude stále přibývat.
Jan Penkala (Acomware)

Jako kontrola dobré. Jako hračka taky. Ale kdyby tuhle fíčurku zákazníci neměli, asi by jejich podnikání (a nakupování v Makru) pokračovalo nerušeně dál úplně stejně.
Petr Podlešák

Jen abychom se nedozvěděli něco, co nechceme vědět… Ale cesta je asi správná.
Tomáš Hájek (Admez)

Pet Center chystá otevřít dalších 20 prodejen

Kateřina Holnová. Foto: David Bruner

Kateřina Holnová. Foto: David Bruner

Řetězec Pet Center letos v Česku slaví 25 let na trhu. K jubileu chystá otevřít 20 nových prodejen a 30 stávajících zrekonstruovat. Podle Kateřiny Holnové, marketingové ředitelky Pet Center, se loňské tržby odhadem pohybují kolem jedné miliardy korun. Letos Pet Center rozšířil sortiment wellness krmiv pro psy a kočky, ale i vlastní privátní značku Huhubamboo. Mezi trendy, které vyvstaly v kategorii pet foodu za poslední období, řadí Holnová zejména rozvoj doplňkových krmiv, které tvarem připomínají lidské jídlo – například pizzu nebo grilované maso. 

Zřejmě se majitelé domácích mazlíčků mají na co těšit!
Jan Polák (Ipsos)

V pet food se odehrává lítý boj a hodně prodejců roste a dochází ke zlepšování služeb i rozšiřování sortimentu a podnikání (Psí hotel). Vhodnou cestou růstu by určitě byla i expanze za hranice. Heureka eviduje více než 2.000 prodejců v sekci chovatelství, jsem zvědav, kolik jich vydrží a na čí úkor růst velkých hráčů bude.
Jan Penkala (Acomware)

Peněz investovaných do mazlíčků bude letos zase více než vloni, tak proč toho nevyužít. A že někdo upozorní na množírny, je jen dobře. Musím se (v dobrém) smát kartě Věrného páníčka.Jako copywriterovi se mi to moc líbí.
Petr Podlešák

Je to zajímavý byznys. Petfood, pet fashion, pet psychology atd. Jen mám pocit, že nám zvířecí mazlíčci občas nahrazují partnery v životě. Ale za pár let dorazí roboti.
Tomáš Hájek (Admez)

Češi nejčastěji nakupují v drogerii Teta

Teta

Podle studie společnosti Nielsen Admosphere Češi nejvíce nakupují v drogeriích Teta

Retailek se ve spolupráci s agenturou Nielsen Admosphere ptal Čechů s internet na jejich preference při nákupu v drogeriích. Nejvíce lidí chodí nakupovat do řetězce drogerií Teta, poté do Dm drogerií a na třetím místě do řetězce Rossmann. Z dotázaných 45 % preferuje nákup v jednom z řetězců, 23 % chodí nakupovat do širokosortimentních prodejen jako je Tesco, Lidl nebo Kaufland. Tyto prodejny vyhledávají spíše muži. Dalších 12 % respondentů uvedlo, že nakupují v samostatných drogistických prodejnách. Při nákupu se Češi nejvíce orientují podle ceny, kterou jim dle průzkumu dokáže nejlépe vyhovět drogerie Teta. Nejméně je zajímá odbornost personálu v drogeriích, tu nejvíce oceňují v Dm drogeriích.

Já bych si strašně přál alespoň jednu prodejnu nebo část prodejny navrženou pro muže. Ztrácím se ve všech, ale ve všech mě manželka donutila používat věrnostní kartičku, alespoň že ji načítají bez problémů z mobilu. Škoda, že zatím žádný e-shop nenabízí takový zážitek pro ženy.
Jan Penkala (Acomware)

No vida, kam to Teta, která se někdy začátkem 90. let snažila využít jednoho z prvních product placementů v českém filmu (čtyřka Básníků, tuším), dotáhla.
Petr Podlešák

Podle Deloitte převažuje spotřeba zážitků

Společnost Deloitte ve své dvacáté výroční studii Globální síly v maloobchodním prodeji v roce 2017 sledovala maloobchodní trendy – největšími maloobchodníky podle ní zůstávají ti, kteří se zaměřují na rychloobrátkové spotřební zboží, ve fiskálním roce 2015 dosáhli celkového obratu skoro 21,6 miliard dolarů. Nejrychleji rostoucím segmentem je už třetí rok po sobě oblečení a doplňky, poskočil o 5,2 % na 4,3 miliard dolarů. Studie sleduje trend orientace na zážitky, podle Deloitte spotřeba zážitků za poslední dva roky třikrát překonala spotřebu zboží. Snižuje se také počet lidí, kteří přicházejí k velkým maloobchodníkům a do obchodních domů. Zákazníci vyhledávají produkty, které reflektují jejich „osobní značku“, jež propagují na sociálních sítích. Masová produkce se přesouvá k produkci zakázkové.

Dle výzkumů společnosti Ipsos v obchodních centrech napříč ČR se ukazuje, že trendem již není nákupem trávit celé víkendy jako v daleké minulosti, ale spíše méně času. Postupné lineární snižování tráveného času samotnými nákupy jak ve velkých HM, tak v OC pozorujeme již cca 10 let.
Jan Polák (Ipsos)

Všechna tato zjištění a trendy potvrdil i letošní Retail Summit. Věřím, že se máme na co těšit, technologie jsou dostupné. Jen s tou rychlostí zavádění si myslím, že jsou retaileři prostě pořád krok za zákazníky.
Jan Penkala (Acomware)

Zážitek vám nikdo nevezme, to je přece známé. Občas jsou teda nákupy u nás zážitek sám o sobě, jak bude růst finanční možnosti obyvatel ČR, bude růst (a už vlastně roste) žízeň po zážitcích. Ti, kteří toho využijí jako jedni z prvních, dostanou nepatrný, leč stále důležitý, náskok.
Petr Podlešák

Hodinky Swatch se po sedmi letech vrací

Na pulty českých obchodů se po sedmi letech vrátí švýcarské hodinky Swatch. Výhradní distribuci si zajistila pražská firma Design Trade Ivana Jelínka a Jana Hlaváčka, první kolekce hodinek dodá na tuzemský trh v březnu. Značka s tradicí od roku 1983 už distribuci v Česku měla, nicméně od roku 2010 na domácím trhu nefigurovala.

Už bylo na čase, doufám, že zde také s distributorem přibude servis Swatch hodinek, který zde není cca od stejného roku, kdy zanikla distribuce. Posílat tyto trendy hodinky na opravu do Švýcarska se opravdu prodraží.
Jan Polák (Ipsos)

Ani nevím proč, ale když jsem si přečetl, že se hodinky Swatch vrací, vyskočily mi v hlavě dvě věci – ta první byla, že jsem vůbec nezaznamenal, že by odešly. A ta druhá je spojená s dospíváním, protože ‚Swočky‘ byly tehdy hodně statusová záležitost. Ale to už je drahně let nazpátek.
Petr Podlešák

Tak hodně štěstí!
Tomáš Hájek (Admez)