Walmart testuje nový convenience formát. Čínu opouštějí zahraniční korporace

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Walmart testuje nový formát obchodů

Americký řetězec Walmart testuje po ročním vývoji nový formát convenience obchodů v arkansaském městě Rogers. Nová prodejna, která kombinuje možnost zakoupení pohonných hmot do automobilů a potravin, se nachází u vstupu do obchodního centra Walmartu v Rogers. Rozlohou dosahuje 2.500 metrů čtverečních. Nový obchod nahrazuje předchozí formát čerpací stanice, kde se daly zakoupit k jídlu pouze sladkosti, chipsy a snacky. 

Nový koncept je více zaměřený na potraviny, podle Ramnika Narseye, viceprezidenta Walmartu US pro podnikání s pohonnými hmotami, se řetězec na změnu zaměřil po poptávce zákazníků o rozšíření sortimentu. Convenience store v Rogers nabízí bar s teplým občerstvením jako jsou panini, párky v rohlíku a klobásy, dále výběr se zmrzlin, sendvičů nebo salátů. Zakoupit se tam dají vejce, mléko nebo zamrazené pokrmy. O novince informoval Convenience Stores News

Další signál, že provozovatelé ‚velkých krabic‘, intenzivně přemýšlejí, jak dál. Vytvoření sítě malých, sympatických prodejen s vysokým stupněm pohodlí (a pohody) pro zákazníky, vypadá jako dobrý směr. Zejména, když dojde k virtualizaci, velké krabice a hypermarketový sortiment jsou pak k dispozici k odběru v každé malé prodejně prostřednictvím e-shopu a služby click´n´collect. Globus už tam, zdá se, vyrazil. Třeba to časem napadne i druhou stranu této nové hry – provozovatele malých prodejen – Coop, Teta a Hruška, ti jsou první na ráně.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Čínu opouštějí velké zahraniční korporace

Americká společnost Seagate, největší výrobce pevných disků na světě, zavřel svůj výrobní závod v Suzhou nedaleko Šanghaje. Připravil tak o pracovní pozice více než 2.000 lidí a znovu rozdmýchal globální obavy, že se Čína stále více uzavírá zahraničním firmám. Důvody, pro které zemi opustila nejen Seagate, ale v minulosti třeba také Panasonic, jsou vysoké daně, rostoucí náklady na pracovní sílu a tvrdá konkurence ze strany domácích firem. Kromě dvou zmíněných z Číny odešli také Marks & Spencer, Sony, Revlon, Best Buy, Microsoft nebo L’Óreal. 

Zahraniční korporace, které Peking dříve vítal kvůli přílivu peněz, manažerských dovedností a technologických novinek, dnes tolik vítány nejsou. „Čína teď tolik nepotřebuje zahraniční firmy, zejména pokud jde o získávání moderních technologií a kapitál jako v minulých letech,“ řekl profesor Chong-Tai Leung z čínské univerzity v HongKongu, „takže je jasné, že vláda začne postupně ustupovat od preferenční politiky pro zahraniční firmy.“ Zprávu publikoval portál Breaking News Live

Vypadá to, že posedlost korporací (a zejména burzy) Čínou končí. Bude třeba si nalézt nový populární cíl expanze. My to nebudeme – jsme malí a nasycení. Což je skvělá zpráva pro domácí podnikatele, oligarchy nevyjímaje. Podle mne je na řadě návrat do USA a znovuoživení zájmu o matičku Rus. Divoký Donald je tak vcelku v lajně s byznys realitou, i když to tak ‚zvonku nevyzerá‘.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Keňská síť Nakumatt hlásí finanční potíže

Maloobchodní síť Nakumatt, která se nachází v Keni, potvrdila spekulace o finančních potížích a mění své operace a systém skladování. Obtížnou situaci firmy přiznal Nakumatt poté, co si zákazníci po celé zemi stěžovali na nedostatečně zásobované regály. Nově jmenovaný marketingový ředitel společnosti Andrew Dixon uvedl, že si je společnost vědoma nedostatečné operacionalizace a skladových zásob. Podle jeho slov se snaží navázat dialog s dodavateli a zaměstnanci na zlepšení svých kapacit. Za situaci se Dixon zákazníkům omluvil a ujistil je, že pracují na zlepšení. Špatná finanční situace řetězce vychází z deprese místní ekonomiky, vyšších provozních nákladů a nejasné bezpečnostní situace v zemi. Loni v říjnu ředitel společnosti Atul Shah přiznal, že společnost hledá další investory, kteří by pomohli posílit kapitál společnosti a snížit její zadluženost. Informaci přinesl server allAfrica

Kromě zklamání z Číny prožívají velké korporace další trauma – Afrika se nevyvíjí tak rychle, jak ještě nedávno doufali. Dokonce ani Keňa, která byla považována za vzorovou zemi pro start expanze v černé Africe. Proč na to upozorňuji – firmy, které začínají být zklamané z Afriky, zpravidla také kontrolují český trh. A jak jsme si ověřili na Retail Summitu – svět je propojen. Problémy v Africe mohou být dobrou i špatnou zprávou pro konkrétní firmy a jejich české zaměstnance.
Tomáš Krásný

Nové technologie změní podobu retailu

V příštích deseti letech budou technologie klíčové v transformaci podoby maloobchodních řetězců a udávání trendu spotřebitelských zážitků. To jsou nejnovější závěry Světového ekonomického fóra a studie společnosti Accenture Shaping The Future of Retail for Consumer Industries. Závěry z obou zdrojů shrnul portál Retail Gazette. Spotřebitelé pomáhají měnit image retailu, jsou zvyklí žít ve světě technických vymožeností, a právě ty od retailerů vyžadují. Přizpůsobit se tomu zatím dokázali například Amazon, Uber nebo Deliveroo, kteří nastavili pro ostatní relativně vysokou laťku. 

Inovativní technologie nepomáhají jen lepším spotřebitelským zážitkům, pro samotné obchodníky to může znamenat i zefektivnění jejich obchodních operací, ale i způsob jak získávat data o každém jednotlivém zákazníkovi, který obchod navštíví. Experti předpokládají čtyři hlavní „hnací technologické motory“, které budou stát za změnou:

  • Internet věcí na sbírání cenných velkých dat o zákaznících
  • Autonomní vozidla umožní zvýšení rychlosti dodání
  • Umělá inteligence zlepší shromáždění a analyzování dat
  • Roboti na výrobu, balení a doplňování regálů 

Na Retail Summitu 2017 jsme se měli možnost dost konkrétně přesvědčit, co umí internet věcí. Tenhle článek dost jasně ukazuje, že je spousta dalších technologických inovací, které musíme brát vážně. A taky že budeme – třeba hned 28. března na další specializované konferenci ze série Retail in Detail, tentokráte věnované efektivním inovacím.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

„Omezme slevy, volají čeští obchodníci“

Na letošním Retail Summitu probíhala v úterý 31. ledna debata mezi zástupci maloobchodních i velkoobchodních společností o budoucnosti českého retailu. Oba dva tábory navzájem vyzvali zbytek svého oboru, aby v rámci příznivého vývoje naší ekonomiky našli odvahu domluvit se ukončení slevové spirály. „Česko je negativně unikátní ve slevách. Jednak v jejich objemu, tedy kolik zboží se prodá přes takzvané promoce (slevy) v jednotlivých kategoriích, a druhý faktor je výše těchto slev,“ řekl na Retail Summitu Martin Štrupl, generální ředitel Hamé. Na potřebě změnit směřování českého maloobchodu od vysokého podílu promočního zboží na kvalitní zboží za vyšší ceny se se Štruplem shodli také  ředitel drogerií Rossmann Vladimír Mikel, šéf českého Teska Martin Beháň i předseda představenstva družstevní sítě Coop Pavel Březina. Podle Bohumila Volfa, generálního ředitele Bidvestu, nastane změna v chování zákazníků a vnímání slev velmi těžko, odpovídá totiž platům v Česku. „Naše zkušenost je odlišná od toho, co se říká a píše. Vítězí standardní kvalita za dobré ceny, což není ostuda. Je to dáno finančními možnosti lidí, když průměrný plat je 25.000 Kč. Aby to bylo jinak, je jen přáním nás všech, ale že to tak není, není ostuda,“ myslí si Volf. Informoval o tom server Aktuálně.cz

Dnes výjimečně vybírám něco ryze domácího. Jde totiž o krystalickou ukázku toho, jak u nás ‚mediální mainstream‘ pracuje s informacemi. Česká média píšou o retailu málo a povrchně. Máme za sebou Retail Summit 2017, doslova nabitý informacemi o vývoji spotřebitelské poptávky, expanze e-commerce i kamenného obchodu a jejich vzájemném propojování, o špičkových technologiích. Česká média o Summitu psala hodně, asi tak tři čtvrtiny textu jsou ale jen o slevách. Bylo to v programu Summitu fakt to hlavní? Ne, o slevách se mluvilo jen pár minut. Jenže reportér ČTK se rozhodl o nich napsat. Proč ne, OK…. Horší je, že to skoro všichni ostatní od něj opsali, asi je to pohodlné. Těžko se pak divit, že tištěná média čte stále méně lidí, co rozhodují a mají peníze.
Tomáš Krásný