„Proměna prodeje v digitální době není jen nahodit nějaký ten e-shop“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Makro přidalo lidem a přeskládalo šéfy

Správní rada Makro ČR a Metro SR

Správní rada Makro ČR a Metro SR: zleva Simon Zuckschwerdt, Martin Všetečka, Jiří Nehasil, Markéta Pavelková, Jan Žák, Guillaume Chêne

Velkoobchody Makro ČR a Metro SR, které fungují jako jedna obchodní jednotka, oznámily, že ve fiskálním roce od října 2015 do října 2016 zvýšily mzdy na nemanažerských pozicích o 8 % v Česku, respektive o 7 % na Slovensku. V českém Makru zároveň ve fiskálním roce 2015/2016 vzrostl podíl distribuce potravin (zahájený v roce 2009) na celkových prodejích na 25 %, na Slovensku pak už na 27 %. Firma proto nyní personální politiku přizpůsobuje aktuálnímu trendu vícekanálového (omnichannel) prodeje, reaguje na něj i novou strukturou představenstva.

Tak to má být, skoro se mi postaru chce říct ‚závěry Retail Summitu 2017 uvádíme do praxe‘. Lidé jsou to hlavní a tak jim Makro masivně zvedá platy. Omnichannel a vlastně celá digitální transformace není o tom, že nahodím nějaký ten e-shop, ale o kompletní restrukturalizaci firmy, top management nevyjímaje. A to právě Makro – velmi správně – dělá.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Tak hlavně jestli přeskládané představenstvo nemá o 20 % vyšší odměny, to by se lidem na nemanažerských pozicích asi nelíbilo i přes 8% přidání. Každopádně, asi je jasné, že proměna struktury prodejních kanálů se dříve nebo později projeví i na samotném fungování retailových firem.
Václav Loubek

Omnichanel je zjednodušeně způsob, jak neztratit zákazníka v žádném z kroků od momentu, kdy se o vaší nabídce dozví nebo může dozvědět, až po fázi nákupní. Nebo také propojení online a offline přístupu k zákazníkům. Problém je stále v tom, že bezchybné synergii brání izolace jednotlivých oddělení firem. Je stále obtížné sladit se do jednotného přístupu k zákazníkům. Fandím Makru, aby se jim to po všech personálních změnách povedlo.
Martin Boček

Módní značky (ne)přijdou na Chodov

Chodov

Tak to má brzy vypadat na Chodově

S blížícím se otevřením dalšího křídla obchodního Centra Chodov se množí zvěsti o nových módních značkách, které tam otevřou své obchody. Poprvé v Česku se tak objeví Karl Lagerfeld (jeden na Chodově, druhý Na Příkopě), ten už to potvrdil. Primark, za kterým se dosud jezdí do Drážďan či k Vídni, na přímou otázku odpovídá, že momentálně do Česka nemíří, otázka ale je, jak to bude v polovině roku. Nového prostoru je na Chodově skutečně dost.

Kdo byl před vánoci ve Vídni nebo v Drážďanech, chápe, proč se Primark do Prahy nežene. Proč by chodil do Prahy, když Praha (a celé Česko) přijde k němu? Pokud to vezmu ze své osobní perspektivy – z domova v Horních Počernicích to mám (díky ‚tempu‘ výstavby pražského okruhu) na Prager Strasse v Drážďanech na čas velmi často blíž než na Chodov.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

V případě velmi silných značek asi bude stačit pouze kamenná prodejna, ale otevírat nové prodejny/značky bez silné digitální a e-commerce přítomnosti mi přijde jako polovičaté a nevyužívající možnosti, které dnes zákazník požaduje. Hlavně pokud je marketing řízen pouze ze zahraničí bez znalosti lokálního prostředí (z vlastní zkušenosti relativně obvyklý případ).
Jan Penkala (Acomware)

Hm, Primark, Lagerfeld. A u nás na vsi se řeší majitel sekáče, který každé ráno rozvěší všechno zboží po fasádě prodejny, takže to vypadá jak velké prádlo u Zilvara v chudobinci… Praha je holt svět sám o sobě.
Václav Loubek

Pro mě je Chodov bludiště, kde se nevyznám. Začíná to garážemi a pak motanicí chodeb. Jsem zvědavý, jak připojí další prostory ke stávajícímu schématu.
Martin Boček

Internet věcí je už skoro nutnost. Skoro

V maloobchodu dneška už klasické metody analýzy dat nestačí. „Pro retailery je nezbytné reagovat v reálném čase,“ řekl na letošním Retail Summitu Michal Tomčík, šéf obchodního rozvoje společnosti Pygmalios. Podle Tomčíka je klíčem takové analýzy takzvaný internet of things – internet věcí. „Samotný pojem je možná spíše módní záležitostí, bez jehož pomoci se ale při analýze dat dnes už žádný obchodník neobejde. Obecně se jedná o využívání nových digitálních technologií v kamenných prodejnách,“ připomněl Tomčík.

Jsem moc rád, že se povedlo ukázat, že internet věcí a další inovace jsou nejen téma pěkných přednášek, ale že už jde o technologie, které lze reálně implementovat. Tady a teď – na Retail Summitu jsme to všichni viděli naživo. My v Blue Events jsme například uspořádali vnitrofiremní soutěž, kdo z týmu toho během konference nejvíce naběhá. Kromě dobrých bot jsme použili i chipy od Pygmaliosu.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zážitky jsou samozřejmě skvělá věc. Pokud bude celý retail zaměřený na zážitky, bude docela zajímavé sledovat, jestli někdo něco také kupuje, třeba scannerem v košíku.
Daniel Procházka (Ipsos)

Zbožné přání, ale kolik jich je a kolik jich do roka může být? A jak to dokáží využít pro zákaznický prožitek? Wifi je takové ‚offline cookie‘. A kolik procent lidí ho má zapnuté pořád?
Jan Penkala (Acomware)

Na netu koluje aktuální článek, jak big data umožnila Donaldovi s Mickeym ovládnout USA. Nevidím tedy důvod, proč by analýza všech možných dostupných dat co nejpřesnějším způsobem nemohla ovlivnit to, co kupujeme. I když, možná, že jak čeští, tak američtí voliči přistupují zodpovědněji k výběru hrášku v regálu než k výběru prezidenta. Just sayin‘.
Václav Loubek

Nevěděl jsem, že žiji v digitálním tornádu. Ale vážně, i když nepatřím mezi milleniály, jsem obětí chytrého mobilního telefonu. Jsem i ochotný se nechat v rozumné míře sledovat na oplátku za užitečné informace týkající se navigace po nákupním centru a třeba i informacemi o pro mě výhodných nabídkách. Zde ale narážíme na mnoho let známý fakt, že dat je už dávno mnoho, ale nejsou využita personalizovaně ku prospěchu jednotlivých zákazníků.
Martin Boček

Humanic dopracuje skutečný e-shop

Prioritou prodejce obuvi Humanic je pro letošní rok spuštění českého e-shopu. Ten už podle firmy dobře funguje na německém a na domácím rakouském trhu. V Česku zatím Humanic nabízí jen takzvaný store pick-up, tedy rezervaci přes internet a následné vyzvednutí zboží osobně v prodejně. Jedním z důvodů pro spuštění plnohodnotného internetového obchodu v Česku je růst tuzemské pobočky nepřetržitě od roku 2013.

Ok, ale chce to i další kroky – viz můj komentář k Makru.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Zajímavé, že parametrem pro otevření e-shopu je růst prodejen. Když zrovna e-shop může být významný posilující faktor na prodejny. Každopádně otevření e-shopu samo o sobě nic neznamená a důležité bude jeho nastavení – doprava, rezervace, vratky, reklamace. Proti některým zavedeným online hráčům to nebudou mít lehké.
Jan Penkala (Acomware)

Já se vám k něčemu přiznám: ještě nikdy jsem v Humanicu nic nekoupil. A asi to nezmění asi e-shop. Prostě pro mě ta značka nemá nic, co by mě zaujalo. A zpráva, že otevře e-shop? No, taky třeba přeskládá vedení v důsledku omnichannel retailu.
Václav Loubek

Nedávno jsem si zakoupil boty přes internet a pak jsem musel jít na poštu si je vyzvednout, protože pošťák jezdí v mojí pracovní době, a následně jsem musel jít znovu druhý den na poštu, protože jsem si koupil nevyhovující velikost. Na mojí omluvu možná fakt, že se jednalo o boty od společnosti Martens, které nelze zakoupit u nás v kamenné prodejně (mají pouze omezený výběr).
Martin Boček

Online supermarkety občerstvují

S novým rokem se připomněly online supermarkety. Rohlik.cz se rozšiřuje do dalších pěti měst, Kolonial.cz mění firemní identitu (z hnědé je žlutá), má nový web, věrnostní program, hlavní kanál nákupu má ale do roka být mobilní aplikace. Rohlik.cz a také další z hráčů v segmentu Košík.cz se rovněž rozhodli pro televizní reklamu.

To je všechno fajn, ale přijde mi to jak z učebnice marketingu z roku 1982. Rebranding, extenzivní růst, televizní reklama, věrnostní program, refresh prodejen…. Co takhle vypustit nějaký ten buzzword 4.0, třeba customer experience, big data, consumer understanding, new customer journey? To by pak byla efektivní inovace! A možná by se dostavilo i zvýšení shareholder value.
Tomáš Krásný (Blue Strategy)

Expanze do dalších oblastí jistě potěší místní nakupující, zajímavější je ovšem zpráva o věrnostním programu a (plánovaných) na míru šitých službách.
Daniel Procházka (Ipsos)

Bude televize tím zlomovým médiem pro získání širší pozornosti a nových zákazníků pro potraviny online? Je to pravděpodobné, jen pro lovce slev to asi fungovat nebude. Každopádně z kampaně budou profitovat asi i ti, kdo ji mít nebudou. Nový web Koloniálu mi přijde poměrně povedený, přehledný, dobré hledání i košík, hodně rychlý. Samotná změna barvy by úspěch nepřinesla. Jako zajímavější vidím třeba změnu v dopravě, kdy i dnešní doručení zboží za 400 Kč je zdarma, pokud si zvolím delší časové okno.
Jan Penkala (Acomware)

Společnostem typu Rohlik.cz velmi fandím a neumím si dnes bez této služby představit svůj nákupní proces. Vůbec mi nevadí, že mně tyto společnosti připravují o nákupní zážitek, který se snaží jejich konkurence zvyšovat a zlepšovat.
Martin Boček

Za dva roky na Retailku: ‚Na trhu online supermarketů zůstali jen dva hráči, Tesco a Koloniálnírohlíkvkošíku.‘ Asi bych to parafrázoval takhle: ten nemá to a ten zas tohle.
Václav Loubek

Nejnovější