L’Oréal se zbaví The Body Shopu. Coca-Cola se loni prodávala hůř

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

L’Oréal plánuje prodej sítě The Body Shop

Francouzský kosmetický gigant L’Oréal chystá prodej sítě The Body Shop, kterou sám před 11 lety koupil. Informovala o tom Retail Gazette. Společnost údajně spolupracuje na možném prodeji značky The Body Shop, která se stala jednou z nejhůře výnosných v portfoliu, s finančně-poradenskou firmou Lazard. O síť kosmetiky The Body Shop, která má přes 3.000 poboček v 66 zemích, prý již projevili zájem soukromí investoři. 

Tohle je velmi zajímavé téma. Velcí výrobci se občas snaží získat přímou kontrolu nad maloobchodním prodejem. Povětšinou to nedopadne dobře, a to ani u tak skvělých firem jako je L’Oréal. DNA retailu a výroby je prostě hodně jiné a i v tomto případě platí geniální české přísloví ‚ševče, drž se svého kopyta‘.
Tomáš Krásný

Bublinky Coca-Cola se loni hůře prodávaly

Coca-Cola předpovídá pro globální trh překvapivý pokles hospodářského výsledku za celý rok, za zhoršení může mimo jiné refranchising stáčecích operací na americkém kontinentu. Náklady na něj byly vyšší, než společnost očekávala. Informovala o tom agentura Reuters. Dalším důvodem pro pokles celkových tržeb společnosti je snížení poptávky po sycených nápojích a kampaň vedená experty na výživu i místními vládami proti množství cukru v nápojích společností jako je právě Coca-Cola nebo PepsiCo. 

Coca-Cola chce stejně jako PepsiCo vyrovnat snížení prodejů sycených nápojů obměnou portfolia o ty nesycené. Globální objemy nápojů společnosti, jako jsou čaje, džusy nebo energetické nápoje, vzrostly v posledním kvartálu loňského roku o 2 %. 

Třeba nový prezident prodeje povzbudí. Příznivci budou slavit pitím té pravé věci, odpůrci si budou léčit nervy i žaludky cukrem a kolovým výtažkem.
Tomáš Krásný

Best Buy zavírá pop-up stánky Facebooku

Americký řetězec Best Buy zavírá podle Chain Store Age stovky instore pop-up stánků Facebooku, ve kterých provozovatel sociální sítě dříve nabízel možnost vyzkoušet si svou virtuální realitu nazvanou Oculus. 

Společnost Facebook umožňovala vyzkoušet si a koupit brýle s virtuální realitou Oculus od května loňského roku, podle zaměstnanců Best Buy si ale často nikdo celé dny stánku ani nevšiml. Mluvčí služby Oculus Andrea Schubert popřela nezájem zákazníků s tím, že se jedná o sezónní změny a že se Facebook s Oculusem zaměří jen na ty největší trhy. 

Určitě žádné velké překvapení. Inovace se neuplatňují lineárně, ale poskakují jako divoké hříbě. Virtuální realita je budoucnost a Best Buy je velmi inovativní retailer. Ti, co jsou na špici inovací, jsou občas rychlí. Pokud to umí udržet pod kontrolou a v případě potřeby přibrzdit a korigovat směr, jako Best Buy ve spolupráci s Facebookem, vše je v pořádku.
Tomáš Krásný

Whole Foods Market zpomalil růst

Americký řetězec s kvalitními potravinami Whole Foods Market ohlásil zklamání z hospodářských výsledků v prvním čtvrtelí. Celkové tržby společnosti se zvýšily v prvním čtvrtelí o 1,9 % na 4,9 miliard dolarů, což je méně, než se očekávalo. Za horší výsledky může mimo jiné zvětšení objemu kvalitních potravin u diskotních řetězců jako je Aldi. Informoval o tom server Chain Store Age. John Mackey, spoluzakladatel sítě s kvalitními potravinami řekl, že prioritou ve zlepšení výsledků bude přebudování vlastní strategie, zaměření se na klíčové zákaznické segmenty a také vylepšení category managementu. Společnost také snížila své předpoklady pro růst v letošním roce – původně odhadovala růst mezi 2,5 % až 3,5 %, nyní odhaduje 1,5 % a více. 

Whole Foods je nádherná firma a všichni čeští příznivci bio a farmářských produktů by oněměli blahem, kdyby se zázrakem objevila na našem trhu. Americký trh je ovšem v jiné fázi, kvalitní potraviny nabízí prakticky všechny supermarkety, často také za atraktivní ceny pod vlastní privátní značkou. Tahle zpráva z USA rozhodně neznamená, že by naši bojovníci za chutnější, zdravější a méně ‚kolchoznicko-agrokombinátové‘ potraviny neměli pravdu. Takže ať žije Sklizeno a spol.!
Tomáš Krásný

Dynamická cenotvorba je v onlinu běžná

Dynamická cenotvorba nebo cílená cenotvorba je způsob strategie společnosti, kdy cenu mění na základě vývoje poptávky a nabídky. V době, která bývá označována jako boom online nakupování, je tento způsob cenotvorby pro společnosti stále častějším. Klasickým případem takové dynamické cenotvorby je rezervování hotelových pokojů nebo letenek. Je obecně známo, že v určité dny v týdnu se cena v obou případech může rapidně měnit. „Dynamická cenotvorba existuje odjakživa, dříve se však vyskytovala v mnohem surovější a méně sofistikované podobě,“ říká Ron Wood, výkonný ředitel oddělení strategické cenotvorby v poradenské firmě Pricing Insight. „S tím, jak se svět digitalizuje, se dynamická cenotvorba stává mnohem více komplexním přístupem. Klasickým příkladem je Amazon, který má individualizované zákaznické algoritmy na to, aby určil na základě předchozích nákupů a prohlížených položek kolik jsme ochotní utratit za další nákup a podle toho nastaví cenu,“ dodává Wood. Podle něj by si lidé ani neuvědomují, že každý jejich krok na e-shopu je sledován. O dynamické cenotvorbě napsal The Sydney Morning Herald.

Špičkoví retaileři objevují krásu kvalitních analýz dat, která mají k dispozici a doposud s nimi efektivně nepracovali. I u nás by už bylo na čase posunout se v tomto směru vpřed – to platí nejen pro ‚kameníky‘, ale i v e-commerce. Blue Events přispívají svojí troškou do mlýna a 22/2/2017 pořádají již třetí ročník konference Prime Time for Big Data.
Tomáš Krásný

Nejnovější