Lidl končí s igelitovými taškami

Německý obchodní řetězec Lidl od 1. března ruší ve všech svých 233 prodejnách v Česku prodej igelitových tašek. Tentýž krok učiní i pobočky Lidlu v domovském Německu, také v Rakousku a Švýcarsku. V Česku ročně prodala 27 milionů igelitek.

Igelitové tašky Lidl nikdy nenabízel zdarma, teď je chce zredukovat úplně a nahradit je třemi typy recyklovatelných nákupních tašek. Budou to termotašky na přepravu mraženého zboží (nově i v menším provedení), nebělené papírové tašky a takzvané permanentní plastové tašky, stoprocentně recyklovatelné. Nabídku tašek ekologicky šetrných tašek slibuje Lidl postupně rozšiřovat.

„Igelitové tašky vedou v objemu, v jakém jsou při nákupech nejen v našich prodejnách používány, k obrovskému množství odpadu. Chceme aktivně přispět ke snížení spotřeby igelitových tašek v Česku a tím i k ochraně životního prostředí,“ uvedl generální ředitel Lidlu Pavel Stratil.

Papírová taška Lidlu

Papírová taška Lidlu

Permanentní plastová taška Lidlu

Permanentní plastová taška Lidlu

Ke obdobnému kroku jako Lidl přistoupil na konci ledna také řetězec Tesco, který nově nabízí možnost zákazníkům rozhodnout se, zda chtějí online objednávky doručit v taškách z igelitu, nebo bez nich. Bez možnosti výběru zůstanou potraviny, u kterých to vyžadují hygienické standardy jako maso, pečivo, vážené ovoce nebo lahůdky. V souvislosti s agendou konference No Food to Waste chce řetězec do roku 2020 snížit celkový podíl igelitových tašek na svých prodejnách. 

Podle údajů Evropské komise z roku 2011 každý Čech ročně použije 300 igelitových pytlíků a sáčků. Evropské směrnice nařizuje snížení spotřeby igelitových tašek do roku 2019 na 90 sáčků ročně a do roku 2025 na 40 sáčků. K přísnějším pravidlům pravděpodobně přistoupí Česko i samostatně, 1. února poslanci totiž poslali do závěrečného projednání novelu zákona o obalech. Ta by od roku 2018 zavedla povinné zpoplatnění prodeje igelitových tašek u všech obchodních řetězců a zvýšila recyklaci z 60 % na 70 % nebo 75 %.