„Rebranding může Icelandu pomoci, ale co komunikace se zákazníkem?“

Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.

Britský Iceland v Česku rebranduje

Iceland změnil logo - už není oranžovočervený, ale červenobílý

Iceland změnil logo – už není oranžovočervený, ale červenobílý

Britská síť Iceland otevřela tento týden v Praze na Chodově sedmou pobočku, poprvé v novém designu a novým logem v červenobílých barvách. Postupem roku přejdou rebrandingem všechny české pobočky. Chodovská pobočka je po pilotní britské v Claphamu první, která tento design implementovala. „Zatím není jasné, kolik prodejen v letošním roce otevřeme. Rozjednané máme tři další pražské lokality, bližší informace však nemohu podat,“ komentoval pro Retailek Petr Olša, který čerstvým jednatelem Icelandu pro Česko. Společnosti loni v Česku zvýšila tržby o 27 %, počet zákazníků narostl o 15 %.

Já prostě, když se něco jmenuje Iceland, podvědomě očekávám, že prodává islandské speciality, a proto tam nepůjdu, protože nějak nechápu, proč bych si měl kupovat islandské speciality. Myslím, že řetězec v tomhle hrozně podceňuje komunikaci. Nějak jsem nezaznamenal nějakou akviziční a vysvětlující kampaň.
Václav Loubek

Červenobílá je opravdu hezká, držím palce, aby celkový rebranding značky Iceland nastartoval očekávané změny u současných, ale především u potenciálních zákazníků.
Jan Polák (Ipsos)

Zdánlivě opatrný přístup Icelandu má svou logiku. Prodejny jsou zatím v Praze a okolí, je proto dobré vybudovat širší síť a zázemí.
Tomáš Hájek (Admez)

Věřím tomu, že rebranding pomůže, ale nemyslím si, že je to zásadní cesta k úspěchu. Raději bych četl příběhy o kvalitě britského mraženého zboží. Produkty mi přijdou z vlastní zkušenosti velmi slušné. Věrnostní systém sice mají, ale nulová komunikace směrem k zákazníkovi (jedna SMS se slevou za víc než rok).
Jan Penkala (Acomware)

Globus má shop-in-shop Zdravý svět

Z nabídky Zdravý svět v Globusu

Globus začal ve všech svých prodejnách nabízet několik stovek takzvaných alternativních produktů – bio, bezlepkové výrobky, potraviny se sníženým obsahem laktózy nebo cukru, raw stravu, produkty pro vegetariány či vegany. Nová značka nese název Zdravý svět a Globus jí bude marketingově podporovat zhruba měsíc. Součástí kampaně je i soutěž o dárkové koše, do které se zapojí foodbloggeři a herec Lukáš Hejlík. Ve dvou hypermarketech – v Praze-Čakovicích a v Ostravě – postavil i speciální shop-in-shopy Zdravý svět, oddělené prodejní plochy, kde zákazníci najdou ještě širší nabídku těchto potravin na jednom místě, celkově 1.300 položek.

Naprosto chápu potřebu velkých řetězců oslovovat nikové cílové skupiny. Ne, počkat, nechápu. Všechny tyhle ‚alternativní‘ produkty pro hipstery mají ve své DNA zakódovánu důležitou podstatu, která naprosto nadnárodním řetězcům dlouhodobě uniká – lokálnost. Takže ty své bio eko vege produkty budou vozit přes celou Evropu kamiony vedle španělských nechutných rajčat, chilských jablek a polského hovězího. Myšlenka vrátit se trochu ke kořenům a zodpovědnosti, vložená do myšlenky všech těchto skupin produktů, se tak přemění jen v další prostředek zisku. Zbytečný, protože řetězcům podle mě nijak výrazně ekonomické výsledky nevylepší… Just my two cents, jak se říká.
Václav Loubek

Je to určitě trend, i když bych jako běžný zákazník nebyl úplně nadšen, kdyby v obchodech zdravé zboží nějak razantně vytlačovalo zboží normální.
Jan Polák (Ipsos)

Určitě správná cesta, kterou se Globus odliší. Pro mě je to sympatičtější forma marketingu a plnění zákaznických potřeb než sbírání nálepek. Jen bych uvítal více hypermarketů – třeba jihovýchod Prahy, tady je to samý Albert.
Jan Penkala (Acomware)

Zvolit si mladého sympaticky vypadajícího herce pro propagaci alternativní stravy je v pohodě. Horší je, kdy sportovec – multimilionář propaguje auta z autobazaru. Tomu se fakt těžko věří.
Tomáš Hájek (Admez)

Sklizeno zavedlo online catering

Sklizeno má nového spolumajitele - Petra Borkovce

Sklizeno provozuje novou službu online cateringu

Skupina Sklizeno začala před dvěma týdny provozovat online catering. Její vizí je zaplnit díru na trhu s občerstvením, a to kvalitními potravinami. „Věřím, že majonézové chlebíčky už jsou na velkém ústupu ze zasedaček a nám se tu tak otevírá velký prostor,“ řekl pro Retailek Petr Borkovec, šéf sítě. My Food, která loni se Sklizenem konsolidovala, už dříve catering provozovala, na její zkušenosti tak nebyl problém navázat. Logistiku a obsluhu si Sklizeno obstarává z interních zdrojů, externisty nenajímá. Služba zatím funguje v Praze a v Brně, v plánu je i rozšíření dál, kam to možnosti sítě dovolí. 

A tohle je přesně jeden z těch nápadů, o kterých když čtete, napadne vás, proč vás to už dávno nenapadlo… Geniální, přeju Sklizenu, ať se to chytne.
Václav Loubek

Myslím, že bude jednat o velkou konkurenci standardním cateringovým společnostem. Vyzkoušíme.
Jan Polák (Ipsos)

Zajímavá, pestrá nabídka, rozumné ceny, rád někdy ve firmě využiji. Objednání ale nejdříve na pozítří, druhý den by potěšil více.
Jan Penkala (Acomware)

Potenciál je velký, nejsou ani první, ani poslední. Ale i tak myslím, že majonézové chlebíčky budou mizet pomalu.
Tomáš Hájek (Admez)

V klání Makra i retailové startupy

Velkoobchodní řetězec Makro pořádá spolu s Techstars třetí ročník celosvětového programu Metro Accelerator, který vybírá z nejlepších přihlášených startupů. Letos poprvé dostanou šanci prosadit se začínající firmy, které se specializují na retail. Deset vybraných projektů získá investici v hodnotě 120.000 eur (3,3 milionu Kč) a podporu mentorů i expertů ze skupiny Metro, pod kterou české Makro patří. Vítězové projdou tříměsíčním školením v Berlíně a v prosinci budou představeni veřejnosti, investorům a expertům v daném oboru. 

Nedávno proběhl veletrh CES v Las Vegas, a v jedné reportáži jsem četl, že doba startupů pomalu končí a inovace se zase přesouvají zpět zpátky do velkých bohatých lídrů trhu, alespoň co se spotřební elektroniky týče. Samozřejmě hlavním důvodem je to, že ty nejšikovnější inovativní startupy tyhle velké korporace typu Samsung a podobně už dávno pohltily a teď mohou jejich vynálezy uvádět na trh svoji vlastní marketingovou silou. Myslím, že Makro se pokouší o to samé, jen o pár let později.
Václav Loubek

Každá pomoc startupistům v jakékoli je dobrá, ale je to jak kapka v moři. Dobrým nápadům by měl prostřednictvím svých agentur pomoci především stát.
Jan Polák (Ipsos)

Sponzorování a výchova startupů se stala módou v korporacích, tak když jim to pomůže a vzniknou dobré projekty, proč ne.
Jan Penkala (Acomware)

Od Makra je to nepochybně chytrá investice. Jako velkoobchod by měli podporovat rozvoj moderního byznysu.
Tomáš Hájek (Admez)

Karlovarské minerální vody rostly

Skupině Karlovarké minerální vody (KMV) se loni zvýšil obrat na 7,5 miliardy Kč. V prodejích se podle KMV projevil také zájem lidí kupovat kvalitnější a dražší produkty, což se nejvíc odrazilo například v kategorii džusů. Ta podle údajů agentury Nielsen vzrostla meziročně o 6 %, přičemž výrobky prémiových značek zaznamenaly velký nárůst oproti levnějším privátním značkám. Skupina KMV tak zvýšila prodej ovocných džusů Fruttimo Aquila meziročně o 55 % a džusů Granini o 20 %. Pozitivní hospodářský výsledek skupiny kopíruje podle statistiky agentury Nielsen celosvětové prodeje balených vod, které stouply o 5,3 %.

Ve stejné době jsou v médiích čím dál častěji informace o tom, jak zahraniční vlastníci vodáren vysávají jen prachy, ale jen málo vracejí do údržby a inovace infrastruktury. Když se podívám, co z vodovodu teče u nás (pro představu, testy vody ke kolaudaci jsme museli dělat dvakrát, naše voda se asi špatně učila nebo co), pak se vůbec nedivím, že lidé raději kupují x-krát dražší balenou vodu.
Václav Loubek

Sympatické výsledky. Věřím, že se může podařit udělat z Mattonky prémiovou vodu žádanou a ceněnou na celém světě.
Jan Penkala (Acomware)

Becherovka odhalila ingredience v limitované edici

Čtyři lahve a etitety Becherovky ze speciální edice

Čtyři lahve a etikety Becherovky ze speciální edice

V nové speciální edici ukáže bylinný likér Becherovka část svých přísad, které byly dosud tajemstvím. Limitovaná edice zahrnuje čtyři etikety – tři budou od března v obchodech, čtvrtá pouze v karlovarském Muzeu Jana Bechera. V normální teplotě je na vinětách vidět jen latinský název, když se lahve namrazí, ukáží se i česká pojmenování.

Chtěl jsem napsat nějaký sžíravý sarkastický komentář o marketingových hrátkách, ale jako milovníka polygrafie si mě naklonili tou namražovací etiketou. Tak nic, no.
Václav Loubek

Proč ne? Ale uvítal bych spíš nějaký přiběh. Když vidím vždycky film z palírny Grassl, jak v Alpách kopou enzián, hned je člověk naladěn na konzumaci.
Tomáš Hájek (Admez)

Bakalář vyvezl z Česka do Ruska nejvíc piva

Rakovnický pivovar vyvezl podle informací Lidovek z českých pivovarů do Ruska nejvíce hektolitrů svého piva Bakalář. Hned za ním následoval pivovar Heineken, Budějovický Budvar, skupina Pivovary Lobkowicz a Plzeňský Prazdroj. Celkem se Bakaláře vyvezlo téměř 45.000 hektolitrů z celkových 179.000 hektolitrů. Menší český pivovar z Rakovníka, který svou výrobu počítá v řádech tisíců hektolitrů, tak předčil mnohonásobně produktivnější velké pivovarnické společnosti. Jedním z důvodů je fakt, že má producent piva Bakalář ruské majitele a propracovanou distribuční síť na ruském trhu. 

 Na tom mě nejvíc překvapuje, jak je Rusko malý trh pro naše pivovary. Ale on je to spíš kořalkový kulturní okruh
Václav Loubek

Asi mají ruští spotřebitelé jiné chuťové preference než my.
Jan Penkala (Acomware)

Myslím, že Bakalář roste i na tuzemském trhu. Alespoň je víc vidět v řetězcích i v pražských restauracích. A není to špatné pivo!
Tomáš Hájek (Admez)