Berlínské E-Commerce Expo ukázalo otevřenou náruč Číny a Ruska

Zatímco místní maloobchodníkům pomáhají nástroje obchodování přes internet honit desetinky procenta růstu, za hranicemi Evropy čekají hladoví Čínani a Rusové. Tak by se dala shrnout nálada na únorovém setkání E-Commerce Berlin Expo, jež se v německém hlavním městě uskutečnilo v krásných prostorách Station Berlin. Zmíněná konference a veletrh marketingových a e-commerce nástrojů v jednom je událost dost formátem – na čtyřech pódiích simultánně hovořilo přes 30 odborníků a v hale prezentovalo přes 80 startupů či firem zabývajících se optimalizací e-commerce. To vše v jednom dni, z něhož níže najdete to nejpodstatnější.

E-commerce Expo Berlin se zaměřuje primárně na oblast střední a východní Evropy, ovšem silné bylo zastoupení i například vývojářských firem z Turecka. Mezi vystavujícími byly hned dvě české společnosti – brněnský ROI Hunter, jež se zaměřuje na optimalizaci reklamy na Facebooku, a ostravští MonkeyData, kteří se soustředí na analýzy statistiky z nejrůznějších online zdrojů a kteří na podzim 2016 získali od investora Vladimíra Schmalze v dalším kole financování stovky tisíc dolarů. Šéf MonkeyData Jan Laštůvka byl i jedním ze spíkrů konference po boku Karla Wehnera (business development director, Alibaba), Nenada Cetkoviće (Lengow) či Dominika Johnsona (key account development, Yandex).

Jan Laštůvka z MonkeyData. Foto: E-Commerce Expo Berlin

Jan Laštůvka z MonkeyData. Foto: E-Commerce Expo Berlin

Jak Laštůvka správně poznamenal, marketplace is the new black. Zásadně se mění přístup zákazníků, kteří kvůli nakupování ze zahraničí potřebují důvěřovat spíše prodejci, než obchodníkovi, a tak marketplaces, internetová tržiště jako eBay, Amazon nebo Alibaba, představují příležitost i pro malé české obchodníky. Ty se totiž snaží svůj tržní podíl v Česku zvyšovat o malá procenta či jejich desetiny, zatímco na ně čeká miliarda Číňanů ochotných nakupovat. Masivně se také rozjíždí social commerce, na které je v podstatě založeno eBay. Obrovský nástup social commerce, které už nyní tvoří 5 % z celé e-commerce, demonstrují i poslední změny na sociálních médiích – chatboti, Facebook Store, Facebook Marketplace a podpora prodejních skupin. Podíl Facebooku na objednávkách v rámci social commerce nyní tvoří 85 %, ale už mu dýchá na krk Pinterest – 93 % jeho uživatelů totiž používá síť pro vyhledávání produktů k nákupu, na což před pár dny služba zareagovala zavedením možnosti hledat e-commerce vizuálně. Takový Shazam pro fotky. No co, lidé prodávají lidem.

Data z konference E-commerce Expo Berlin

Data z konference E-commerce Expo Berlin

E-commerce Expo Berlin nabídlo hned několik rovin vědomostí a novinek – pro mediální plánovače rozsáhlé a složité přednášky o programatickém nakupování reklamy ve vyhledávání, optimalizaci SEO či klíčových slov, pro manažery CRM prezentace integrovaných systémů a návody, jak sledovat zákazníka napříč všemi zařízeními a kanály. Mezi vystavujícími jste mohli najít obsahové nástroje jako AX Semantics, kteří pomáhají s automatizovaným překladem textu, UX optimalizaci od ContentSquare či práci s audiencí v rámci Segmentify. Na place prezentovala i řada online agentur a německých a polských partnerů Facebooku či Googlu. Nutnost překročit hranice trhu dokazovaly také reakce na otázku, zda zmínění vystavující působí na českém trhu – chtěli by, ale z pohledu priorit je příliš malý. A to se dostáváme k Číně a Rusku.

Nenad Cectković z Lengow. Foto: E-commerce Expo Berlin

Nenad Cectković z Lengow. Foto: E-commerce Expo Berlin

Východní trhy byly jednoznačně rezonujícím tématem, které by si neměl kterýkoliv stratég nechat ujít. Klíčovými přednáškami pak bylo vystoupení Dominika Johnsona z ruského vyhledávače Yandex a Nenada Cectkoviće z firmy Lengow, jež optimalizuje vstupy pro mezinárodní retailery na čínský internetový trh. Tématu se budu věnovat detailněji v dalších týdnech v rozhovorech s oběma pány, prozatím tedy pár zjištění na ochutnávku.

Čínská varianta Black Friday. Zdroj: Lengow

Čínská varianta Black Friday. Zdroj: Lengow

Čínský trh e-commerce představuje desetinásobek toho německého a dvojnásobek kumulovaného trhu Evropské unie a USA. Čtvrtina populace nakupuje online, což je samo o sobě úctyhodné číslo, které ale zároveň evidentně do budoucna poroste. Bavíme se celkem o 720 milionech uživatelů internetu.

Čínský internet a e-commerce v číslech. Zdroj: Lengow

Čínský internet a e-commerce v číslech. Zdroj: Lengow

Zatímco pro vstup na evropský či americký trh můžete používat nástroje nám známé, v Číně se budete muset spokojit s jejich rivaly. Namísto Googlu budete používat Baidu, Amazon nahradí Tmall, Facebook (a v podstatě celý život) nahradí WeChat, tweetovat budete přes Sina Weibo a platit přes Alipay. Přitom 40 % všech transakcí v e-commerce pochází právě z tržiště Tmall. Oproti USA, kde chytré telefony generují třetinu transakcí, v Číně je to už celá polovina. Je to typický znak extrémně rychle se vyvíjející společnosti, která v podstatě přeskočila používání počítačů. Roční obrat e-commerce v Číně představuje obrat 85 miliard amerických dolarů, přičemž 40 % čínských zákazníků nakupuje zahraniční zboží, především módu, domácnost, kosmetiku a farmaceutika.

Dominik Johnson z Yandexu. Foto: E-commerce Expo Berlin

Dominik Johnson z Yandexu. Foto: E-commerce Expo Berlin

Yandex uvedl prezentaci z trochu jiného úhlu. Když máte zemi, která je padesátkrát větší než Německo a měří ze západu na východ sedm a půl tisíce kilometrů, internet se fakt hodí. Přestože v Rusku klesly příjmy od roku 2014 do roku 2016 o 6 % a inflace vyskočila o 13 %, ve skutečnosti se země stává stále lepší příležitostí. V posledních letech (především kvůli politické situaci) výrazně klesl dovoz zboží a je po něm větší hlad. Rusové je tak nejčastěji nakupují na čínských portálech. Zároveň za posledních 15 let vzrostla ruská kupní síla o 300 %. Roční obrat obchodu v Rusku představuje 370 miliard eur. E-commerce roste z roku na rok o 16 %, což je rychlost, za kterou by líbala ruce leckterá západoevropská země. Německý e-commerce například roste rychlostí zhruba 1 % za rok. Podle agentury Nielsen se zároveň drží stabilní hladina spotřebitelské sebedůvěry.

Rusko a Čína čekají na evropský retail. Pro Rusko představujeme 10 % jejich zahraničních nákupů a pravděpodobně se naskytuje velká příležitost to změnit k lepšímu. Všichni na E-Commerce Expo Berlin se zdáli být v tomto zajedno.

Autor textu konzultuje brand a content strategie, mentoruje startupy a rád pomáhá s produktovým vývojem. Další jeho texty najdete na adamkontra.cz.