Italský Coop spustil dovážku. Stále víc lidí nakupuje maso alternativně

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Italský Coop spustil dovážkovou službu

Italský Coop Allenza 3.0 spustil minulý týden službu EasyCoop, která umožňuje dovážku až 10.000 produktů k zákazníkům na místo určení. Nabídka zahrnuje zhruba 3.000 čerstvých produktů jako ovoce, zelenina, maso nebo pečivo. Mezi další dovážené produkty patří několik privátních značek a lokální speciality. Nákup na EasyCoop je možné z jakéhokoliv mobilního zařízení v minimální výši 50 euro. Produkty budou zákazníkovi doručeny druhý den. Zatím je možné službu využít v Římě a jeho širším okolí, brzy má ale Coop v plánu šířit se i dál. Informaci přinesl ESM Magazine. Na konci loňska přišel italský Coop s další novinkou – v Miláně představil supermarket budoucnosti, který propojuje digitální a fyzické prvky k navození atmosféry trhů pod širým nebem. 

Neumí někdo v českých a moravských družstvech italsky? Pokud ano, kopírovat kopírovat kopírovat! A i kdyby nikdo italsky neuměl, proboha proč tuhle šanci nevyužít? Coop má šanci udělat z každé vesnické prodejničky virtuální hypermarket a nabídnout tam tisíce položek přes e-shop, k dodání s příští zavážkou suchého zboží do prodejny. Pokud to neudělá Coop sám, najde se inteligentní e-shopista, který to udělá v kooperaci s družstevníky? Nebo se radši e-commerce boys soustředí na prodej křivé zeleniny a dovážku zdarma až na Sněžku?
Tomáš Krásný

Rocket Internet opustil klíčový investor

Akcie e-commerce portálu Rocket Internet klesly ve čtvrtek až o 14 % poté, co jeho hlavní švédský investor Kinnevik prodal svůj poloviční podíl, který v něm do té doby držel. Rocket Internet byl založen v roce 2007 a postavil svůj byznys rozličných segmentech od módy po dovážku jídla. V posledních letech investory portálu znepokojovaly rostoucí ztráty klíčových startupů, které pod Rocket Internet spadají. Zprávu přinesla agentura Reuters

No a ještě jeden horor, tentokráte pro e-shopisty. Má název investoři se stahují z internetového obchodu. Možná je to výjimka, možná je to začátek dalšího praskání internetových bublin. Za mne: B je pravděpodobnější.
Tomáš Krásný

Kamenný retail? Zážitky a zábava

Digitální prvky v prodejnách, zajištění zábavného zážitku – to jsou dva z pěti prvku, které blog Vend doporučuje kamenným retailerům v letošním roce aplikovat v prodejnách, aby přežili mezi konkurencí, která se neúprosně posouvá dál.

  1. V první řadě by se měl retailer ujistit, že fyzické a digitální složky obchodu fungují v souladu. Pokud ne, je podle blogu čas začít alespoň s click & collect formou výdeje. Druhým krokem, pokud už má maloobchodník například fungující e-shop, je přenést zážitek z webu do prodejny a nainstalovat displaye například tak, jak to dělá prodejce obuvi Nike.
  2. Druhou radou blogu je předefinovat zážitek při placení. Dlouhé fronty v dnešním retailu nejsou možné – nejjednodušší, co lze udělat, je mít v záloze dost pokladních, kteří jsou připraveni ve špičce pracovat. Dobrý nápadem je zařadit použití tabletů nebo displayů do možností rychlého placení kdekoliv v prodejně bez stání ve frontách. 
  3. Za třetí důležitý bod v letošním roce považuje blog začlenění zábavy – retailnmentu – do prodejní plochy. Může to znamenat jakýkoliv zážitek nebo unikátní zkušenost, která se k danému segmentu hodí.
  4. Čtvrtá rada říká, že je vhodné podněcovat v obchodech vytváření komunity. Například zvát lidi k prodejním akcím přes Facebook, kde se setkají s podobně smýšlejícími jedinci. Vytváření komunit vede podle blogu k větší loajálnosti zákazníků.
  5. Posledním prvkem, k jehož implementaci mají podle blogu kamenní retaileři dojít, je modelace působivého prostředí, které nadchne designem, moderností a přitáhne plnou pozornost zákazníků. 

Tenhle text se mi moc líbí, jasně a pochopitelně sumarizuje to hlavní. Asi budu ve tři ráno obvolávat české retailery, budit je a ptát se jich, jestli mají těchto pět zásad pevně v hlavě. No, mám obavu, že řada z nich by to nedala ani v pondělí v 8.00 u ranního kafe a po víkendovém odpočinku. Mimochodem: dobré ráno, vážení!
Tomáš Krásný

Kvůli masu zase k řezníkům

Deflace mění podobu trhu s masem, čímž se bílkoviny stávají atraktivnější, zároveň se ale supermarkety potýkají se stále narůstající konkurencí ze strany alternativních prodejních kanálů. Na konferenci v americkém Dallasu, týkající se problematiky trhu s masem, byla zveřejněna studie The Power of Meat, podle které 62 % zákazníků volí k nákupům masa tradiční nákup v kamenné prodejně. Spotřebitelů, volících k nákupu masa alternativní kanál, ale přibývá. Podle odborníků, kteří na konferenci mluvili, teď musí majitelé kamenných prodejen zajistit, aby zákazníky zaujali před vstupem do prodejny. Především se jedná o milleniály, kteří raději volí alternativní kanály k nákupu masa. Celkově však nákupy u maloobchodních řetězců v segmentu masa poklesly meziročně o 2 %. Důležité bude pro atraktivitu produktů prý i nadále komunikovat ekologičnost a přírodní původ prodávaného masa. O výsledcích studie a konferenci píší Supermarket News. 

Síla masa alias The Power of Meat, to by byl krásný titulek pro ‚veggie and vegan horor‘. Tahle americká studie je ale taky dobrá. V prodeji masa na tom český retail není zase tak úplně špatně (viz Globus, Kaufland, Lidl), ale úspěchy nezávislých řezníků signalizují, že prostor pro další růst (a diferenciaci od e-commerce) by tu byl.
Tomáš Krásný

První zvěsti o podobě amerického Lidlu

Nový Lidl ve Strakonicích

Unifikovaná podoba Lidlu

Lidl, který letos otevře zhruba 100 prodejen v Americe, místní média přirovnávají k dítěti Walmartu pro svou cenu a sítě Trade Joe’s pro svou kvalitu. Web Real Simple popisuje způsob, kterým Lidl prodává své zboží a co to přinese americkým zákazníkům. Každý obchod Lidlu je designován stejně, proto je pro zákazníky relativně snadné se kdekoliv zorientovat. Sortiment, který prodává, si nechává dodávat od místních producentů a snaží se o snížení odpadu, nově například neprodává igelitové tašky. V Evropě Lidl prodává různorodý sortiment od potravin přes vybavení do domácnosti po oblečení. Zatím není jasné, jak bude vypadat nabídka řetězce v Americe, podle Real Simple je ale jasné, že Lidl může přinést do konkurence amerických supermarketů něco nového. 

Tohle je fakt zajímavé – jeden z prvních komentářů o nových prodejnách Lidlu v USA. Na rozdíl třeba od prodejen Tesco (Fresh & Easy), které v USA pohořely, se Lidl ‚potkává‘ s americkou poptávkou. Dokonce lépe než nejameričtější prodejny Aldi (provozované pod značkou Trader Joe’s). Opravdu to vypadá, že Lidl prostě umí.
Tomáš Krásný

Nejnovější