Walmart zkracuje čekání ve frontách. Carrefour zkvalitňuje potraviny

Pět nejpodstatnějších světových zpráv z retailu pro vás i letos každé pondělí vybírá a komentuje Tomáš Krásný z firmy Blue Events, která organizuje výroční Retail Summit a menší specializované konference Retail in Detail. Další novinky najdete na sociální síti LinkedIn – pokud vás zajímají, registrujte se ke členství ve skupině Retail in Detail Community.

Walmart skrze aplikaci urychluje nákup

Americký řetězec Walmart urychluje instore zážitky z nakupování. V prodejních zónách, kde nabízí farmaceutické a finanční služby, vytvořil retailer expresní linie, ve kterých budou mít zákazníci možnost vyzkoušet si nové funkce mobilní aplikace Walmartu jako součást transakčního procesu. Zákazníci budou mít možnost učinit některé kroky v aplikaci místo u pultu, což by mělo urychlit jejich pohyb do a ven z prodejny. Informoval o tom Washington Post

Podle vedení Walmartu tráví průměrný zákazník finančních služeb v prodejně 11 minut. Tím, že bude zákazníkům nabídnuta možnost vyřešit úkony jako proplacení šeku nebo zaplacení účtu online, místo toho, aby je zaměstnanec Walmartu vyplňoval ručně, doufá retailer ve výrazné zrychlení procesů v prodejnách. 

Podobný přístup aplikuje Walmart v lékárnách, kde pouze dokončí transakci započatou na mobilu zadáním pinu u pokladny a posléze naskenováním kódu, který jim mobil vygeneruje. K implementaci obou řešení přistoupí americká síť během března v téměř všech 4.700 prodejnách, které provozuje. 

Walmart si udržuje unikátní pozici mezi kamennými konkurenty a tlačí jednu velkou inovaci za druhou. Mimochodem: nové retailové technologie ze světa budou přehledně prezentovány již tento měsíc na konferenci Retail in Detail/Effective Innovation.
Tomáš Krásný

Německý e-shop Zalando jde do kamene

E-shop s oblečením a obuví Zalando ohlásil minulý týden akvizici streetwearového prodejce módy Kickz. Tím chce německý e-shop posílit své vnímání nejen jako internetového hráče, ale také jako poskytovatele logistiky, technologií a marketingu klíčovým značkám. Zprávu přinesla agentura Reuters. Zalando bylo založeno v roce 2008, relativně rychle vyrostlo v jednoho z největší evropských retailerů s módou. Dodává 1.500 módních značek do 15 zemí. Značkám a retailerům, se kterými spolupracuje, nabídne možnost rozvážení oděvů a obuvi přímo z jejich prodejen. Podle expertů bude tento krok účinnější, než čisté provozování e-commerce platformy. 

Novou akvizicí získá podle svých slov možnost dodávat nejnovější produkty k zákazníkům rychleji, prostřednictvím 15 obchodů, kterými Kickz v Německu disponuje. Zalando díky nové akvizici plánuje v letošním roce vyrůst až o 25 %, investuje také 200 milionů eur do infrastruktury, automatizace a softwarů ve skladech. Nové skladovací prostory chce navíc postavit ve Švédsku, Francii a v Polsku. 

Důkaz č. 354, že omnichannel je nutnost. Bez výdejen či spíše ‚nákupen‘ štěstí to nejde ani v oděvním retailu.
Tomáš Krásný

Carrefour pracuje na zkvalitňování potravin

Carrefour podnikl několik kroků, kterými chce přispět ke zlepšení kvality potravin – implementuje například další metody ekologického zemědělství. Informaci přinesl server European Supermarket Magazine. Francouzský řetězec v současné době už experimentuje s eliminací všech typů pesticidů, nyní na bramborách, broskvích, jablkách nebo nektarinkách. S tímto principem začal v roce 2015, kdy se zbavil pesticidů na rajčatech, kiwi, brokolici a jahodách. Stejný princip nasadil Carrefour také u masa, kuřecí maso prodává od roku 2013 s garancí bez antibiotik. Nyní zvolí stejný přístup i ke králičímu a telecímu masu. 

V letošním roce chce francouzský retailer zavést ve spolupráci s nevládní organizací Welfarm a farmáři možnost vysledovat původ masa, čímž chce zajistit maximální možnou transparentnost pro své zákazníky. 

Otázka pro čtenáře nad 30: taky se vám stýská po Carrefouru? Otřel jsem slzu, když jsem v něm o dovolené ve Španělsku nakupoval. Čím to je, že od nás skvělí retaileři jako Auchan, Carrefour, Interspar či Delvita vycouvali? Žalováním v Bruselu na nízkou kvalitu potravin u nás to asi nezjistíme ani nenapravíme.
Tomáš Krásný

Měli by retaileři vyrovnat ceny v prodejnách a e-shopech?

Jedna z největších otázek, které čelí kamenní retaileři – vyrovnat ceny ve svých prodejnách s těmi, za které prodávají v e-shopech. Odpovědět na ní se pokusil portál Harvard Business Review.

Nutnost řešit tento problém vyvstala před 23 lety s příchodem amerického e-commerce giganta Amazonu. Velké americké řetězce jako Macy’s nebo Kohl hlásí za minulý rok snížení tržeb, The Limited zavírá prodejny a chce se soustředit pouze na online byznys. Tento rok se ukáže, kdo dokáže čelit výzvám jako je vylepšení webových operací, vytváření hodnoty pro zákazníky a také umísťování obchodů pouze do lokalit, která je dokáže hustotou zákazníků uživit. Co ale jejich obchod může udržet nad vodou, je přeměna cenové strategie.

Měli by primárně kamenní obchodníci nastavovat rozdílné ceny na e-shopech a v prodejnách? Pokud na ně příliš neútočí Amazon, nemá to cenu. Nejlepší je přijmout minimální ztrátu zákazníku, udržet stávající ceny a být vděčný. Pokud ale retailer ztrácí významný počet zákazníků, měl by zvážit opodstatnění stejné ceny na všech kanálech. Mnozí prodejci nastavují ceny v obchodech podle konkurence v okolí. Stejný princip by podle portálu Harvard Business Review měl být aplikovaný i v online prostředí.  

Prodej online a offline by měli obchodníci vidět jako dvě unikátní služby, podobně jako čerpací stanice odlišují samoobslužné benzínky a full-servis benzínky. Relativně vyšší ceny v prodejnách mohou dodat pro zákazníky efekt prémiovosti, nižší ceny v e-shopech zase mohou konkurovat agresivním e-tailerům. Zákazníci dokáží akceptovat rozdílnost cen na odlišných prodejních kanálech, nakonec vyberou, co jim nejlépe sedí. Právě tato strategie je pro moderní retail a manažery nezbytná k udržení – pochopit, že web a instore jsou dvě rozdílné operace, které obsluhují zákazníky s odlišnými potřebami a jinou cenovou citlivostí.

Tohle by si naši internetoví borci měli hodně rychle přečíst. Mám pocit, že už se v oblasti cenové politiky chovají hůře než kameníci v dobách nejsilnější akční virózy (která už mimochodem pomalu ustupuje).
Tomáš Krásný

Tisíce pracovních míst v Británii v ohrožení

Téměř 1.400 pracovních míst ve Velké Británii je v ohrožení, propouštět budou pravděpodobně lékárny Boots, výrobce chipsů Walkers a pekárny Greggs. Poslední dva zmínění tento rok plánují zefektivnit své výrobní procesy a zavírají některé továrny. Lékárny Boots končí se dvěma třetinami svých foto – laboratoří kvůli poklesu poptávky po klasickém vyvolávání fotek. Informoval o tom server The Guardian

Návod na sebevražedný koktejl: zamíchej digitální revoluci s vystoupením z EU a podávej ve velkých dávkách, pracovní místa rychle zmizí. Nám to může připadat jako story z jiné planety, ale i u nás jednou neobvyklý stav plné zaměstnanosti skončí. Zejména pokud vláda bude strkat svůj úřednický rypák do všeho od prodejní doby po mzdy prodavaček.
Tomáš Krásný