Náš panel odborníků z retailu stejně jako v Reklamní katovně Médiáře hodnotí redakční výběr hlavních aktualit z českého maloobchodu uplynulého týdne. Retailoví experti nabízejí svůj pohled na dění na českém trhu vždy v pátek.
Premiéři zemí V4 apelují na vyrovnání kvality potravin
Premiéři zemí Visegrádské čtyřky, kam patří Česko, Slovensko, Maďarsko a Polsko, minulý týden na mimořádném summitu apelovali na Evropskou komisi, aby okamžitě zasáhla proti rozdílnosti kvality potravin mezi členskými státy EU.
Evropská komise na jednání přislíbila, že se problémem dvojí kvality potravin bude aktivně zabývat. Nové zákony však přijímat nechce, podle platné legislativy jsou totiž spotřebitelé informovaní o složení výrobku z obalů. V polovině března se komisařka Věra Jourová v této věci sejde se zástupci spotřebitelů. Plánuje zmapovat situaci v rámci celé EU a následně v červnu předložit výsledky.
Ministerstvo zemědělství plánuje v polovině letošního roku zveřejnit plošné výsledky srovnávacího testu mezi českými a německými produkty v maloobchodních řetězcích. Zprávu přinesl iDnes.cz.
Premiéři V4 by měli podle mého názoru vést, řídit a řešit. Neměli by si někde stěžovat. Jinak hrozí, že V4 bude pro veřejnost především skákací tyč - ta pro hodně vysoké skoky. Dobré firmy, které nešidí kvalitu potravin (nemluvím o odlišných chuťových preferencích národů a regionů), by zájem o kvalitní zboží měly využít ve svůj prospěch a ukázat na ty, co šidí.
Daniel Procházka (Ipsos)
Podle mého názoru to celé vyšumí. Nevěřím, že se podaří provést nápravu. Vždy se budou výrobci vymlouvat na to, že upravují receptury podle lokálních preferencí zákazníků. V4 zákazníci zřejmě preferují nekvalitu.
Martin Boček
Tak tohle považuji za pěknou ostudu a demonstraci neschopnosti našich národních úřadů. Nejdříve si vybudujeme pověst chudého trhu, kde spotřebitelé vyžadují hlavně nízkou cenu, a když se tomu výrobci přizpůsobí (a jak jinak než na úkor změn složení), jdeme si na vládní úrovni do Bruselu stěžovat a požadovat zvláštní zákon na ochranu naší blbosti. Co takhle připustit, že nejlevnější holt není nejkvalitnější, a že pokud chceme něco lepšího, budeme si muset připlatit. Je věcí každého spotřebitele, co nakupuje. Složení výrobku je na každém obalu popsáno a předpokládám, že číst umí každý.
Barbora Krásná (Blue Events)
Připadá mi to jako špatný vtip. Nevěřím, že premiéři, ministři a Evropská komise něco zmůžou. Rozdíly v kvalitě nepochybně jsou. Já proto již deset let jezdím potraviny hojně nakupovat do Německa. Je to moje volba. Taky mohu nakupovat jiné české výrobky. Dokud lidi budou horší výrobky nakupovat, budou se prodávat.
Tomáš Hájek (Admez)
U nás budou volby, ale co v těch ostatních třech státech, které jsou ve Visegrádu? Tam také, nebo to fakt není populismus a politici se začali starat? I když si pořád myslím, že ta změna by měla přijít zdola, tedy od zákazníků - prodáváte shit, nebudu u vás nakupovat.
Petr Podlešák
Plně podporuji, stát (nebo společenství V4) by mělo důrazně apelovat na tento negativní trend, který je nejenom na českém trhu. Jedná se o klamání spotřebitele v případech, kdy je výrobek stejný obalem, ale jiný složením.
Monika Hrubalová
Je fakt, že tohle je odvětví, kde neviditelná ruka trhu naprosto selhala. Respektive český spotřebitel ukázal, že když je toho hodně za nízkou cenu, tak je schopen sežrat prakticky cokoliv. A výrobci by asi byli hloupí, kdyby mu to nenabídli. Jen mám strach, abychom se vinou snahy představitelů V4 nedočkali přebalení ‚východních‘ produktů místo zvýšení kvality na západní úroveň.
Václav Loubek
Dobrý krok ve snaze srovnat kvalitu, ale je nutné také otevřeně komunikovat, že kvalita jde vždycky ruku v ruce s cenou a některé produkty zde historii v určitém složení mají, otázkou je zda jsou také adekvátně nastaveny ceny u těchto produktů ve srovnání se zahraničím. Říkám ano, ale víme jak tato srovnání často dopadají v neprospěch koncového zákazníka především v Česku. Často se tyto kroky setkají s nepochopením, nyní to bude hlavně o výrobcích, tak uvidíme.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Dm drogerie stěhuje zázemí skladu do Česka
Německé sklady sítě drogerií Dm drogerie už kapacitně nestačí, proto se distribuční centrum přesouvá z německého Alzenau do Boru u Tachova. Z nového centra v logistickém parku CTPark bude Dm drogerie rozvážet i do zahraničí, především do Německa. Podle deníku Euro.cz síť drogerií pro velkou oblibu online prodeje nestačila rozvážet z distribučního centra Alzenau blízko Frankfurtu nad Mohanem, které se rozkládalo na téměř 6.000 metrech čtverečních. Nový logistický park a skladové prostory v Česku mají velikost přes 70.000 metrů čtverečních. Z Boru u Tachova se bude zboží distribuovat od léta letošního roku.
Dm drogerie je zdravě rostoucí firma, která má v Česku dobré výsledky i pověst. Snad si ji po vstupu do online byznysu nezkazí. Přesun německého distribučního centra pár kilometrů za naše hranice vedle dálnice na Rozvadov je určitě dobrým řešením pro Německo. Otázkou je, zda při kvalitě našich silnic a nedostatku řidičů může Dm drogerie stejně kvalitně obsloužit i naše online zákazníky.
Barbora Krásná (Blue Events)
Beru tuto zprávu hlavně s ohledem na online aktivity Dm u nás. Jinak je to prostě přesunutí logistiky, nic víc.
Petr Podlešák
Dm drogerie je silná značka, s příjemným zážitkem pro nakupující. Není divu, že roste a potřebuje odpovídající infrastrukturu. Je to obecně dobrá zpráva, neboť rozvoj lídra pomáhá zkvalitnit produkty a služby také u konkurence.
Daniel Procházka (Ipsos)
Chytrý počin! Dm drogerie dělá dobrý věrnostní program a jistě díky němu má spoustu kontaktů. To se pro e-shop bude hodit. Přichází budoucí velký internetový hráč. Fandím jim.
Tomáš Hájek (Admez)
Nejen že v Německu kapacitně nestačí, ale taky jsou v Česku o něco levnější, že jo?
Václav Loubek
Dm jde ve stopách Tchibo, které otevřelo logistické centrum v Česku vloni. Pro úspěch v e-commerce to bude i pro Dm velké plus, přeci o den až dva dny rychlejší doručení bude významné. Zároveň umístění u hranic neukazuje na ambice mít někdy službu same-day delivery, ke které často směřují větší lokální hráči./a>
Jan Penkala (Acomware)
Počin jít do e-shopu v Dm v Česku jednoznačně vítám. Sortiment, hlavně kvalitní privátní značky a zajímavé inovace určitě přivedou další zákazníky do některých kategorií v rámci Dm, kde je už i dnes na české poměry vysoká loajalita. U skladu se bohužel naplňuje tolik diskutované téma, že Česko je zemí skladů. Nezbývá než věřit, že v okolí Boru také nedojde k zahlcení dopraví sítě.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Málokdo ví, že u nás ještě panovala těžká totalita a Dm v Německu respektive v Rakousku již měla vlasové studio, prodávala biopotraviny od značky Alnatura a čerstvě lisované šťávy.
Martin Boček
Malé prodejny na venkově ubyly během 10 let o 22 %
Malé prodejny smíšeného zboží s plochou menší než 400 metrů čtverečních postupně mizí z menších měst a vesnic. Meziročně poklesl jejich počet o 0 až 1,5 %, za 10 let se však úbytek nakumuloval zhruba na 3.000. To v celkovém měřítku představuje 22% ztrátu. Nejčastěji se to týká prodejen do 50 metrů čtverečních, těch v posledním roce ubylo o 6 %.
Agentura Nielsen, která výzkum provedla, zjišťovala před spuštěním EET prostřednictvím hloubkového dotazování důvody malých prodejen k ukončení provozu. Průzkum probíhal v nezávislých prodejnách do 200 metrů čtverečních v Praze, středních, jižních a severních Čechách a na severní Moravě. To jsou regiony, které úbytkem malých prodejen trpí nejvíce. „Výzkum ukázal, že významnými důvody pro nespokojenost s podmínkami podnikání, kterou vyjádřila zhruba polovina majitelů oslovených prodejen, je vzrůstající administrativa a stálé změny, celkově nestabilita podmínek pro podnikání,” řekla Markéta Charvátová, konzultantka Consumer Insightu v agentuře Nielsen.
Poslouchal jsem někdy před rokem na konferenci Sámoška pána, který provozuje tři venkovské prodejny. Prý proto, aby ti starší lidé nemuseli jezdit daleko na nákupy. Byl jsem fascinovaný tím, že se ještě v současnosti najde někdo, kdo se do toho pustí. To bylo před rokem. Teď by mě zajímalo, jestli je pán pořád stejně odhodlaný, když si k tomu všemu musel pořídit EET.
Petr Podlešák
Zabezpečení obslužnosti v jednotlivých obcích by mělo být prvořadým zájmem obecních úřadů, které by se měli hledat podněty pro udržení malých podnikatelů působících v místě. V tomto případě je to více o krajích a obcích než jen o státě. A jak je, lépe řečeno není vidět ani slyšet, bohužel, kraje ani obce zřejmě neví co s tím a bez peněz se to samo neudělá. Doufejme, že se najde poradenská firma, která krajům i obcích bude schopna dát noty.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Ztráta možnosti nákupu v menších sídlech je jen jedna část problému. Horší je, že se zavíráním prodejen a hospod na vesnicích dochází obecně ke ztrátě něčeho, co dříve fungovalo jako komunitní centrum. Ačkoliv obecně nejsem příznivcem dotací pro vybrané druhy podnikání, v tomto případě si myslím, že by obce měly mít k dispozici nějaké prostředky na udržení určitých center služeb, kde by byly poskytovány služby poštovní, bankovní, možnost základního nákupu a občerstvení, a pro digitálně zdatnější i výdejna zboží objednaného online.
Barbora Krásná (Blue Events)
Nevím,které prodejny přesně ubyly. Zčásti to bude důsledek celkové proměny maloobchodního trhu, zčásti situací na venkově. Voliči by si v komunálních volbách měli vybírat takové zástupce, kteří jim dokáží svou politikou přivést do obce investice a podpořit místní podnikání. To jim následně přinese pracovní místa. Pak třeba i úbytek prodejen nebude tak velký.
Tomáš Hájek (Admez)
Nejdřív jim zavedeme EET, abysme položili další z nich, a pak s velkou pompou vyhlásíme, že venkovským prodejnám je třeba pomoci, tak je budeme dotovat. Já myslím, že nic nevystihuje hloupost současné vlády víc než tohle.
Václav Loubek
Pokud v malých místních prodejnách (na vsi nebo ve městě) nebudou místní nakupovat, nemůže se nikdo divit, že se prodejny ruší. Máme tady velký úkol pro Místní rozvoj, a to je místní rozvoj. Dotace nejsou řešení, stát má vytvářet podmínky, a ne draze přesunovat peníze. A že se problémy svádí nesmyslně na evidenci tržeb (tedy daní), to bude asi tím, že jsme v Česku.
Daniel Procházka (Ipsos)
Uvidíme, jestli se povede prosadit paskvil dotací pro okrajová místa, kde malé prodejny skomírají.
Martin Boček
Ikea se v celé Evropě zbavila obchodních areálů
Švédský nábytkářský gigant Ikea prodal portfolio retailových nemovitostí v blízkosti svých obchodních domů. Nemovitosti od Ikey koupil v celé Evropě britský fond Pradera, v přepočtu se jedná o zhruba 24 miliard Kč. Informoval o tom portál E15. Vlastní prodejny Ikea neprodává, týká se to pouze nákupních parků. V Česku se prodej vztahuje na obchodní areály Avion Shopping Park Brno, Zličín a Ostrava. Celkově se v celé Evropě jedná o 25 nákupních areálů, ve kterých sídlí přes 500 obchodů.
K tomu není co dodat. Správná koncentrace Ikey na svůj klíčový byznys.
Barbora Krásná (Blue Events)
To dá rozum, IKEA je retailer a ne správce nemovitostí. Tak dělá, co jí jde nejlíp, a ještě vydělá.
Václav Loubek
Skupina Mall Group převzala e-shop Proděti.cz
E-commerce Holding (ECH), kam spadá rovněž skupina Mall Group, převzal ke konci roku dva e-shopy - Proděti.cz a Bambino.sk. Po Františkovi Peterkovi, zakladateli obou portálů, je nyní vede David Bárta, šéf celého dětského segmentu Mall Group.
Prodat oba e-shopy bylo podle Peterky součástí dlouhodobé dohody s Mall Group. „Mall Group je v dětské kategorii velice silný i na samotném e-shopu Mall.cz, a tak by nedávalo smysl, aby si tyto dva obchody konkurovaly. Chceme určitě zachovat oba dva a oslovit tak maximální šíři rodičů a jejich dětí,“ vysvětlil bývalý majitel portálu Proděti.cz.
I přes klesající porodnost bude segment dětského zboží pořád růst a vydělat se v něm dají velké peníze (už jste někdy kupovali kočárek pro dítě?). Takže tady to panu Peterkovi vyšlo a v rámci Mall.cz budou jeho děti v dobrých rukou.
Petr Podlešák
Mall Group dokončuje akvizice dříve investovaných projektů vykoupením zbývajících společníků – před pár týdny to bylo CZC.cz. Lze to pravděpodobně očekávat i u zbytku projektů. Pro další rozvoj, růst či případné synergie nebo integrace je jednodušší mít 100% vlastníka. Uvidíme, jaký směr to dále nabere, konsolidace trhu e-commerce u konce ještě není.
Jan Penkala (Acomware)
Konsolidace e-commerce formou koncentrace zajímavých hráčů pod jednu střechu je logická a užitečná. Extrémně vysoký počet online specializovaných prodejců, který Česko vykazuje, se do budoucna bude už jen snižovat - ti horší zaniknou, ti lepší se rádi přitulí k zásadním hráčům na trhu.
Barbora Krásná (Blue Events)
Koncentrace trhu pokračuje a bude pokračovat. Silní hráči přežijí snadněji. Podobnost s retailem přelomu století není náhodná.
Tomáš Hájek (Admez)
To je rozumný tah, v dětech jsou prachy.
Václav Loubek
Portfolio dobře se doplňujících a vedených specializovaných prodejen dává velký smysl pro majitele i pro nakupující. Jenom asi změnit bod v sekci Náš tým z ‚Baví nás to!‘ na ‚Prodal jsem to a už mi nepište, Peterka‘.
Daniel Procházka (Ipsos)
Z pohledu obchodníka promyšlený krok, z pohledu zákazníka nic zásadního. Pakliže najde na internetu v e-shopu co hledá, není tak podstatné, u kterého on-line obchodníka finálně nakoupí.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Ugo a Fruitisimo vyráží za hranice
Fresh bary Fruitisimo a Ugo plánují zamířit dál za hranice Česka. Fruitisimo začalo s expanzí v Maďarsku, kde během letošního léta chystá své působení ještě více rozšířit. Na Slovensku pravděpodobně dokončí akvizice menších konkurenčních firem. Dalším směrem, kterým se síť vydá, bude Německo - konkrétně Mnichov a Drážďany.
Ugo, které patří do portfolia skupiny Kofola Československo, zatím neuvedla, kam bude expandovat. „Zanalyzovali jsme všechny země v rámci Evropy,“ uvedla mluvčí skupiny Jaroslava Musilová pro server E15.
Česká myšlenka jde za hranice, jak Ugo tak Fruitisimo svojí roli v obchodních centrech mají, nezbývá než popřát hodně štěstí. Potvrzuje se, že i my máme co nabídnout v trendech formy prodeje rychlé občerstvení a v případě Ugo i zdravé stravy.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Správný krok, fandím tomu. Velké příležitosti jsou za hranicemi, v tomto oboru je to relativně složitější, v e-commerce jednodušší. Pokud špičkově dělají službu v Česku, věřím, že je přenositelná i do zahraničí (s přihlédnutím k místním specifikám). A zahraniční trhy daleko více prověří kvalitu konceptu, produktu, procesů, marketingu a dalších prvků.
Jan Penkala (Acomware)
Věřím, že obě dvě firmy vědí, co dělají. A budu sledovat, jak jim to v zahraničí půjde. Asi nemá cenu dodávat, že držím palce a přeju, aby to vyšlo.
Petr Podlešák
Vždycky rád čtu o úspěších českých firem v zahraničí, tak držím palce, ať jsou úspěšní.
Václav Loubek
Jen více takových zpráv. Roky si čteme o zahraničních firmách, které vstupují na český trh. Je skvělé, že internacionalizace není ‚jednosměrka‘ a Češi vyrážejí do světa. Zejména Ugo je i v evropském kontextu hodně originální a tak věřím, že má šanci.
Barbora Krásná (Blue Events)
Trh biopotravin v maloobchodě loni stagnoval
Trh s produkty ekologického zemědělství a biopotravinami loni téměř stagnoval, informoval o tom deník Euro.cz. Podle agentury Nielsen vzrostl pouze o 0,4 % na 792 milionů Kč, nejvíce se prodávaly jogurty, mléko, oleje a dětská výživa. Do šetření nebyly zahrnuty specializované prodejny.
Že by se trh už nasytil? Osobně na Bio netrvám, kvalitní potravina může být i neBio. A věřím, že podíl kvalitních potravin bude růst dále.
Jan Penkala (Acomware)
Připadá mi, že příklon spotřebitelů ke zdravým a přírodním potravinám stále roste. Možná je ale opravdoví fandové zdravého stravování nakupují více mimo řetězce - ve specializovaných prodejnách nebo je konzumují v podobě předpřipravených convenience produktů nebo se konzumace přesouvá přímo do gastronomie nebo gastronomických úseků specializovaných prodejen typu Sklizeno.
Barbora Krásná (Blue Events)
Trh stagnoval. Ono se ale asi jinak nic mimořádného nestalo. Možná někteří analytici netrefili svůj odhad, možná někdo nedostal prémie. Kdo z výrobců či obchodníků to chce příště změnit, musí víc pohnout zadkem a něco změnit v marketingu a pí ár. Přesvědčit zákazníky o nákupu dražších, byť kvalitnějších produktů, není snadné.
Tomáš Hájek (Admez)
To není překvapivá zpráva, Bio už je dávno out. Já vždycky když slyším bio, tak se hrozně rozesměju, protože se mi vybaví komedie Co jsme komu udělali?, kde zeť židovského původu chce obchodně prorazit na francouzský trh s produktem Bio Košer, aby nakonec s čínským a arabským zetěm porazili předsudky i trh značkou bio potravin pro muslimy s názvem AraBio.
Václav Loubek
Bio je o stylu života a při všech dalších trendech a speciálních stravovacích režimech se poptávka zřejmě dočasně vyčerpala. Nebude tedy z pohledu komunikace již jen stačit říkat, že se jedná o bio produkty, ale bude nutné začít komunikovat i další výhody a pozitiva, která s sebou produkt značky bio nese. Vezmeme-li v úvahu britský trh, kde nárůst bio produktů pro zvířata zaznamenal 20% nárůst, zřejmě je potřeba růst i přes jiné kategorie.
Patricia Jakešová (U & Sluno)
Je to pro běžného spotřebitele drahé a navíc je sporný zdravotní přínos.
Martin Boček
Já vím, že v kontextu miliardy za jablka a mléko do škol je třicet mega pakatel, ale vážně je nutné dělat propagaci biopotravinám? V roce 2017? Kampaní, na kterou se bude dělat soutěž? Abych to převedl do svého oblíbeného Twitter prostředí #SameOcasky.
Petr Podlešák